طرز تهیه خورش آلو هویج مخصوص و خوشمزه با گوشت یا مرغ

طرز تهیه خورش آلو هویج

خورش آلو هویج , طرز تهیه خورش آلو هویج , دستور پخت خورشت آلو هویج

خورش آلو هویج، یکی از خورش های محبوب و سنتی آذربایجان شرقی و شهر زیبای تبریز است. این خورش بسیار خوشمزه است و در اغلب موارد بسیار غلیظ و کم آب تهیه می شود. خورش آلو هویج در اغلب موارد برای ضیافت ها و مهمانی های رسمی سرو می شود. این خورش در کنار برنج زعفرانی می تواند یک ترکیب بی نظیر باشد. اگر شما طرفدار غذاهای شیرین و یا ملس ایرانی هستید؛ بدون شک نمی توانید از کنار این خورش خوشمزه بی تفاوت گذر کنید. ما در این مقاله به آموزش خورش آلوهویج می پردازیم. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه خورش آلو هویج در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
فیله مرغ۸ تکه
آلو خورشی۸ عدد
پیاز متوسط۲ عدد
هویج۴ عدد
آبلیمو۲ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذاخوری
زعفرانبه میزان لازم
زردچوبهبه میزان لازم
نمک و فلفل سیاهبه میزان لازم
روغن مایعبه میزان لازم

طرز تهیه خورش آلو هویج

مرحله اول

مانند بسیاری دیگر از خورش های سنتی ایرانی، برای شروع پخت خورش خوشمزه و مجلسی هویج و آلو باید کمی پیاز داغ تهیه کنید. دو پیاز متوسط را شسته و آن را بر روی تخته برش به شکل نگینی ریز خرد کنید.

مرحله دوم

پیازهای خرد شده را با مقداری روغن و یک قاشق آب تفت بدهید تا کاراملی شود. منظور از کاراملی این است که رنگشان کمی تیره شده و خودشان نیز سبک شوند. ما در دستور پخت خورش آلو هویج از مرغ های تکه شده استفاده می کنیم.

مرحله سوم

اما در دستور سنتی این غذا از گوشت گوسفندی استفاده می شده است. تکه های مرغ را به پیاز اضافه کنید.کمی تفت دهید. حالا باید نمک، زردچوبه، فلفل سیاه و پودر پاپریکا را نیز به آن اضافه کنید. مواد را خوب با هم مخلوط کنید تا ادویه ها به خورد گوشت برود.

مرحله چهارم

در این مرحله باید رب گوجه فرنگی را نیز به مواد درون قالمه اضافه کنید. این نکته را در خاطر داشته باشید که باید قبل از مخلوط کردن رب گوجه فرنگی با سایر مواد، رب را کمی تفت بدهید. برای این کار کمی از مواد درون قابلمه را کنار زده و مقدار کمی روغن بریزید.

مرحله پنجم

رب گوجه را در روغن کمی تفت بدهید. حالا می توانید رب تفت داده شده را با کل مواد درون قابلمه مخلوط کنید. به مواد درون قابلمه نصف لیوان آب اضافه کرده و در ظرف را بر رویش بگذارید. اجازه دهید تا خورش بر روی حرارت کم به مدت ۴۵ دقیقه بماند تا مرغ کاملا پخته و مزه دار شود.

مرحله ششم

حالا باید هویج ها را آماده کنید. برای این منظور ابتدا هویج ها را به دقت بشویید و آن ها را با پوست کن پوست بگیرید. هویج ها را می توانید بسیار نازک خلال کرده و یا به شکل مستطیل های نازک بر روی تخته برش خرد کنید.

مرحله هفتم

توجه داشته باشید که هویج نباید خیلی نازک یا ریز باشد. در یم تابه تمیز کمی روغن بریزید. بعد از گرم شدن روغن، تکه های هویج را با آبلیمو و زعفران دم شده تفت دهید. آبلیمو باعث می شود تا خورش ما در نهایت کمی ملس شود.

مرحله هشتم

تفت دادن را تا جایی ادامه دهید که هویج کمی نرم شود. در ادامه آلو خورشی ها را باید بشویید تا گرد و غبار آن به خوبی از بین برود. در ۲۰ دقیقه آخر پخت خورش، هویج های زعفرانی را به همراه آلوخورشی خیس خورده به خورش اضافه کنید.

مرحله نهم

باید اجازه دهید تا خورش بر روی شعله کم بماند تا جا بیفتد. حرارت پایین کمک می کند تا خورش بهتر جا بیفتد و روغن پس بدهد. در پایان پس از اینکه خورش اماده شد، آنرا در ظرف مورد نظرمان می کشیم و به همراه برنج سرو می کنیم.

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در شنبه 13 شهریور 1400
مطالب مرتبط
طرز تهیه جگر کبابی خوشمزه و مجلسی به روش رستورانی

طرز تهیه جگر کبابی خوشمزه و مجلسی به روش رستورانی

طرز تهیه جگر کبابی جگر کبابی یکی از انواع غذاهای خوشمزه بین المللی است که با روش های متنوعی تهیه می شود. این غذای خوشمزه یکی از غذاهای اصیل و قدیمی ایرانی …

طرز تهیه یرالما یومورتا سیب زمینی تخم مرغ تنوری تبریزی

طرز تهیه یرالما یومورتا سیب زمینی تخم مرغ تنوری تبریزی

طرز تهیه یرالما یومورتا یرالما یومورتا یکی از انواع غذاهای بسیار خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است که با طعم های متنوعی تهیه می شود. این غذای خوشمزه اصالتا متعلق به شهر تبریز …

طرز تهیه قارچ سوخاری پفکی خوشمزه و رستورانی فست فودی

طرز تهیه قارچ سوخاری پفکی خوشمزه و رستورانی فست فودی

طرز تهیه قارچ سوخاری قارچ سوخاری یکی از انواع پیش غذاهای پرطرفدار است که به عنوان یک پیش غذای بین المللی در سراسر جهان شناخته می شود، برای مشاهده آموزش کامل و …

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.