طرز تهیه نان عدس خوشمزه و بسیار مقوی به روش سنتی

طرز تهیه نان عدس

طرز تهیه نان عدس , نان عدس خوشمزه مغزدار , نان عدس خانگی , khk uns

این نان خوشمزه و مقوی یکی از نان های معروف کشور نپال است. این نان با داشتن عدس در بافت آن، بسیار با خاصیت و خوش طعم است و می تواند به تنهایی به عنوان یک غذای کامل یا در کنار خوراک های مختلف سرو شود. کشور نپال در نواحی هیمالیا قرار دارد و با توجه به موقعیت جغرافیای آن، نسبت به بقیه کشورهای جنوبی آسیا، غذاهای سالم تری در منوی غذایی خود دارد. از آنجا که حمل و نقل و تجارت در این موقعیت جغرافیایی کوهستانی، به سختی انجام می شده است، مردم این کشور سعی بر استفاده از مواد اولیه بومی کشور نپال می کردند. یکی از این مواد عدس بوده که برای مصرف راحت تر آن، در نان مورد استفاده قرار گرفته است. نان عدس می تواند به تنهایی یا با مواد میانی پخته شود. مواد میانی نیز می توان از پوره عدس یا سبزیجات دیگر استفاده کرد که در این صورت علاوه بر طعم عالی، غذای کاملی به حساب می آید.

مواد لازم نان عدس
آرد سفید۳ پیمانه
خمیر مایه فوری۱ قاشق غذاخوری
آب ولرم۱ پیمانه
شکر یا عسب۱ قاشق غذاخوری
عدسیک سوم پیمانه
ماست¼ پیمانه
روغن زیتون¼ پیمانه
تخم مرغ۱ عدد
نمک۱ قاشق غذاخوری
پوره عدس (اختیاری)برای مغز نان

دستور پخت نان عدس

مرحله اول

برای تهیه نان عدس ابتدا عدس را از دو ساعت قبل خیس می کنیم و با مقداری آب می پزیم تا کامل پخته شود. عدس ها را آبکش کرده و کنار می گذاریم. در یک کاسه متوسط، شکر را در آب حل کرده و خمیر مایه را به آن اضافه می کنیم.

مرحله دوم

درب ظرف را می بندیم و ۱۰ دقیقه به آن استراحت می دهیم تا به عمل آید و کف کند. اگر در جای نسبتا گرمی قرار دهیم زودتر و بیشتر به عمل می آید. در یک کاسه بزرگ، تخم مرغ را با ماست و نمک و روغن مخلوط کرده و خوب هم می زنیم.

مرحله سوم

در این مرحله عدس ها را اضافه کرده و بعد از آن که مخلوط کردیم، مایه خمیر مایه را اضافه کرده و کم کم آرد را اضافه می کنیم. میزان آرد بستگی به نوع آرد متفاوت است. آن قدر آرد را اضافه می کنیم که خمیری یکپارچه بدست آید که به دست نمی چسبد.

مرحله چهارم

در این مرحله حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه خمیر را ورز می دهیم. روی خمیر را با سلفون یا پلاستیک می پوشانیم و با یک پارچه آن را دور پیچ کرده در جای گرم قرار می دهیم. در زمستان، فر خاموش می تواند محل مناسبی برای این کار باشد.

مرحله پنجم

حالا خمیر را حدودا به مدت ۱ تا ۱٫۵ ساعت استراحت می دهیم تا ور آید. در این مرحله به دلخواه مواد میانی داخل نان را آماده می کنیم. پیشنهاد می شود برای این منظور عدس اضافه را با پیاز داغ و ادویه تفت دهیم و به صورت پوره در آوریم.

مرحله ششم

سپس به عنوان ماده میانی مورد استفاده قرار دهیم. مواد میانی را به صورت توپک در می آوریم. بعد از آن که خمیر استراحت کرد و حجم آن دو برابر شد، پف خمیر را با دست می گیریم و به هشت قسمت مساوی تقسیم می کنیم.

مرحله هفتم

در این مرحله مجددا چونه ها را نیم ساعت استراحت می دهیم. بعد از استراحت، چونه را با وردنه باز کرده، توپک ها را داخل چونه قرار می دهیم و خمیر را مجددا به صورت کامل جمع می کنیم. سپس با وردنه دوباره خمیر ها را باز می کنیم.

مرحله هشتم

حالا یک ماهیتابه مناسب روی حرارت ملایم می گذاریم تا به خوبی داغ شود. در ادامه خمیر را به صورت کاملا یکدست با قطر یکسان روی ماهیتابه پهن می کنیم. توجه داشته باشید که پخت نان حدود دو تا سه دقیقه زمان می برد.

مرحله نهم

در مرحله پایانی وقتی یک طرف نان برشته شد آن را بر گردانده و طرف دیگر آن را می پزیم. این نان بدون مواد میانی نیز قابل پخت و مصرف است. همچین می توان از سبزیجان پخته پوره شده برای قسمت میانی نان استفاده کرد.

چه امتیازی میدی؟
بروز رسانی توسط در شنبه 9 اسفند 1399

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.