طرز تهیه کرفس پلو زعفرانی خوشمزه و مخصوص شیرازی

طرز تهیه کرفس پلو

طرز تهیه کرفس پلو گیاهی با گوشت تکه ای xvc jidi  vts  g 

کرفس پلو یکی از انواع غذاهای خوشمزه و سالم ایرانی است که با مواد متنوعی تهیه می شود. کرفس از مواد غذایی می باشد که دارای کالری کمی می باشد و به همین دلیل مصرف آن باعث چربی سوزی و افزایش سوخت و ساز بدن می شود. البته در این دستور آشپزی کرفس به همراه برنج و گوشت سرو می شود و به همین دلیل باعث تعادل کالری این غذا می شود. کرفس پلو را می توانیم مانند لوبیا پلو به سلیقه خود با گوشت چرخ کرده، گوشت تکه ای و گوشت مرغ درست کنیم. در این دستور کرفس پلو را با گوشت تکه ای درست می کنیم که محبوب ترین نوع کرفس پلو می باشد، برای مشاهده این آموزش آشپزی در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای 4 نفر
گوشت گوسفندی300 گرم
برنج4 پیمانه
پیاز1 عدد
ساقه کرفس300 تا 400 گرم
سیر3 حبه
زعفران دم کرده2 قاشق غذاخوری
چوب دارچین1 تکه
پاپریکا و پودر گل سرخبه مقدار کافی
کره50 گرم
زرشک2 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه و روغنبه مقدار کافی

دستور پخت کرفس پلو

مرحله اول

برای تهیه کرفس پلو مجلسی ابتدا گوشت را روی تخته آشپزخانه به صورت مکعبی خرد می کنیم. پیاز را پوست می گیریم و می شوییم و روی تخته آشپزخانه نگینی خرد می کنیم.قابلمه ای را روی حرارت ملایم می گذاریم.

مرحله دوم

سپس کمی روغن داخل آن می ریزیم و اجازه می دهیم تا گرم شود و پیازها را داخل آن می ریزیم و تفت می دهیم تا سبک شوند و آنوقت گوشت های خرد شده را به آن اضافه می کنیم و تفت می دهیم.

مرحله سوم

در این مرحله زردچوبه، فلفل سیاه، پاپریکا و چوب دارچین را به مواد می افزاییم و مداوم تفت می دهیم تا رنگ گوشت ها کاملا تغییر کند و 2 لیوان آب جوش داخل قابلمه می ریزیم و حرارت را کم می کنیم تا به مدت 2 ساعت گوشت ها مغز پخت شوند.

مرحله چهارم

حالا ساقه کرفس ها را تمیز می شوییم و روی تخته آشپزخانه آن ها را خرد می کنیم. سپس گوشت ها که پخته شدند ادویه پلویی به همراه نمک به گوشت اضافه می کنیم و اجازه می دهیم تا به مدت 10 دقیقه دیگر بپزد تا ادویه به خورد گوشت و آبش برود.

مرحله پنجم

بعد گوشت ها را از داخل آب گوشت بیرون می آوریم و داخل صافی می ریزیم و کنار می گذاریم و کرفس های خرد شده را داخل قابلمه (محتوی آب گوشت )می ریزیم و اجازه می دهیم تا با آب گوشت بپزد و طعم و مزه آب گوشت را جذب خود کند و به روغن بیفتد.

مرحله ششم

آنوقت گوشت ها را به کرفس اضافه می کنیم و کمی زعفران نیز می افزاییم و صبر می کنیم تا آب غذا کاملا تبخیر شود. برنج را کمی زنده تر آبکش می کنیم و کف قابلمه اگر می خواهید ته دیگ نان یا سیب زمینی می اندازیم.

مرحله هفتم

توجه داشته باشید که کفگیر به کفگیر برنج را داخل قابلمه می ریزیم و به هیچ عنوان به یکباره برنج را داخل قابلمه نمی ریزیم. حالا با کفگیر کمی برنج می ریزیم و روی آن پودر گل و زعفران دم کرده و کمی از مواد گوشتیمان می ریزیم.

مرحله هشتم

مجددا برنج و دیگر مواد را به صورت لایه به لایه می ریزیم تا مواد و برنج تمام شود و روی برنج کره می گذاریم و درب قابلمه را می گذاریم و حرارت را کمی زیاد می کنیم تا به مدت تقریبا 5 دقیقه بخار داخل قابلمه بپیچد.

مرحله نهم

بعد حرارت را کم می کنیم تا کرفس پلو به مرور زمان بپزد. پس از اینکه کرفس پلو ما آماده شد داخل شیرجوش نصف قاشق غذاخوری روغن می ریزیم و زرشک را داخل آن می ریزیم و با قاشق تفت می دهیم و روی حرارت کم قرار می دهیم تا زرشک ها نرم شوند.

مرحله دهم

سپس از روی حرارت بر می داریم. در ادامه با کفگیر خوب برنج و مواد میان آن را زیر و رو می کنیم تا همه نقاط پلو با مواد گوشتی ترکیب شود و بعد داخل دیس می کشیم و زرشک را لابه لای برنج می ریزیم و نوش جان کنید.

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در دوشنبه 15 دی 1399

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.