طرز تهیه برساق ترد و خوشمزه، شیرینی سنتی و پرطرفدار!

طرز تهیه برساق

طرز تهیه برساق بیجار با ماست ایوانکی ارمنی نی نی سایت با شیره انگور نان fvshr

برای طرز تهیه برساق، ابتدا پودر خمیر مایه فوری را با شکر و آب مخلوط کرده و در محیط گرمی قرار می دهیم تا عمل بیاید. آرد را الک می کنیم و به کاسه اضافه می کنیم، سپس نمک، تخم مرغ، وانیل، روغن، آب و ماست را به خمیر اضافه کرده و خوب مخلوط می کنیم. خمیر را در یک کاسه چرب شده قرار می دهیم تا استراحت کند.

بعد از استراحت، خمیر را ورز می دهیم، به تکه های کوچک تقسیم می کنیم و روی آنها طرح دلخواه خود را می زنیم، سپس در روغن داغ می چینیم تا سرخ شوند. در نهایت نان‌ها را روی دستمال حوله ای گذاشته تا روغن اضافی‌شان گرفته شود، برای مشاهده آموزش شیرینی پزی کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه برساق در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.

مواد لازم برساقمقدار مواد
آرد بربری۶ لیوان
تخم مرغ۱ عدد
روغن۱ پیمانه
آب ولرم۱ لیوان
وانیل۱ پنس
شکر¾ لیوان
ماست۱ لیوان
نمک۱ قاشق چایخوری
مواد لازم مایه خمیرمقدار مواد
مایه خمیر فوری۱ قاشق غذاخوری
شکر۱ قاشق غذاخوری
آب ولرم½ پیمانه

طرز تهیه برساق

مرحله ۱: تهیه مایه فوری و استراحت آن

برای تهیه برساق سنتی و خوشمزه ابتدا پودر خمیر مایه فوری را به همراه ۱ قاشق غذاخوری شکر و نصف پیمانه آب با هم در یک کاسه مناسب ترکیب می کنیم، سپس به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه در یک جای گرم قرار می دهیم تا عمل بیاید.

مرحله ۲: ترکیب آرد و مواد اصلی

در این مرحله آرد را چند مرتبه الک می کنیم، سپس داخل یک کاسه بزرگ می ریزیم. در ادامه نمک را به همراه شکر، تخم مرغ، وانیل، روغن، آب ولرم و ماست به کاسه اضافه می کنیم و به خوبی ترکیب می کنیم تا خمیر جمع شود.

مرحله ۳: ورز دادن خمیر و استراحت

حالا خمیر را به سطح کار منتقل می کنیم و به خوبی ورز می دهیم تا خمیر به طور کامل یکدست و منسجم شود. در ادامه یک کاسه مناسب را با روغن چرب می کنیم و خمیر را چونه گرفته و داخل کاسه قرار می دهیم.

مرحله ۴: استراحت و افزایش حجم خمیر

حالا روی کاسه را با سلفون می پوشانیم و به مدت ۴۵ دقیقه تا یک ساعت در یک جای گرم قرار می دهیم تا خمیر استراحت کند و حجمش دو برابر شود. پس از اینکه حجم خمیر دو برابر شد آنرا به سطح کار منتقل می کنیم.

مرحله ۵: تبدیل خمیر به چونه

در این مرحله خمیر ار کمی ورز می دهیم تا هوای اضافی آن خارج شود، سپس خمیر را به چونه های کوچک به تاندازه نارنگی تبدیل می کنیم. حالا چونه ها را صاف می کنیم و با نوک انگشت طرح دلخواه خود را روی خمیرها می زنیم.

مرحله ۶: سرخ‌کردن نان‌ها در تابه

در این مرحله یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و مقداری روغن داخل تابه می ریزیم. پس از اینکه روغن داغ شد خمیرها را داخل تابه می چینیم و صبر می کنیم تا یک سمت شان رنگ بگیرد و به طور کامل سرخ شود.

مرحله ۷: گرفتن روغن اضافی و سرو

پس از اینکه یک سمت برساق ها سرخ شد، انها را بر می گردانیم تا سمت دیگرشان نیز سرخ شود. حالا برساق ها را روی دستمال حوله ای قرار می دهیم تا روغن اضافی شان خارج شود، سپس در یخچال نگهداری می کنیم.

شاید دوست داشته باشید!

چه امتیازی میدی؟
بروز رسانی توسط در شنبه 20 آبان 1402

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.