طرز تهیه حلوای آغوز خوشمزه و سیاه به روش مازندرانی

طرز تهیه حلوای آغوز

طرز تهیه حلوای آغوز سیاه مازندرانی با گردو و برنج

حلوا یکی از دسر های قدیمی و سنتی ایرانی است. حلوای اغوز یک حلوای مازندرانی است که با برنج تهیه می شود. طعم غالب در این حلوا، برنج و گردو است. در این حلوا از آرد برنج استفاده نمی شود و از خود برنج خرد شده تهیه می شود. این حلوا طعم و عطر فوق العاده ای دارد که نیازی به گلاب و وانیل یا هر گونه اسانسی ندارد. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه حلوای آغوز در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم حلوای آغوز
برنج۲ پیمانه
گردو خرد شده۴ پیمانه
شکربه مقدار لازم
آب۵ پیمانه
شیره خرمالو۱ پیمانه یا کمتر

طرز تهیه حلوای آغوز

مرحله اول

برای تهیه حلوای سیاه و خوشمزه آغوز در ابتدای کار، برنج را کمی خرد می کنیم. برای این کار ابتدا برنج را شسته و حدود یکی دو ساعت در آب می خیسانیم. سپس آب برنج را بیرون می ریزیم و روی یک پارچه در سینی پهن می کنیم تا خشک شود.

مرحله دوم

بعد از یکی دو روز که برنج خشک شد، برنج ها را در حدی که خرد شود در آسیاب یا غذا ساز می ریزیم. برنج نباید آرد شود ولی در حلوا هم احساس نشود. در ادامه نصف مقدار گردوی خرد شده را نیز کمی ریز تر خرد می کنیم.

مرحله سوم

توجه داشته باشید که نصف باقی درشت تر خرد شده باشد کافی است. یک کاسه بر می داریم و آب و شکر را درون آن می ریزیم و هم می زنیم تا شکر حل شود. شکر بسته به ذائقه خانواده دارد و میزان آن متفاوت است. یک قابلمه بر می داریم.

مرحله چهارم

در این مرحله برنج و گردو را درون آن می ریزیم. سپس شیره خرمالو را به آن اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم. در این مرحله آب و شکر را هم به برنج، اضافه کرده و با هم مخلوط می کنیم. سپس روی شعله متوسط قرار می دهیم.

مرحله پنجم

سپس به صورت مرتب هم می زنیم تا ته نگیرد. انقدر این کار را ادامه می دهیم تا آب حلوا بخار شود و کمی سفت شود. سپس حرارت را خیلی کم می کنیم و به هم زدن ادامه می دهیم تا گردو روغن بیندازد. بعد از این که گردو روغن پس داد

مرحله ششم

و حلوا در قابلمه به صورت گهواره ای شد، مقداری حلوا را با دست گلوله می کنیم. اگر به دست نچسبد، حلوا آماده است. برای این حلوا نیازی به گلاب، هل یا وانیل ندارد چون خود برنج و گردو دارای عطر و بوی زیادی است. در این حلوا بیشتر طعم برنج و گردو حس می شود.

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در پنج شنبه 6 خرداد 1400

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.