طرز تهیه کله جوش با ماست و سیب زمینی به روش سنتی

طرز تهیه کله جوش با ماست و سیب زمینی

طرز تهیه کله جوش با ماست و سیب زمینی , دستور پخت کله جوش با ماست و سیب زمینی

کله جوش با ماست و سیب زمینی یکی از انواع غذاهای خوشمزه و ساده است که با رسپی های مختلفی پخته می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه کله جوش با ماست و سیب زمینی در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
پیاز۲ عدد متوسط
سیر۲ حبه
سیب زمینی۲ عدد متوسط
عدس¼ پیمانه
لپه¼ پیمانه
برنج¼ پیمانه
نعنا خشک۲ قاشق غذاخوری
آرد۲ قاشق غذاخوری
پونه۲ قاشق غذاخوری
روغن مایع و نمکبه مقدار کافی
فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار کافی
کوفته ریزه (اختیاری)به مقدار کافی
ماست و کشکبه مقدار کافی
پودر گردوبه مقدار کافی

طرز تهیه کله جوش با ماست و سیب زمینی

مرحله اول

برای تهیه کله جوش با ماست و سیب زمینی خوشمزه در ابتدای کار لپه را شسته و درون یک کاسه مناسب حاوی آب می ریزیم، سپس اجازه می دهیم لپه به مدت ۴ ساعت درون آن بماند تا کاملا خیس بخورد.

مرحله دوم

حالا عدس و برنج را شسته و درون یک کاسه حاوی آب می ریزیم، سپس اجازه می دهیم برنج و عدس به مدت ۲ ساعت درون آب بمانند تا خیس بخورند. پس از گذشت این زمان پیاز را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم.

مرحله سوم

در ادامه سیر را به صورت ریز رنده کرده و یک قابلمه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم، سپس مقداری روغن مایع به قابلمه اضافه کرده و بلافاصله پیاز و زردچوبه را اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا سبک و شیشه ای شود.

مرحله چهازم

در این مرحله سیر رنده شده را به قابلمه اضافه کرده و کمی تفت می دهیم تا عطر سیر آزاد شود، سپس مقدار کمی فلفل سیاه و آرد به قابلمه افزوده و به تفت دادن ادامه می دهیم تا بوی خامی آرد از بین برود.

مرحله پنجم

حالا نعنا خشک را به همراه پونه به قابلمه اضافه می کنیم و پس از کمی تفت دادن، لپه، برنج و عدس را آبکشی کرده، سپس به قابلمه می افزاییم. در ادامه مواد را کمی تفت داده و ۱ لیوان آب جوش به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله ششم

در این مرحله مواد را به خوبی هم می زنیم تا آرد حل شود و مجددا ۲ لیوان آن به قابلمه می افزاییم، سپس اجازه می دهیم حبوبات و برنج کاملا پخته و نرم شوند. پس از گذشت ۲ ساعت پوست سیب زمینی را جدا می کنیم.

مررحله هفتم

حالا سیب زمینی را به صورت مکعبی متوسط خرد کرده و به قابلمه اضافه می کنیم، سپس نمک غذا را اندازه کرده و هم می زنیم. در ادامه ماست را هم زده تا رقیق شود و مقداری کشک به آن اضافه می کنیم.

مرحله هشتم

در این مرحله مخلوط ماست و کشک را به قابلمه اضافه کرده و به صورت مداوم هم می زنیم تا جوش بیاید. زمانی که ماست و کشک به خوبی گرم شد، مقداری پودر گردو به قابلمه اضافه و مخلوط می کنیم.

مرحله نهم

حالا اجازه می دهیم کله جوش به مدت ۵ دقیقه روی حرارت بجوشد تا کاملا جا بیفتد، سپس قابلمه را از روی حرارت برداشته و کله جوش را درون ظرف مورد نظرمان می ریزیم. در نهایت کله جوش را به همراه نان سنگک سرو می کنیم. نوش جان.

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در شنبه 1 مرداد 1401

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.