طرز تهیه نان لوسیا سوئدی خوشمزه و مخصوص برای صبحانه

طرز تهیه نان لوسیا سوئدی

طرز تهیه نان لوسیا سوئدی , دستور پخت نان لوسیا سوئدی

این نان زعفرانی به طور سنتی در روز لوسیا در سوئد، نروژ و فنلاند اواسط دسامبر برای صبحانه سرو می‌شود و می توان به عنوان یک شیرینی عید هم درست کرد و فوق العاده خوشمزه است. این نان ها اغلب به شکل “S” ، شبیه گربه پیچ خورده ، با کشمش برای تزئین به معنی چشم تزیین می شوند. نان‌ها رنگ زعفرانی دارند و کم شیرین. اما می توان مقدار شکر را بیشتر کرد تا شیرین تر شود. این نان، عطر و طعم فوق العاده ای دارد و می توان این نان را به راحتی در خانه تهیه نمود. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه نان لوسیا سوئدی در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم لوسیا سوئدی
شیر داغ (جوش نباشد)۹۵ میلی لیتر
پودر زعفرانیک چهارم قاشق چای خوری
شیر ولرمیک سوم پیمانه معادل ۸۰ گرم
پودر مخمر خشک۱ قاشق چای خوری معادل ۵ گرم
کره ذوب شده۳ و یک سوم قاشق چای خوری معادل ۵۰ گرم
زرده تخم مرغ بزرگ۱ عدد
شکر دانه ریزیک چهارم پیمانه (۵۰ گرم)
نمکیک سوم قاشق چای خوری
آرد همه منظورهدو و نیم پیمانه معادل ۳۲۰ گرم
کشمش شسته و خشک شدهبه مقدار دلخواه

طرز تهیه نان لوسیا سوئدی

مرحله اول

برای تهیه نان خوشمزه لوسیا به روش سوئدی در یک لیوان یا کاسه سرامیکی کوچک شیر داغ و پودر زعفران را مخلوط می‌کنیم و می گذاریم به مدت ۱۵ دقیقه در دمای آشپزخانه بماند. گاهی اوقات هم میزنیم تا شیر رنگ زعفران را بگیرد.

مرحله دوم

در یک کاسه بزرگ پودر خمیر مایه را روی ۱ شیر ولرم (دمای ۳۵ درجه) می پاشیم و آن را به مدت ۵ تا ۱۵ دقیقه کنار می گذاریم تا خمیر مایه پف کند. کره ذوب شده ،زرده تخم مرغ، شکر و نمک را به شیر مخمر اضافه می کنیم و هم می زنیم.

مرحله سوم

تقریباً تمام شیر زعفران را به مخلوط اضافه می کنیم و یک قاشق غذاخوری را برای رومال کنار می گذاریم. در ادامه آرد را کم کم اضافه کرده و با دست به خوبی ورز می دهیم تا خمیری منسجم و کاملا صاف و یکدست به دست بیاید.

مرحله چهارم

توجه داشته باشید که باید خمیرمان مرطوب باشد، به تدریج مقدار کافی آرد را اضافه می کنیم تا خمیر نرم و لطیف داشته باشیم. خمیر را به شکل گلوله در می آوریم، داخل کاسه را روغن می ریزیم و خمیر را درون ظرف قرار می دهیم.

مرحله پنجم

خمیر را پوشانده و در دمای اتاق قرار می دهیم تا حجم بگیرد. حدود ۱ تا ۱/۵ ساعت (یا یک شب در یخچال) استراحت می دهیم. اگر خمیر را می‌خواهید یک شب نگه دارید خمیر مایه را نصف بریزید. سطح میز کار کمی آرد می پاشیم.

مرحله ششم

سپس خمیر را منتقل کرده و خمیر را به ۱۰ قسمت مساوی تقسیم و چانه می کنیم، هر قطعه از خمیر را به صورت نوارهای به طول ۳۵ تا ۴۰ سانتیمتر شکل می دهیم. خمیر نسبتاً مرطوب باشد چون بعد از پخت خشک می شود.

مرحله هفتم

بنابراین از آب به مقدار زیاد استفاده نمی کنیم. وقتی نوار خمیرمان آماده شد روی سطح کار آرد پاشی شده کمی می چرخانیم تا خمیر نچسبد. در ادامه انتهای نوار خمیر را در جهت مخالف حلقه می کنیم و مانند S شکل می دهیم.

مرحله هشتم

به صورتی که در هر دو انتهای آن به شکل مارپیچی شود، کف سینی فر را کاغذ روغنی پهن می کنیم. سپس تکه های خمیر شکل داده شده را با فاصله داخل سینی فر می چینیم. در ادامه روی آن را با حوله تمیز می پوشانیم.

مرحله نهم

سپس میگذاریم در دمای اتاق به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه تا کمی پف کند. فر را با دمای ۴۰۰ درجه فارنهایت یا ۲۰۰ درجه سانتیگراد گرم می کنیم. دانه های کشمش را به مرکز هر مارپیچی می گذاریم و آرام فشار می دهیم.

مرحله دهم

سپس نان ها را با شیر زعفران یا ( زرده تخم مرغ ،کمی نمک و زعفران) رومال می کنیم و سینی را در داخل فر گرم شده به مدت ۸ تا ۱۲ دقیقه می گذاریم تا طلایی شود و بپزد. نان ها را از فر خارج می کنیم و می گذاریم تا خنک شوند، سپس سرو می کنیم.

چه امتیازی میدی؟
بروز رسانی توسط در دوشنبه 24 خرداد 1400

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.