طرز تهیه رول دارچینی خوشمزه و مخصوص به روش قنادی

طرز تهیه رول دارچینی

طرز تهیه رول دارچینی آشپزخانه کوچک من تصویری دارچینی بدون فر آپارات دونفره تاتیانا بدون خمیر مایه

رول دارچینی، یک نان حجیم با مغز دارچین و کره و شکر است که بوی دارچین و طعم آن، طعم خوبی به نان می دهد. این رول به دلیل رول شدن خمیر، شکل زیبایی دارد و می تواند به تنهایی یا با هر نوع افزودنی دیگری به عنوان صبحانه یا عصرانه در کنار چای یا قهوه سرو شود. رول ها در کنار هم درون قالب قرار می گیرند. خمیر این نان با استفاده از خمیر مایه به عمل می آید. به همین دلیل زود هضم است.

مواد لازم رول دارچینی
شیر ولرم۲ پیمانه
مایه خمیر فوریدو و نیم قاشق چای خوری
شکریک سوم پیمانه
روغن مایعیک سوم پیمانه
آرد۵ پیمانه
نمکنصف قاشق چای خوری
شکر قهوه ای۲ قاشق غذا خوری
شکر سفید۲ قاشق غذا خوری
دارچین۳ قاشق چای خوری
کره۱۰۰ گرم
تخم مرغ برای رومال۱ عدد
شیر برای رومال۲ قاشق غذا خوری

دستور پخت رول دارچینی

مرحله اول

برای تهیه شیرینی رول دارچینی خوشمزه و مجلسی در ابتدای کار، یک کاسه مناسب بر می داریم. در ادامه شکر و مایه خمیر را درون آن می ریزیم. سپس شیر ولرم و روغن مایع را به آن اضافه می کنیم و پس از کمی ترکیب کردن، درب ظرف را می بندیم.

مرحله دوم

سپس کنار می گذاریم تا حدود ۱۰ دقیقه تا یک ربع ساعت استراحت کند و مایه خمیر به عمل آید. در ادامه در یک ظرف دیگر، نمک و آرد را با هم مخلوط می کنیم و الک می کنیم. سپس کم کم به مایه خمیر و شیر اضافه می کنیم.

مرحله سوم

مرتب مخلوط می کنیم تا خمیر منسجمی بدست آید که به دست نمی چسبد. اگر آرد زیاد اضافه کنیم خمیر سنگین و سفت می شود. پس آرد را با احتیاط اضافه می کنیم. خمیر نرم و یکدست را حدود ۱۵ دقیقه با دست ورز می دهیم.

مرحله چهارم

سپس کف یک کاسه را با روغن چرب می کنیم. سپس خمیر را درون کاسه قرار می دهیم و روی ظرف را با سلفون می پوشانیم و در جای گرم استراحت می دهیم. زمان لازم برای استراحت حدود ۲ ساعت است تا حجم خمیر دو برابر شود.

مرحله پنجم

در یک کاسه جدا گانه، کره را در دمای محیط قرار می دهیم تا نرم شود. سپس دارچین و شکر سفید و شکر قهوه ای را به آن اضافه کرده و با هم مخلوط می کنیم تا یکدست شود. بعد از این که خمیر دو ساعت استراحت کرد، پف آن را با دست می گیریم.

مرحله ششم

سپس سطح کار را آرد پاشی می کنیم. خمیر را به دو قسمت تقسیم می کنیم و یکی از قسمت ها را با وردنه روی سطح کار، باز می کنیم. روی خمیر باز شده را از مواد دارچینی می مالیم. سپس خمیر را به آرامی، رول می کنیم.

مرحله هفتم

سپس با نخ دندان یا چاقوی اره ای، رول ها را به ضخامت ۲ سانت برش می دهیم و کنار می گذاریم. خمیر دوم را نیز همین طور باز کرده با دارچین و کره و شکر روی سطح کار را می پوشانیم. سپس رول کرده و برش می زنیم.

مرحله هشتم

در این مرحله می توان رول ها را برش زد و به صورت گیس بافت که این بسته به سلیقه آشپز دارد. یک قالب بر می داریم. کف آن را کاغذ روغنی قرار می دهیم و روی کاغذ روغنی را کمی چرب می کنیم. رول ها را درون آن می چینیم.

مرحله نهم

روی قالب را پوشانده و به مدت نیم ساعت استراحت می دهیم. یک کاسه کوچک برداشته و تخم مرغ و شیر را درون آن می ریزیم. سپس با چنگال آن را مخلوط می کنیم تا از لختگی در آید. با فرچه روی رول ها را با این مواد رومال می کنیم.

مرحله دهم

در این مرحله فر را از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قبل با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد روشن می کنیم و اجازه می دهیم که گرم شود. در ادامه قالب را درون فر به مدت ۲۰ دقیقه در همان دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد قرار می دهیم تا پخته شود.

مرحله یازدهم

توجه داشته باشید که برای سولاردوم هم دما را ۱۸۰ درجه سانتی گراد انتخاب می کنیم. زمانی که دستگاه گرم شد، قالب را درون آن قرار داده و با تنظیم کانوکشن و دمای ۱۶۵ درجه سانتی گراد به مدت ۲۰ دقیقه می گذاریم تا بپزد.

مرحله دوازدهم

اگر سطح کار طلایی نشد، می توان از گریل استفاده کرد. زمان گریل ۳ دقیقه است. وقتی پخت کامل شد، قالب را از فر خارج کرده و در کناری می گذاریم تا خنک شود. وقتی از حرارت افتاد، آن را از قالب خارج کرده و در ظرف مناسبی سرو می کنیم.

چه امتیازی میدی؟
بروز رسانی توسط در پنج شنبه 12 فروردین 1400

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.