طرز تهیه شاهی حلیم خوشمزه و مخصوص به روش پاکستانی

طرز تهیه شاهی حلیم

طرز تهیه شاهی حلیم پاکستانی تند و خوشمزه

شاهی حلیم یکی از انواع غذاهای بسیار معروف کشور پاکستان است که با دستورهای بسیار متنوعی تهیه می شود. این غذای خوشمزه شباهت های زیادی به حلیم گندم ما ایرانی ها دارد و اگر غذاهای تند و تیز پر ادویه را دوست دارید حتما این حلیم خوشمزه مورد پسند شما قرار خواهد گرفت. جالب است بدانید که شاهی حلیم هم مانند حلیم گندم در ایام مذهبی به صورت نذری پخته می شود و در بین مردم پخش می شود، برای مشاهده این آموزش آشپزی پاکستانی در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۱۲ تا ۱۸ نفر
گندم۷۵۰ گرم
جو۵۰۰ گرم
گوشت گوسفندی۳ کیلوگرم
عدس قرمز۵۰۰ گرم
لپه۱ کیلوگرم
برنج۵۰۰ گرم
زنجبیل۳ قاشق غذاخوری
پوره سیر۳ قاشق غذاخوری
پیاز۱ کیلوگرم
ماست۵۰۰ گرم
زیره۱ قاشق غذاخوری
پودر تخم گشنیز۱ قاشق غذاخوری
ادویه گرام ماسلا۳ قاشق غذاخوری
جوز هندی۲ قاشق چایخوری
زردچوبه۱ قاشق غذاخوری
فلفل سبز و پیاز داغبرای تزیین
لیمو ترش و زنجبیلبرای تزیین
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
روغنبه مقدار کافی
گشنیز۱ دسته

دستور پخت شاه حلیم

مرحله اول

برای تهیه شاهی حلیم خوشمزه ابتدا پیاز و سیر را پوست می گیریم و می شوییم و روی تخته آشپزخانه سیرها را ریز خرد می کنیم و کنار می گذاریم و پیاز را خلالی خرد می کنیم و قابلمه ای را روی حرارت بسیار ملایم می گذاریم.

مرحله دوم

سپس روغن داخل آن می ریزیم و تامل می کنیم تا کمی داغ شود و پیازها را داخل آن می ریزیم و تفت می دهیم تا سبک و نرم شوند و دیگر اجازه می دهیم تا کمی سرخ و طلایی شوند. سپس زنجبیل را نیز ریز خرد می کنیم.

مرحله سوم

حالا زنجبیل خرد شده را همراه سیر به پیاز اضافه می کنیم و به خوبی تفت می دهیم تا کاملا با هم یکدست شوند، سپس تکه های گوشت را نیز به مواد اضافه می کنیم و مداوم تفت می دهیم و گوشت ها را زیر و رو می کنیم تا کاملا رنگ آن ها تغییر کند.

مرحله چهارم

بعد زردچوبه، تخم گشنیز و فلفل قرمز را روی مواد می پاشیم و همگی مواد را تفت می دهیم تا ادویه ها آغشته به گوشت شوند و عطر آن ها بلند شود. روی گوشت آب می ریزیم بطوری که کاملا گوشت و مواد را آب پوشیده باشد.

مرحله پنجم

سپس درب قابلمه را می گذاریم تا گوشت به مرور زمان پخته شود. لپه، جو و گندم را در کاسه ای بزرگ می ریزیم و روی آن ها آب می ریزیم و کنار می گذاریم تا به مدت حداقل ۶ ساعت استراحت کنند.در این مدت ۲ الی ۳ مرتبه آب آن ها را تعویض می کنیم.

مرحله ششم

لپه ها را آبکش می کنیم و داخل قابلمه ای می ریزیم و آب داخل کاسه جو را بیرون می ریزیم و جوها را به لپه اضافه می کنیم و روی آن ها آب می ریزیم و روی حرارت بسیار ملایم اجازه می دهیم تا بپزند.گندم ها را نیز آبکش می کنیم

مرحله هفتم

سپس به همراه برنج شسته شده و عدس قرمز داخل قابلمه ای بزرگ می ریزیم و تا نصف آن آب می ریزیم و روی حرارت ملایم می گذاریم تا کاملا پخته در حد له شدن بپزند.اصلا نیاز به هم زدن حبوبات نیست،اجازه می دهیم تا به مرور زمان کاملا پخته شوند.

مرحله هشتم

پس از گذشت ۲ الی ۳ ساعت که از زمان پخت گوشت گوسفندی گذشت(گوشت گوساله به ۶ ساعت پخت نیاز دارد تا کاملا پخته و له شود) به احتمال زیاد گوشت پخته شده است. به قابلمه محتوی گوشت سر می زنیم.

مرحله نهم

حالا از آن کمی تست می کنیم اگر نرم شده بود و آب گوشت خشک شده بود ماست را اضافه می کنیم و مداوم تفت می دهیم تا گوشت به روغن بیافتد و گرم ماسالا، گشنیز خرد شده و کمی نمک به گوشت اضافه می کنیم.

مرحله دهم

سپس از روی حرارت قابلمه را بر می داریم و اگر گوشت به حدی پخته است که دیگر له شده و ریشه های آن از یکدیگر جدا شده اند آماده است وگرنه باید خودمان گوشت را ریش ریش کنیم. ۱ عدد پیاز را پوست می گیریم و می شوییم.

مرحله یازدهم

سپس روی تخته آشپزخانه نگینی خرد می کنیم و تابه ای را روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا داغ شود و پیازها را داخل تابه می ریزیم و تفت می دهیم و اجازه می دهیم تا سرخ و طلایی شوند و در توری می ریزیم تا روغن اضافه آن خارج شود.

مرحله دوازدهم

پس از اینکه گندم و لپه ها کاملا پخته و نرم شدند گوشت های ریش شده را به آن اضافه می کنیم و همگی مواد را مخلوط می کنیم و کمی فلفل و نمک روی مواد می پاشیم و مداوم حلیم را هم می زنیم تا مواد منسجم شود و به قوام مطلوب برسد.

مرحله سیزدهم

نصف پیاز نگینی سرخ شده را به حلیم اضافه می کنیم. در تابه ای کوچک روغن می ریزیم و روی حرارت می گذاریم و زیره را داخل تابه می ریزیم و در روغن تفت می دهیم تا صدای آن بلند شود و از روی حرارت بر می داریم و داخل حلیم می ریزیم.

مرحله چهاردهم

حالا بطور مداوم باید حلیم را هم بزنیم تا جابیافتد و به خوبی کشدار شود. پس از اینکه حلیم به قوام مورد نظرمان رسید داخل کاسه ای می ریزیم و با باقی پیاز داغ، زنجبیل خرد شده و لیمو ترش برش خرده تزئین می کنیم.نوش جان

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در دوشنبه 3 آذر 1399

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.