طرز تهیه باسلوق مخصوص خوشمزه و کشدار به روش بازاری

طرز تهیه باسلوق

طرز تهیه باسلوق رولتی زعفرانی کشدار با شیره انگور خانم جمشیدیان شب یلدا گل محمدی میوه ای با نشاسته ذرت هویج شکلاتی

باسلوق یکی از انواع دسرهای بسیار سنتی و قدیمی ایران است که بیشتر در کنار نوشیدنی های داغ سرو می شود. باسلوق در برخی شهرها به صورت سنتی تهیه می شود و به همین دلیل به عنوان سوغات این شهرها شناخته می شود. علاوه بر این باسلوق به عنوان یک شیرینی مناسبتی هم شناخته می شود که در فصل زمستان تهیه می شود و در برخی مناسبت های خاص مانند عید نوروز به عنوان شیرینی پذیرایی مورد استفاده قرار می گیرد. باسلوق به صورت سنتی با رنگ های سفید و زرد تهیه می شود، اما امروزه با اضافه کردن رنگ های طبیعی و رنگ های مجاز خوراکی باسلوق با رنگ های متنوعی تهیه می شود، برای مشاهده این آموزش شیرینی پزی در ادامه با چی شی همراه باشید.

مواد لازم باسلوق
نشاستهنصف لیوان
آب سرد۱٫۵ لیوان
شکرنصف لیوان
ژله رنگی۱ بسته
گلاب۳ قاشق غذاخوری
کرهنصف قاشق غذاخوری

دستور تهیه باسلوق

مرحله اول

برای تهیه باسلوق خانگی ابتدا نشاسته را به همراه یک و نیم لیوان آب سرد داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم و خوب مخلوط می کنیم تا یکدست شوند، در ادامه شکر را به همراه پودر ژله اضافه می کنیم و مواد را به خوبی هم می زنیم تا کاملا یکدست شوند.

مرحله دوم

مواد را باید به حدی مخلوط کنیم که دانه های نشاسته به طور کامل در آب حل شوند. حالا قابلمه را روی حرارت بسیار ملایم قرار می دهیم و مواد را به صورت متداوم با یک قاشق هم می زنیم تا کمی غلظت پیدا کند و روان نباشد.

مرحله سوم

پس از اینکه مایه باسلوق غلظت پیدا کرد، گلاب را اضافه می کنیم و پس از مخلوط شدن گلاب، کره را که از قبل از یخچال بیرون گذاشته بودیم را اضافه می کنیم و هم زدن را ادامه می دهیم تا زمانی که مایه باسلوق از قابلمه جدا شود.

مرحله چهارم

پس از اینکه مایه باسلوق کاملا به غلظت رسید و از قابلمه جدا شد، قابلمه را از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم. حالا قالب مورد نظرمان را با سلفون یا پلاستیک می پوشانیم و پلاستیک را با روغن کمی چرب می کنیم.

مرحله پنجم

در این مرحله مایه باسلوق را با قطر حدودا ۱٫۵ تا ۲ سانتی متر به صورت یکدست روی پلاستیک درون قالب پهن می کنیم. حالا قالب حاوی باسلوق را به مدت ۵ تا ۶ ساعت درون یخچال قرار می دهیم تا باسلوق آماده شود.

مرحله ششم

پس از گذشت ۶ ساعت قالب حاوی باسلوق را از یخچال خارج می کنیم، سپس باسلوق را به صورت مکعب های مربع شکل برش می زنیم و داخل پودر نارگیل یا نشاسته ذرت می غلتانیم تا رطوبت شان گرفته شود، سپس سرو می کنیم.

نکات تهیه باسلوق

طرز تهیه باسلوق خانگی , باسلوق , درست كردن باسلوق با نشاسته , طرز تهیه باسلوق کشدار

باسلوق رنگی

اگر می خواهید باسلوق را در رنگ های متنوع داشته باشید باید از پودر ژله با رنگ های متنوع استفاده کنید. مثلا می توانید مقدار مواد را بالا ۴ برابر کنید و به جای استفاده از یک پودر ژله از رنگ های متنوعی استفاده کنید تا در پایان باسلوق در ۴ رنگ داشته باشید.

کشدار شدن باسلوق

اگر می خواهید باسلوق های شما کشدار شوند و حالت ژله ای بیشتری داشته باشند می توانید پودر ژلاتین هم در مواد خود استفاده کنید. برای مقدار مواد بالا باید یک قاشق غذاخوری ژلاتین استفاده کنید تا باسلوق کشدار تری داشته باشید.

بد طعم شدن باسلوق

باسلوق از شیرینی های است که ممکن است با رعایت نکردن یک نکته کوچک خراب شود و طعم نامطبوعی بگیرد. یکی از دلایلی که باسلوق ما طعم خوبی ندارد این است که باسلوق را با حرارت زیاد درست کرده ایم.

اگر مواد باسلوق را با حرارت زیاد درست کنیم طعم و بوی خامی نشاسته از بین نمی رود و به دلیل اینکه نشاسته خام است باسلوق ما طعم خوبی نخواهد داشت. پس برای داشته باسلوق خوشمزه حتما زمان بگذارید.

چه امتیازی میدی؟
بروز رسانی توسط در چهارشنبه 19 آذر 1399
مطالب مرتبط
طرز تهیه پشمک خانگی ساده و خوشمزه به روش خانگی

طرز تهیه پشمک خانگی ساده و خوشمزه به روش خانگی

طرز تهیه پشمک پشمک از شیرینی های قدیمی و سنتی ایرانی است که با طعم های بسیار متنوعی درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه پشمک …

طرز تهیه خورش به با رب انار خوشمزه به روش سنتی

طرز تهیه خورش به با رب انار خوشمزه به روش سنتی

طرز تهیه خورش به با رب انار خورش به با رب انار یکی از انواع غذاهای خوشمزه و قدیمی ایرانی است که با ترکیبات متنوعی پخته می شود، برای مشاهده آموزش کامل …

طرز تهیه نان شلشلو یا شل شلی خوشمزه و مخصوص جنوبی

طرز تهیه نان شلشلو یا شل شلی خوشمزه و مخصوص جنوبی

طرز تهیه نان شلشلو نان شلشلو یکی از انواع نان های سنتی ایرانی است که اصالت آن متعلق به شهرهای جنوبی کشورمان می باشد، برای مشاهده این آموزش در ادامه با چی …

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.