طرز تهیه دمپختک دمی باقالی خوشمزه و ساده به روش اصفهانی

طرز تهیه دمپختک

طرز تهیه دمپختک با نیمرو کته زرد باقالی پلو کته دمپختک اصفهانی دمپخت شیرازی قمی لپه باقالی کالری دمپختک

دمپختک باقالی که با نام دمی باقالی هم شناخته می شود یکی از انواع غذاهای پلویی ساده خوشمزه ایرانی است، برای مشاهده آموزش آشپزی کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه دمپختک باقالی در ادامه با چی شی همراه باشید.

برای تهیه دمپختک، ابتدا باقالی‌ها را برای ۲ ساعت می‌خیسانیم و برنج را نیز جداگانه با نمک خیس می‌کنیم. پیازها را نگینی خرد کرده و با کره تفت می‌دهیم، سپس باقالی‌های آبکش شده را اضافه و با ادویه‌ها تفت می‌دهیم.

پس از افزودن آب، برنج، پیاز داغ، نمک و زعفران را اضافه کرده و پس از جوش آمدن آب، حرارت را کم می‌کنیم. در نهایت روغن اضافه کرده و برای دم کشیدن غذا، دم کنی زیر درب قرار می‌دهیم. دمپختک پس از دم کشیدن به همراه کره، ترشی، سالاد شیرازی و تخم مرغ نیمرو سرو می‌شود.

مواد لازممقدار مواد برای 4 نفر
برنج۴ پیمانه
باقالی زرد۱٫۵ پیمانه
پیاز۲ عدد متوسط
تخم مرغ۲ عدد
آب۴٫۵ پیمانه
کره۵۰ گرم
نمک و فلفل سیاهبه اندازه کافی
روغن و زردچوبهبه اندازه کافی

طرز تهیه دمپختک

مرحله ۱: آماده‌سازی اولیه مواد

برای تهیه دمپختک ابتدا باقالی ها را به مدت ۲ ساعت در یک کاسه آب می خیسانیم تا نرم شوند، برنج را هم نسبت به نوع آن در یک ظرف جداگانه به همراه مقداری نمک می خیسانیم. برای شروع ابتدا پیازها را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم.

مرحله ۲: تفت دادن پیاز و اضافه کردن باقالی

سپس پیازهای نگینی را به همراه نیمی از کره داخل یک قابلمه مناسب تفت می دهیم تا پیازها سبک و طلایی شوند، سپس نصف پیاز داغ را کنار می گذاریم. در ادامه باقالی ها را آبکشی می کنیم و به پیاز اضافه می کنیم.

مرحله ۳: تفت دادن باقالی‌ها و افزودن ادویه

حالا چند دقیقه ای باقالی ها را تفت می دهیم تا کمی سرخ شوند و هنگام پخت له نشوند. در این مرحله مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به باقالی ها اضافه می کنیم ( در صورت تمایل می توانید ادویه های مورد علاقه خود را نیز در این مرحله اضافه کنید )

مرحله ۴: اضافه کردن آب و پخت باقالی‌ها

سپس باقالی ها را به همراه ادویه ها خوب تفت می دهیم تا با هم ترکیب شده و یکدست شوند. پس از اینکه مواد به خوبی ترکیب شدند ۲ پیمانه آب گرم اضافه می کنیم و درب قابلمه را می گذاریم تا به مدت ۱۰ دقیقه باقالی ها با حرارت بسیار ملایم بپزند.

مرحله ۵: اضافه کردن برنج

در ادامه برنج را آبکشی می کنیم، سپس به قابلمه اضافه می کنیم. پس از اضافه کردن برنج دو و نیم پیمانه دیگر آب گرم، به همراه پیاز داغ، یک قاشق غذاخوری نمک و در صورت تمایل برای بهتر شدن رنگ غذا مقداری زعفران دم کرده هم اضافه می کنیم.

مرحله ۶: به جوش آوردن آب

حالا حرارت زیر قابلمه را زیاد می کنیم تا آب سریعتر به جوش بیاید. پس از اینکه آب درون قابلمه به جوش آمد حرارت زیر قابلمه را ملایم تر می کنیم و صبر می کنیم تا آب موجود در قابلمه کشیده شود و آب خیلی کمی داخل قابلمه بماند.

مرحله ۷: دم کردن دمپختک

سپس ۲ قاشق غذاخوری روغن مایع (از کره هم می توانید استفاده کنید) به قابلمه اضافه می کنیم و درب قابلمه را می گذاریم تا غذا دم بکشد. در این مرحله برای دم کشیدن بهتر دمپختک می توانید زیر درب قابلمه یک دم کنی هم قرار بدهید.

مرحله ۸: آماده‌سازی نهایی و سرو دمپختک

حدود ۴۵ دقیقه تا یک ساعت زمان نیاز است تا دمپختک به خوبی دم بکشد. پس از اینکه دمپختک آماده شد باقیمانده کره را داخل آن می ریزیم و مخلوط می کنیم. در کنار دمپختک معمولا از انواع ترشی، سالاد شیرازی و تخم مرغ نیمرو شده استفاده می شود.

نکات طرز تهیه دمپختک

کالری دمپختک باقالی

در ارزیابی کالری دمپختک باقالی، مشخص شده است که مصرف هشت قاشق غذاخوری از این غذای خوشمزه و مغذی، معادل 320 تا 380 کالری انرژی برای بدن فراهم می‌کند که بسته به روش پخت و مواد استفاده شده در آن این کالری متغیر است.

دمپختک زعفرانی

برای رنگ دادن به دمپختک معمولا از زردچوبه استفاده می شود ولی اگر می خواهید رنگ دمپختک شما کدر نباشد می توانید مقداری کمتری زردچوبه اضافه کنید و به جای آن از زعفران دم کرده استفاده کنید تا علاوه بر عطر بهتر دمپختک، رنگ مجلسی تری نیز داشته باشید.

طرز تهیه دمپختک بلغور

برای درست کردن دمپختک بلغور، ابتدا باید بلغور را خیس کنید، لوبیا سبز را نیم‌پز کرده و مرغ را به صورت مکعبی خرد کنید و بجوشانید. سپس پیاز را تفت دهید و مرغ، لوبیا سبز و ادویه‌ها را به آن اضافه کنید. رب گوجه‌فرنگی و بلغور را نیز به مخلوط اضافه کرده و بعد از آن، گوجه‌فرنگی خرد شده را به آن بیفزایید. وقتی آب داخل قابلمه کم شد، دمپختک را برای دم کشیدن بگذارید.

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در یکشنبه 6 اسفند 1402
مطالب مرتبط
طرز تهیه سالاد مرغ ترکیه ای خوشمزه و مخصوص رستورانی

طرز تهیه سالاد مرغ ترکیه ای خوشمزه و مخصوص رستورانی

طرز تهیه سالاد مرغ ترکیه ای سالاد مرغ ترکیه ای یکی از انواع سالادهای خوشمزه ترکیه است که با مواد متنوعی تهیه می شود، برای مشاهده این آموزش آشپزی در ادامه با …

طرز تهیه سمبوسه هندی خوشمزه و مخصوص به روش بمبئی

طرز تهیه سمبوسه هندی خوشمزه و مخصوص به روش بمبئی

طرز تهیه سمبوسه هندی سمبوسه هندی یکی از انواع غذاهای خوشمزه هندی است که با مواد متنوعی تهیه می شود، برای مشاهده این آموزش آشپزی در ادامه با سایت چی شی همراه …

طرز تهیه نخود پلو خوشمزه و مجلسی به روش اصلی ترکیه ای

طرز تهیه نخود پلو خوشمزه و مجلسی به روش اصلی ترکیه ای

طرز تهیه نخود پلو نخود پلو یکی از انواع غذاهای خوشمزه و سنتی ایرانی است که با روش های متفاوتی طبخ می شود، برای مشاهده این آموزش آشپزی سنتی در ادامه با …

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.