طرز تهیه پنیر خانگی خوشمزه و مخصوص تبریزی در منزل

طرز تهیه پنیر

طرز تهیه پنیر لیقوان لاکتیکی خانگی با سرکه خانگی خوشمزه فرانسوی خانگی سیاهمزگی با شیر خشک

پنیر یکی از مواد غذایی پر طرفدار و خوشمزه در سراسر جهان است که معمولا به عنوان صبحانه سرو می شود، برای مشاهده این آموزش در ادامه با چی شی همراه باشید.

مواد لازم پنیر خونگی
شیر۱۰ کیلوگرم
مایه پنیرنوک قاشق چایخوری
نمک¾ بسته

دستور تهیه پنیر خانگی

مرحله اول

برای تهیه پنیر خانگی باید از شیر خام استفاده شود و نمی توانید از شیر جوشانده شده یا شیر پاستوریزه استفاده کنید. ابتدا شیر را از یخچال خارج می کنیم و در دمای محیط قرار می دهیم تا با دمای محیط یکسان شود.

مرحله دوم

سپس مایه پنیر را به شیر اضافه می کنیم و با هم مخلوط می کنیم، حالا درب ظرف را می بندیم و به مدت یک ساعت استراحت می دهیم تا شیر غلیظ شود. بعد از گذشت یک ساعت باید شیر ما غلظتی شبیه به ماست پیدا کند.

مرحله سوم

یک قابلمه مناسب انتخاب می کنیم، سپس یک آبکش روی درب قابلمه قرار می دهیم به صورتی که کف آبکشی با کف قابلمه فاضله داشته باشد. داخل آبکش یک پارچه توری می اندازیم، سپس شیر غلیظ شده را داخل توری درون آبکش می ریزیم.

مرحله چهارم

حالا صبر می کنیم تا آب اضافی پنیر خارج شود و داخل قابلمه بریزد، سپس لبه های توری را روی پنیر بر می گردانیم و یک شیء سنگین روی پنیر قرار می دهیم تا پنیر شکل بگیرد. پنیر باید به مدت ۵ تا ۶ ساعت در این حالت بماند تا شکل بگیرد.

مرحله پنجم

پس از اینکه پنیر حالت گرفت،آنرا برش می زنیم و تکه های برش خورده پنیر را به طور کامل در نمک می غلتانیم. حالا آب خارج شده از پنیر که درون قابلمه جمع شده است را داخل ظرفی که برای نگهداری پنیر در نظر گرفته ایم می ریزیم.

مرحله ششم

تکه های پنیر را پس از اینکه در نمک غلطاندیم در آب پنیر قرار می دهیم.بهتر است مقداری نمک هم داخل آب پنیر بریزید تا پنیر طعمش بهتر شود. نکته مهم در این مرحله این است که در این مرحله پنیرهای ما خیلی نرم و لطیف هستند.

مرحله هفتم

اما پس از اینکه چند روز داخل آب نمک بمانند سفت تر می شوند و بافتی مانند پنیر لیقوان پیدا می کنند. نکته دیگر در مورد مصرف پنیر خانگی هم این است که بهتر است حداقل یک ماه پس از درست کردن شروع به مصرف کنید تا از مسمومیت شیر نجوشیده هم خیالتان راحت شود.

نکات تهیه پنیر صبحانه

جایگزین مایه پنیر

ممکن است به راحتی نتوانیم مایه پنیر یا قرص پنیر تهیه کنیم. برای همین ما چند جایگزین برای مایه پنیر معرفی می کنیم تا در صورت تمایل از هر کدام که تمایل داشتید استفاده کنید. برای بریدن شیر می توانیم علاوه بر مایه پنیر از سرکه سفید و ماست ترش شده هم استفاده کنیم.

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در جمعه 21 شهریور 1399

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.