طرز تهیه ترشی لیته بادمجان خوشمزه و مخصوص شیرازی

طرز تهیه ترشی لیته بادمجان

طرز تهیه ترشی لیته بادمجان و گوجه شیرازی با تمر هندی و خیار فوری XVC JIDI jvad gdji fhnl hk

ترشی لیته بادمجان یکی از انواع ترشی های خوشمزه و پر طرفدار ایرانی است که در دیگر کشورهای خاورمیانه هم با دستورهای متنوعی تهیه می شود. این ترشی خوشمزه هم مانند ترشی لیته به صورت له شده درست می شود. به کسانی که به ترشی هایی مانند ترشی بادمجان شکم پر و ترشی بادمجان کبابی علاقمند هستند توصیه می کنیم این ترشی خوشمزه را درست کنندف چون مطمئنا باب میل شان خواهد بود. در تهیه این ترشی به سلیقه خود می توانیم از مواد دیر هم استفاده کنیم تا لیته بادمجان خوشمزه تری داشته باشیم. مثلا برای تند تر شدن ترشی می توانیم چند عدد فلفل تند اضافه کنیم، برای مشاهده این آموزش در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.

مواد لازم ترشی لیته بادمجان
بادمجان1 کیلوگرم
سیر5 حبه
سرکه سفید1 تا 2 پیمانه
هویج2 عدد متوسط
فلفل دلمه ای رنگی2 تا نصف فلفل
فلفل تند3 عدد
تخم گشنیز½ قاشق چایخوری
گلپر و سیاه دانه½ قاشق چایخوری
زردچوبه1 قاشق چایخوری
فلفل سیاه1 قاشق چایخوری
جعفری، نعناع و ترخون2 قاشق غذاخوری
نمکبه مقدار دلخواه

دستور تهیه ترشی لیته بادمجان

مرحله اول

برای تهیه ترشی لیته بادمجان ابتدا بادمجان ها را می شوییم و کلاهک روی آن را می گیریم و به صورت گورخری یکی در کیان پوست آن را می گیریم و از وسط نصف می کنیم و روی تخته شپزخانه صورت حلقه ای خرد می کنیم.

مرحله دوم

در این مرحله داخل یک تابه مناسب آب و سرکه را می ریزیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا به جوش بیاید و بادمجان ها را داخل ترکیب سرکه می ریزیم و اجازه می دهیم تا بادمجان ها پخته شو نرم شوند.

مرحله سوم

سپس در این مدت باقی مواد لیته را آماده می کنیم.هویج و سیر را پوست می گیریم و می شوییم و خرد می کنیم و داخل پارچ خردکن یا مخلوط کن می ریزیم. فلفل دلمه ای و فلفل سبز را نیز کلاهک و هسته های آن را جدا می کنیم.

مرحله چهارم

سپس داخل پارچ کنار باقی مواد می ریزیم و دستگاه را روشن می کنیم تا خوب ریز و پوره شوند. البته در صورتی که خرد کن یا مخلوط کن در دسرتس ندارید، می توانید روی تخته آشپزخانه نیز آن ها را با چاقوی تیز ریز ساطوری کنید.

مرحله پنجم

بعد از اینکه بادمجان ها نیم پز شدند زردچوبه را به همراه 3 قاشق غذاخوری از موادی که در بالا میکس کردیم را به بادمجان ها اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم و اجازه می دهیم تا آب بادمجان ها کاملا تبخیر شود.

مرحله ششم

زمانی مطمئن می شویم که دیگر بادمجان ها پخته اند که اگر پشت قاشق را روی ان ها کمی فشار دهیم له و متلاشی شوند. بعد از پخت از روی حرارت تابه را بر می داریم و کنار می گذاریم تا خنک شوند.

مرحله هفتم

پس از خنک شدن بادمجان ها را داخل پارچ میکسر یا خردکن می ریزیم و یا حتی می توانید از چرخ گوشت نیز استفاده کنید. در ادامه دستگاه را روشن می کنیم تا بادمجان ها را به صورت پوره شده تحویل بگیریم.

مرحله هشتم

بعد تخم گشنیز را به همراه فلفل سیاه، سیاه دانه و سبزی های خشک مانند نعناع و جعفری را به بادمجان ها اضافه می کنیم و بعد مواد میکس شده(هویج،فلفل دلمه ای و ….)را به آن اضافه می کنیم و نم و سرکه را در سه مرحله به مواد اضافه می کنیم

مرحله نهم

سپس خوب مواد را زیر و رو می کنیم تا کاملا طعم دار شوند و در مرحله سوم لیته را می چشیم اگر نیاز بود مجددا نم یا سرکه اضافه می کنیم و بعد داخل شیشه می ریزیم و در آن را محکم می بندیم و در جای خنک قرار می دهیم.نوش جان

چه امتیازی میدی؟
بروز رسانی توسط در سه شنبه 16 دی 1399

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.