طرز تهیه نخود پلو خوشمزه و مجلسی به روش اصلی ترکیه ای

طرز تهیه نخود پلو

طرز تهیه نخود پلو کرمانشاهی هندی سبز دمی جنوبی ترکیه بندری بدون گوشت و مرغ xvc jidi ko n  g 

نخود پلو یکی از انواع غذاهای خوشمزه و سنتی ایرانی است که با روش های متفاوتی طبخ می شود، برای مشاهده این آموزش آشپزی سنتی در ادامه با چیشی همراه باشید.

مواد لازم برای ۲ نفر
برنج۲ پیمانه
نخود فرنگی۱ پیمانه
گوشت چرخ کرده۳۰۰ گرم
پیاز۱ عدد متوسط
شوید خشک۲ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه و روغنبه مقدار کافی

دستور پخت نخود پلو

مرحله اول

برای تهیه نخود پلو مجلسی ابتدا برنج را نسبت به نوع آن به مدت ۳۰ دقیقه تا ۲ ساعت در آب ولرم می خیسانیم، سپس نخود فرنگی را به همراه ۲ پیمانه آب داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم و روی حرارت متوسط قرار می دهیم.

مرحله دوم

در حین پختن نخود فرنگی، یک قابلمه مناسب را نصف آب پر می کنیم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب به جوش بیاید، سپس ۱ قاشق غذاخوری نمک و ۱ قاشق غذاخوری روغن مایع اضافه می کنیم و اجازه می دهیم آب به نقطه جوش برسد.

مرحله سوم

در این مرحله برنج خیسانده شده را داخل آب جوش می ریزیم و به مدت ۵ تا دقیقه زمانی می دهیم تا برنج نرم شود، سپس برنج را آبکشی می کنیم. پس از اینکه نخود فرنگی پخت آنرا هم آبکشی می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله چهارم

در این مرحله قابلمه ای که برای پخت نخود پلو در نظر گرفته ایم را روی حرارت ملایم قرار می دهیم و ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری روغن اضافه می کنیم، سپس به سلیقه خود برای ته دیگ از نان یا سیب زمینی اسلایش شده استفاده می کنیم.

مرحله پنجم

حالا با کمی برنج روی ته دیگ را پر می کنیم و روی برنج مقداری نخود فرنگی و شوید خشک می ریزیم و به همین ترتیب قابلمه را به صورت لایه ای پر می کنیم، توجه داشته باشید که در آخرین لایه باید از برنج استفاده کنیم.

مرحله ششم

سپس زعفران دم کرده را به همراه یک دو قاشق غذاخوری روغن روی برنج می ریزیم. درب قابلمه را می گذاریم و حرارت را زیاد می کنیم تا بخار درون قابلمه بپیچد، سپس حرارت را ملایم می کنیم و اجازه می دهیم برنج به مدت ۴۵ دقیقه تا یک ساعت دم بکشد.

مرحله هفتم

در همین حین پیاز را رنده می کنیم و پس از گرفتن آبش با گوشت چرخ کرده مخلوط می کنیم، در ادامه مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه اضافه می کنیم و حداقل به مدت ۵ دقیقه مواد را ورز می دهیم تا منسجم و چسبناک شود.

مرحله هشتم

حالا از مخلوط گوشت و پیاز کوفته هایی کوچک به اندازه فندق درست می کنیم و در روغن سرخ می کنیم. در پایان پس از اینکه نخود پلو آماده شد آنرا درون ظرف مورد نظرمان می کشیم و به همراه گوشت های قلقلی تزیین می کنیم.

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در دوشنبه 13 مرداد 1399
  • منبع :
  • img from instagram.com/neda.aghajeri

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.