طرز تهیه کشک محلی خوشمزه و خانگی به روش سنتی لرستان

طرز تهیه کشک محلی

طرز تهیه کشک خانگی نی نی سایت کارخانه ای لرستان مایع سنتی قشقایی عشایری

کشک محلی یکی از انواع فراورده های شیر می باشد که با روش های متنوعی درست می شود، برای مشاهده این آموزش در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.

مواد لازم کشک محلی
ماست ترش۲ کیلوگرم
آب۲ لیتر
نمک به مقدار کافی

دستور تهیه کشک خانگی

مرحله اول

برای تهیه کشک خوشمزه محلی ابتدا ماست ترش را به همراه آب داخل یک ظرف مناسب با هم به خوبی ترکیب می کنیم تا دوغ به دست بیاید. حالا دوغ را داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم و روی حرارت متوسط قرار می دهیم.

مرحله دوم

در این مرحله صبر می کنیم تا دوغ به نقطه جوش برسد و ببرد. پس از اینکه دوغ حالتی بریده بریده پیدا کرد، قابلمه را از روی حرارت کنار می گذاریم، سپس دوغ را داخل تنظیف یا کیسه نخی می ریزیم و از ارتفاع اویزان می کنیم.

مرحله سوم

به هیچ وجه کیسه نخی را فشار نمی دهیم تا آب دوغ زودتر خارج شود. نکته دیگر اینکه زیر کیسه یک ظرف مناسب قرار می دهیم تا آب خارج شده از کیسه داخل ظرف جمع شود. حدود ۸ تا ۱۰ ساعت کیسه را به همین حالت رها می کنیم.

مرحله چهارم

پس از گذشت این زمان کشک های نرم شده داخل کیسه را خارج می کنیم، سپس مقداری نمک اضافه می کنیم و به خوبی ترکیب می کنیم. اگر کشک ها کاملا خشک شده بودند ۲ قاشق غذاخوری از آب داخل ظرف اضافه می کنیم تا نرم شوند.

مرحله پنجم

در این مرحله کشک ها را به اندازه دلخواه با دست یا قالب شکل می دهیم و درون یک سبد توری می چینیم. ظرفی که کشک ها را در ان می چینیم تا خشک شوند باید به صورتی باشد که هوا از زیر کشک ها بتواند عبور کند.

مرحله ششم

هر چند وقت یک بار کشک ها را زیر و رو می کنیم تا به صورت یکدست خشک شوند. خشک کشک ها سلیقه ای است ولی کشک ها را اگر به صورت نرم و دارای رطوبت جمع کردیم حتما باید انها را درون یخچال یا فریزر نگهداری کنیم.

مرحله هفتم

در صورتی که کشک ها را به صورت کامل خشک کنیم که هیچ گونه رطوبتی نداشته باشند می توانیم آنها را در ظرف های درب دار بریزیم و در کابینت نگهداری کنیم. در پایان می توانیم از کشک ها به صورت سابیده شده در انواع غذاها استفاده کنیم.

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در جمعه 21 شهریور 1399

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.