طرز تهیه دونات خانگی ساده و خوشمزه پفکی به روش بازاری

طرز تهیه دونات

طرز تهیه دونات با ماست رژیمی کارگاهی صنعتی دونفره شکلاتی کرم دار در کارخانه در فر بازاری

دونات یکی از معروف ترین انواع پیراشکی است که به عنوان یک میان وعده بین المللی در سراسر جهان شناخته می شود. در مورد تاریخچه به وجود آمدن دونات دو روایت وجود دارد که اولین بار دونات توسط مهاجران هلندی در قرن نوزدهم در کشور امریکا پخته شده است و روایت دوم این است که در سال ۱۸۴۷ یک قناد جوان امریکایی ادعا کرده است که او کسی بوده است که برای اولین بار دونات را در روی عرشه یک کشتی پخته است. البته زیاد تفاوتی وجود ندارد، چون دونات به عنوان یک شیرینی امریکایی در سراسر جهان شناخته می شود که به دلیل محبوبیت بسیار زیادی که دارد در انواع بسیار متنوعی پخته می شود، برای مشاهده آموزش طرز تهیه دونات در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم دونات
آرد سفید۴ الی ۵ پیمانه
شکرنصف پیمانه
تخم مرغ۲ عدد
شیرنصف پیمانه
کره۸۰ گرم
وانیلنصف قاشق چایخوری
نمک۱ پنس
خمیر مایه فوری۲ قاشق سوپخوری
آب ولرمنصف پیمانه

دستور پخت دونات

مرحله اول

برای تهیه دونات خوشمزه ابتدا خمیر مایه را به همراه آب ولرم و یک قاشق چایخوری شکر داخل یک ظرف مناسب می ریزیم و با هم مخلوط می کنیم، سپس روی درب ظرف را می بندیم و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در یک جای گرم قرار می دهیم تا روی خمیر مایه حباب بزند و عمل بیاید.

مرحله دوم

در ادامه کره را از یخچال خارج می کنیم تا نرم شود سپس به همراه شکر به خوبی هم می زنیم تا کاملا ترکیب شوند، در ادامه تخم مرغ و وانیل را هم اضافه می کنیم و یک دقیقه دیگر مواد را هم می زنیم تا کاملا مخلوط و یکدست شوند.

مرحله سوم طرز تهیه دونات

حالا خمیر مایع عمل آمده را به همراه شیر ولرم اضافه می کنیم. در ادامه آرد را دو مرتبه الک می کنیم و پس از مخلوط کردن با مقدار کمی نمک، ۴ پیمانه از آرد را کم کم به مواد اضافه می کنیم و با لیسک مخلوط می کنیم تا خمیر شکل بگیرد.

مرحله چهارم

حالا خمیر را به یک سطح صاف منتقل می کنیم و کمی آرد روی سطح کار می پاشیم و شروع به ورز دادن خمیر می کنیم تا جایی که خمیر دیگر به دست نچسبد. حالا خمیر را بلند می کنیم و روی سطح کار می کوبیم، اینکار باید بین ۵۰ تا ۱۰۰ بار انجام دهیم.

مرحله پنجم

هر چقدر بیشتر عمل کوبیدن خمیر به سطح کار را بیشتر انجام دهیم خمیر لطیف تری خواهیم داشت. در ادامه یک کاسه با حجم دو برابر خمیر را با روغن چرب می کنیم و خمیر را به کاسه منتقل می کنیم، سپس با کارد یک علامت به علاوه (+) روی خمیر می زنیم.

مرحله ششم طرز تهیه دونات

در این مرحله روی کاسه را با سلفون می پوشانیم و روی سلفون هم یک حوله می اندازیم و کاسه را در یک جای گرم قرار می دهیم تا خمیر استراحت کند. حدودا ۴۵ دقیقه تا یک ساعت بعد که به سراغ خمیر می رویم باید حجمش تقریبا دو برابر شده باشد.

مرحله هفتم

حالا خمیر را از کاسه خارج می کنیم و روی سطح کار کمی ورز می دهیم تا هوای اضافی داخل خمیر خارج شود، سپس روی سطح میز کمی آرد پاشی می کنیم و خمیر را با وردنه روی سطح کار به صورت یکدست با قطر یک سانتی متر پهن می کنیم.

مرحله هشتم

حالا روی خمیر پهن شده با قالب دونات قالب می زنیم و هر کدام از دونات های قالب زده را به صورت جداگانه روی یک تکه کاغذ روغنی چرب شده قرار می دهیم تا هنگام انتقال به روغن برای سرخ کردن شکل ظاهری دونات ها خراب نشود.

مرحله نهم طرز تهیه دونات

حالا مجددا روی دونات ها را با یک پارچه تمیز می پوشانیم تا خشک نشوند، سپس اجازه می دهیم در همین حالت حدود ۳۰ دقیقه استراحت کنند. پس از گذشت این زمان داخل یک ظرف گود به اندازه ای روغن می ریزیم که دونات ها هنگام سرخ شدن به صورت شناور باشند.

مرحله دهم

حالا ظرف حاوی روغن را روی حرارت بسیار ملایم قرار می دهیم تا روغن به طور کامل داغ شود، برای انداختن دونات ها در روغن کاغذ روغنی زیر دونات را می گیریم و به خود خمیر دست نمی زنیم. حالا با قاشق روی دونات های در حال سرخ شدن روغن داغ می ریزیم.

مرحله یازدهم

وقتی با قاشق از روغن داغ روی دونات ها بریزیم بهتر پف می کنند و به صورت یکدست طلایی می شوند. در آخر دونات ها را از روغن خارج می کنیم و روی دستمال حوله ای یا توری فلزی قرار می دهیم تا روغن اضافی شان خارج شود.

مرحله دوازدهم

وقتی دونات ها کمی خنک شدند آنها را داخل ظرف مورد نظرمان می چینیم و به وسیله شکلات داغ، پودر پسته و یا هر چیز دیگری تزیین می کنیم. برای شکلاتی کردن دونات ها هم باید آنها را پس از سرد شدن داخل شکلات مایع قرار دهید.

نکات طرز تهیه دونات

طرز تهیه دونات , طرز تهیه دونات خانگی , دونات , دونات ساده

دونات شکلاتی

برای شکلاتی کردن دونات کافیست که به سلیقه خود یک یا دو قاشق غذاخوری از آرد سفید را کم کنید و به جای آن پودر کاکائو به مواد لازم اضافه کنید. برای شکلاتی کردن روی دونات هم می توانید از ترکیبات شکلاتی متنوعی استفاده کنید.

برای درست کردن روکش شکلاتی هم سه چهارم پیمانه پودر قند را به همراه دو قاشق غذاخوری پودر کاکائو، ۲ قاشق غذاخوری نوتلا و ۳ قاشق غذاخوری شیر ترکیب کنید و با برس روی دونات های خود بزنید، یا اینکه می توانید دونات ها را در شکلات ذوب شده بزنید.

دونات شکری

در صورتی که بخواهیم دونات های خود را به صورت شکری درست کنیم، ابتدا باید نصف پیمانه شکر درشت را در یک کاسه بزرگ بریزیم، سپس دونات ها را پس از پخت در کاسه قرار دهیم و تمام قسمت های آنرا درون شکر بغلطانیم تا دونات ها به طور کامل به شکر آغشته شود.

 

دونات را چقدر سرخ کنیم؟

پس از اینکه خمیر دونات آماده شود، باید آنرا سرخ کنیم. سرخ کردن دونات زمان زیادی نیاز ندارد، حدود یک دقیقه برای سرخ کردن یک سمت دونات و یک دقیقه دیگر برای سمت دیگر دونات نیاز است. البته اگر دمای روغن به خوبی تنظیم نشده باشد، ممکن است زمان بیشتری برای سرخ شدن دونات نیاز باشد.

4/5 - (18 امتیاز)
بروز رسانی توسط در پنج شنبه 13 خرداد 1400
استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.