طرز تهیه انجیر خشک خانگی با 2 روش + نکات نگهداری

طرز تهیه انجیر خشک

چگونه انجیر را خشک کنیم که سیاه نشود طرز تهیه انجیر خشک اردی در خانه روش نگهداری انجیر خشک در منزل طرز خشک کردن انجیر زرد طرز تهیه انجیر خشک اردی در خانه نی نی سایت خشک کردن انجیر در افتاب نی نی سایت طرز تهیه انجیر خشک با دستگاه میوه خشک کن خشک کردن انجیر سیاه با نخ

انجیر خشک یکی از انواع آجیل های ایرانی محسوب می شود که خواص بسیار برای تقویت بدن دارد. برای نگهداری طولانی مدت انجیر تازه می‌توانید آنرا خشک کنید تا در تمام فصل سال از فواید آن استفاده کنید، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه انجیر خشک شده در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم انجیر خشک
انجیر رسیدهبه مقدار دلخواه

طرز تهیه انجیر خشک شده

مرحله یک: آماده‌سازی و برش انجیرها

برای تهیه انجیر خشک خوشمزه ابتدا باید انجیرهای کاملا رسیده را بشوییم، سپس بالای انجیرها را با کارد به صورت علامت به علاوه (+) یک برش کوچک بزنیم. در ادامه انجیرها را روی یک صفحه مشبک بچینیم که هوا از زیرشان عبور کند.

مرحله دوم: قرار دادن انجیر در مقابل نور خورشید

حالا انجیرها را در مقابل نور خورشید قرار می دهیم تا خشک شوند. زمان خشک شدن انجیرها بستگی به اندازه انجیرها و قدرت نور خورشید دارد. به دلیل اینکه انجیر حشرات را جذب می کند، حتما روی انجیرها را با توری بپوشانید.

مرحله سوم: نکات خشک کردن انجیر با خورشید

نکته دیگر اینکه با تاریک شدن هوا انجیرها را به داخل منزل می آوریم و فردا با طلوع خورشید مجددا در مقابل نور خورشید قرار می دهیم. اگر انجیر مناسب خشک شدن انتخاب کرده باشیم، انجیرها باید کمتر از یک هفته خشک شوند.

مرحله چهارم: تشخیص خشک شدن کامل انجیر

زمانی که سطح خارجی انجیرها به طور کامل خشک و حالتی چروکیده پیدا کرد، انجیرهای ما خشک شده اند. البته باید انجیرها را پس از اینکه سطح خارجی شان خشک شد، بررسی کنیم تا هیچ گونه شیره ای درون انجیرها باقی نمانده باشد.

مرحله پنجم: اهمیت روش خشک‌شدن زیر نور خورشید

شاید خشک کردن انجیرها در زیر نور خورشید سخت و طولانی به نظر بیاید، اما باور کنید که ارزشش را دارد. با این روش انجیرهای شما سیاه نمی‌شوند و رنگشان سفید می‌ماند، ضمن اینکه تقریبا تمام خواص انجیر حفظ می‌شود.

مرحله ششم: روش خشک کردن انجیر در فر

برای خشک کردن انجیرها در فر، باید فر را با دمای ۶۰ درجه سانتیگراد روشن کنیم، سپس انجیرها را روی یک صفحه مشبک داخل فر قرار می دهیم. برای اینکه حرارت فر انجیرها را بیش از حد خشک نکند حتما باید درب فر را نیمه باز بگذاریم.

مرحله هفتم: مراحل و نکات خشک کردن انجیر در فر

هر ۳۰ دقیقه یک بار انجیرها را می چرخانیم و پست و رو می کنیم تا به صورت یکدست خشک شوند. بسته به نوع انجیر و اندازه آن حدود ۱۲ تا ۳۶ ساعت زمان برای خشک شدن انجیرها زمان نیاز است، که می توانیم هر ۸ ساعت یک بار فر را خاموش کنیم.

مرحله هشتم: نکات نگهداری از انجیر خشک شده

برای نگهداری انجیرها، باید آنها را درون ظرف درب دار قرار دهیم، به صورت که هوا درون ظرف جریان نداشته باشد. برای اینکه بتوانیم انجیرها را مدت طلانی تری نگهداری کنیم، می توانیم آنها را به صورت مرتب بسته بندی کرده و در فریزر نگهداری کنیم.

خلاصه و نتیجه گیری خشک کردن انجیر

برای تهیه انجیر خشک، ابتدا انجیرهای رسیده را شسته و روی یک صفحه مشبک قرار می‌دهیم تا هوا زیر آنها جریان داشته باشد. سپس انجیرها را در مقابل نور خورشید قرار می دهیم، تا به صورت طبیعی خشک شوند. در فرایند خشک‌کردن با فر، انجیرها با دمای ۶۰ درجه در فر، با درب نیمه‌باز، قرار می‌گیرند و هر ۳۰ دقیقه چرخانده می‌شوند. این فرایند بسته به نوع انجیر، ۱۲ تا ۳۶ ساعت طول می‌کشد.

آشنایی با خواص انجیر خشک

انجیر از میوه هایی می باشد که خواص فراوانی برای سلامتی بدن دارد. از مهم ترین خاصیت های انجیر می توان به کاهش فشار خون، قوای جنسی مردان، سلامت دستگاه گوارش و .. اشاره کرد. برای آشنایی بیشتر با خواص این میوه توصیه می‌کنیم مطلب 👈 خواص و مضرات انجیر خشک شده را مطالعه کنید.

آموزش خشک‌کردن میوه‌های دیگر

وقتی فصل میوه‌های تابستانی فرا می‌رسد، خشک کردن آن‌ها می‌تواند راه خوبی برای نگهداری و لذت بردن از طعم آن‌ها در مدت‌های طولانی‌تر باشد. به همین منظور توصیه می‌کنیم مطالب مرتبط با آموزش‌‌های ✅ طرز تهیه آلو خشک، ✅ طرز تهیه آلبالو خشکه و ✅ طرز تهیه برگه زردآلو قیسی را ببینید.

چه امتیازی میدی؟
بروز رسانی توسط در سه شنبه 31 مرداد 1402

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.