طرز تهیه سیر قلیه خوشمزه و مجلسی به روش سنتی رشتی

طرز تهیه سیر قلیه

طرز تهیه سیر قلیه گیلانی خانم نجاتی بدون لپه رشتی با مرغ شمالی xvc jidi sdv rgdi

سیر قلیه یکی از انواع غذاهای خوشمزه و سنتی ایرانی است که اصالت ان متعلق به شمال کشور می باشد، برای مشاهده این آموزش آشپزی در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
سینه مرغ۴ تکه
لپه۱ پیمانه
برگ سیر۶۰۰ گرم
آب نارنج۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه و روغنبه مقدار کافی

دستور پخت سیر قلیه

مرحله اول

برای تهیه سیر قلیه رشتی ابتدا گوشت مرغ را پس از تمیز کردن به همراه لپه داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم. در ادامه ۴ لیوان آب به همراه مقداری زردچوبه به قابلمه اضافه می کنیم و روی حرارت متوسط قرار می دهیم تا مرغ و لپه به طور کامل بپزند.

مرحله دوم

توجه داشته باشید که اگر از لپه دیر پز استفاده می کنید حتما انرا به صورت جداگانه بپزید، سپس به قابلمه حاوی مرغ اضافه کنید. به لپه و گوشت مرغ ۴۰ دقیقه زمان می دهیم تا به طور کامل بپزند و فقط یک لیوان آب داخل قابلمه باقی بماند.

مرحله سوم

نکته مهم دیگر اینکه هنگام پخت مرغ و لپه، کف های موجود بر روی آب را حتما باید بگیریم و دور بریزیم. در حین پختن لپه و مرغ، برگ سیر تازه را به صورت ریز خرد می کنیم، سپس یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم.

مرحله چهارم

در این مرحله مقداری روغن مایع به تابه اضافه می کنیم و برگ سیر را به خوبی تفت می دهیم تا کمی سرخ شود. در ادامه برگ سیر تفت داده شده را به قابلمه حاوی مرغ و لپه اضافه می کنیم و درب قابلمه را می گذاریم.

مرحله پنجم

پس از گذشت ۲۰ دقیقه خورش ما آماده است، در صورت تمایل می توانیم آب نارنج را حالا اضافه کنیم، یا اینکه در کنار غذا سرو کنیم. در برخی شهر ها به این غذا یک یا ۲ عدد تخم مرغ هم اضافه می کنند که اختیاری می باشد.

مرحله ششم

در پایاین طعم خورش را می چشیم و نمک و فلفل سیاه آن را اندازه می کنیم. نکته مهم در مورد این خورش این است که چون لعاب زیادی ندارد به صورت کم آب سرو می شود. در پایان خورش را در ظرف مورد نظرمان می کشیم و به همراه کته سرو می کنیم.

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در سه شنبه 21 مرداد 1399
  • منبع :
  • img from instagram.com/foodaneh

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.