طرز تهیه ماش پلو خوشمزه و مجلسی به روش اصیل ایرانی

طرز تهیه ماش پلو

طرز تهیه ماش پلو ساناز سانیا رزا منتظمی ساده بدون گوشت دمی با گوشت قرمز گوجه با هویج با مرغ xvc jidi lha  g 

ماش پلو یکی از انواع غذاهای خوشمزه و سنتی ایرانی است که با مواد متنوعی تهیه می شود. ماش پلو شباهت زیادی به عدس پلو دارد و اگر از افرادی باشید که به عدس پلو علاقمند هستند، این غذای سنتی و خوشمزه ایرانی را نیز می پسندید. ماش را می توانیم به صورت ساده برای شام یا ناهار درست کنیم، یا اینکه به عنوان یک غذای مجلسی به همراه ماهیچه، گوشت مرغ و یا مانند این دستور به همراه گوشت چرخ کرده قلقلی درست کنیم. برای تزیین روی این غذای خوشمزه به سلیقه خود می توانیم از پیاز داغ، کشمش پلویی تفت داده شده و … استفاده کنیم، برای مشاهده این آموزش آشپزی سنتی در ادامه با چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۲ نفر
برنج۲ پیمانه
ماش۲ پیمانه
پیاز۲ عدد بزرگ
سیر۴ حبه
گوشت چرخ کرده۳۰۰ گرم
نمک و فلفل سیاهبه اندازه کافی
زردچوبه و روغنبه اندازه کافی

دستور پخت ماش پلو

مرحله اول

برای تهیه ماش پلو خوشمزه ابتدا ماش را به مدت حداقل ۱۲ ساعت می خیسانیم، سپس به همراه ۲ پیمانه آب داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم و روی حرارت متوسط قرار می دهیم تا ماش به طور کامل پخته شود.

مرحله دوم

پس از اینکه ماش به طور کامل پخت آنرا آبکشی می کنیم و کنار می گذاریم، سپس پیازها را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم و به همراه کمی روغن در یک تابه مناسب روی حرارت ملایم تفت می دهیم تا سبک و شیشه ای شوند.

مرحله سوم

در این مرحله سیرها را رنده می کنیم و به تابه اضافه می کنیم، به دلیل اینکه سیر زود می سوزد فقط آنرا کمی تفت می دهیم تا عطرش بلند شود، سپس مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه اضافه می کنیم و با دیگر مواد کمی تفت می دهیم.

مرحله چهارم

در این مرحله ماش را به تابه اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم و تابه را از روی حرارت کنار می گذاریم. در ادامه یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و آنرا تا نیمه آب پر می کنیم، سپس برنج را که از قبل خیسانده ایم به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله پنجم

۱ قاشق غذاخوری نمک و ۱ قاشق غذاخوری روغن اضافه می کنیم و اجازه می دهیم برنج به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه نسبت به نوع آن نرم شود، زمانی که دانه های برنج به طور کامل نرم و مغزشان سفت بود باید برنج را آبکشی کنیم.

مرحله ششم

در این مرحله قابلمه ای که برای پخت ماش پلو در نظر گرفته ایم را روی حرارت قرار می دهیم و ۲ قاشق غذاخوری روغن اضافه می کنیم. در ادامه برای ته دیگ از سیب زمینی اسلایس شده یا نان لواش استفاده می کنیم.

مرحله هفتم

سپس روی ته دیگ را با برنج پوشش می دهیم. در ادامه مقداری از مخلوط ماش روی برنج می ریزیم و به همین ترتیب به صورت لایه ای برنج و ماش را در قابلمه می ریزیم، فقط توجه داشته باشید که لایه اخر باید برنج بریزیم.

مرحله هشتم

در این مرحله درب قابلمه را می گذاریم تا برنج دم بکشد، حدود ۴۵ دقیقه تا یک ساعت برای دم کشیدن برنج زمان نیاز است. در همین حین گوشت چرخ کرده را به همراه مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه چند دقیقه ورز می دهیم.

مرحله نهم

سپس به مدت ۳۰ دقیقه درون یخچال قرار می دهیم تا استراحت کند. در ادامه گوشت چرخ کرده را از یخچال خارج می کنیم و به کوفته قلقلی های کوچک به اندازه فندق تبدیل می کنیم و در روغن سرخ می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله دهم

پس از اینکه ماش پلو دم کشید، انرا درون قابلمه به خوبی مخلوط می کنیم تا برنج و ماش با هم یکدست شوند، سپس در ظرف مورد نظرمان می کشیم و با گوشت قلقلی تزیین می کنیم. در پایان ماش پلو را به همراه ترشی دلخواه سرو می کنیم.

مطالب پیشنهادی

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در دوشنبه 13 بهمن 1399

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.