طرز تهیه لوبیا پلو با لوبیا چشم بلبلی به روش اصیل شیرازی

طرز تهیه لوبیا پلو با لوبیا چشم بلبلی

طرز تهیه لوبیا پلو با لوبیا چشم بلبلی طرز تهیه لوبیا چشم بلبلی پلو شوید پلو با لوبیا چشم بلبلی گوشت

لوبیا پلو با لوبیا چشم بلبلی یکی از انواع غذاهای خوشمزه و سنتی ایرانی است که با دستورهای متنوعی تهیه می شود. این غذای خوشمزه را به سلیقه خود می توانیم با گوشت تکه ای، گوشت چرخ کرده و گوشت مرغ درست کنیم که در روش سنتی تهیه این غذا از گوشت تکه ای استفاده می شود. همانطور که مطمئنا می دانید دو نوع لوبیا پلو داریم که اولی لوبیای پلوی معروف است که با لوبیا سبز تهیه می شود و لوبیا پلوی دوم هم تهیه این غذا با لوبیا چشم بلبلی است که با نام لوبیا پلو شیرازی هم شناخته می شود، برای مشاهده این آموزش آشپزی شیرازی در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای 4 نفر
برنج4 پیمانه
گوشت گوسفندی500 گرم
لوبیا چشم بلبلی2 پیمانه
زعفران دم کرده2 قاشق غذاخوری
شوید خشک6 قاشق سوپخوری
کره50 گرم
پیاز4 عدد
چوب دارچین1 تکه
برگ بو3 عدد
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه و روغنبه مقدار کافی

دستور پخت لوبیا پلو با لوبیا چشم بلبلی

مرحله اول

برای تهیه لوبیا پلو شیرازی ابتدا لوبیا ها را داخل کاسه ای می ریزیم و تا سطح روی آن ها آب می ریزیم و کنار می گذاریم تا به مدت 6 ساعت خیس بخورند.در این مدت چندین بار آب داخل لوبیاها را تعویض می کنیم تا نفخ آن از بین برود.

مرحله دوم

در این مرحله برنج را داخل کاسه ای می ریزیم و تا سطح روی آن آب می ریزیم و کمی نمک نیز اضافه می کنیم و کنار می گذارمی تا به مدت 2 ساعت تقریبا برنج خیس بخورد. سپس لوبیاها را داخل آبکش می ریزیم و آبکش می کنیم.

مرحله سوم

سپس داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم و روی آن 2 تا 3 پیمانه آب می ریزیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا به مرور زمان کاملا مغز پخت شود. در ادامه گوشت را روی تخته آشپزخانه به صورت مکعبی خرد می کنیم.

مرحله چهارم

در این مرحله پیازها را پوست می گیریم و می شوییم و روی تخته آشپزخانه نگینی خرد می کنیم.قابلمه ای را روی حرارت ملایم می گذاریم و روغن داخل آن می ریزیم و اجازه می دهیم تا گرم شود و پیازها را داخل قابلمه می ریزیم

مرحله پنجم

سپس کمی تفت می دهیم تا سبک و نرم شوند. در ادامه گوشت های خرد شده را به آن اضافه می کنیم و کمی زردچوبه روی آن می ریزیم و به صورت مداوم تفت می دهیم تا رنگ گوشت ها تغییر کند، سپس 2 پیمانه آب روی آن می ریزیم.

مرحله ششم

حالا چوب دارچین را به همراه برگ بو به گوشت اضافه می کنیم و درب قابلمه را می گذاریم و صبر می کنیم تا با حرارت ملایم کاملا مغز پخت شوند.دقت کنید در 30 دقیقه آخر پخت حتما چوب دارچین و برگ بو را بیرون می آوریم چون باعث تلخ شدن می شود.

مرحله هفتم

پس از اینکه لوبیا ها تقریبا طی 2 ساعت پخته شدند،آنها را داخل صافی می ریزیم.قابلمه ای تا نیمه آب می کنیم و کمی نمک به آن اضافه می کنیم و روی حرارت قرار می دهیم تا آب به جوش بیاید و آب برنج را بیرون می ریزیم.

مرحله هشتم

بعد داخل آب در حال جوشیدن می ریزیم و زمانیکه برنج اطرافش کمی نرم و مغز آن سفت بود آن را آبکش می کنیم.کف قابلمه روغن می ریزیم و با کفگیر کف قابلمه را با برنج پوشش می دهیم و بعد لایه بعد لوبیا چشم بلبلی و شوید می پاشیم

مرحله نهم

مجددا برنج و لایه بعدی لوبیا و شوید می ریزیم تا برنج مان تمام شود و در آخر زعفران دم کرده را به همراه کره روی برنج می ریزیم و درب قابلمه را می گذاریم و حرارت را زیاد می کنیم تا داخل قابلمه تقریبا طی 5 دقیقه بخار بپیچد

مرحله دهم

بعد حرارت را بسیار ملایم می کنیم تا غذا دم بکشد.بعد از اینکه گوشت خوب پخته شد نمک به آن اضافه می کنیم.لوبیا پلو آماده شده را با کفگیر خوب زیر و رو می کنیم و داخل دیس می کشیم و کنار آن گوشت ها را می چینیم و با سالاد شیرازی نوش جان کنید.

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در چهارشنبه 17 دی 1399

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.