طرز تهیه ترشی زرشک خوشمزه و ساده به روش سنتی

طرز تهیه ترشی زرشک

ترشی زرشک , طرز تهیه ترشی زرشک , دستور ترشی زرشک

ترشی زرشک یکی از انواع ترشی های خاص و خوشرنگ ایرانی است که معمولا برای دورچین غذاهای سنتی تهیه می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه ترشی زرشک در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم ترشی زرشک
زرشک۲ و نیم لیوان
آب۳ لیوان
شکربه مقدار کافی
نمکبه مقدار کافی
گلپربه مقدار کافی
سرکه سفید۱ لیوان
آب زرشک۱ لیوان

طرز تهیه ترشی زرشک

مرحله اول

برای تهیه ترشی زرشک خوشمزه ابتدا زرشک را تمیز می کنیم، سپس یک کاسه بزرگ انتخاب می کنیم و زرشک را درون کاسه می ریزیم، سپس روی آن آب سرد اضافه می کنیم و اجازه می دهیم به مدت ۱۵ دقیقه درون آب سرد بماند.

مرحله دوم

حالا پس از گذشت این زمان وقتی گرد و خاک زرشک ها گرفته شد، آن را درون آبکش می ریزیم و مجددا می شوییم تا کاملا تمیز شود. در ادامه اجازه می دهیم آب اضافی اش خارج شود، سپس یک پارچه تمیز روی سطح کار پهن می کنیم.

مرحله سوم

در این مرحله زرشک ها را روی پارچه می ریزیم و اجازه می دهیم آب باقی مانده زرشک کامل خشک شود. در ادامه یک قابلمه مناسب انتخاب می کنیم، سپس زرشک را به همراه آب درون قابلمه می ریزیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم.

مرحله چهارم

حالا اجازه می دهیم زرشک درون آب جوش به مدت ۳۰ دقیقه ریز جوش بیاید. پس از گذشت این زمان وقتی حجم آب اولیه زرشک یک دوم شد، حرارت را خاموش می کنیم و روی یک کاسه مناسب آبکش قرار می دهیم.

مرحله پنجم

در این مرحله آب و زرشک را درون آبکش می ریزیم و اجازه می دهیم آب زرشک درون کاسه ریخته شود. در ادامه با پشت قاشق زرشک را فشار می دهیم تا تمام آب زرشک جدا شود، سپس اجازه می دهیم کاملا خنک شوند.

مرحله ششم

حالا یک شیشه مناسب و درب دار انتخاب می کنیم، سپس درون آن را با دستمال مرطوب خشک می کنیم. در ادامه وقتی زرشک و آب زرشک کاملا خنک شد، زرشک را درون شیشه می ریزیم و شیشه را پر می کنیم.

مرحله هفتم

توجه داشته باشید درون شیشه نباید فضای خالی وجود داشته باشد، چون زرشک ها روی سطح شیشه قرار می گیرند. در ادامه شکر، نمک و گلپر را درون شیشه روی زرشک ها می ریزیم، سپس آب زرشک را درون شیشه می ریزیم.

مرحله هشتم

توجه داشته باشید سرکه حتما باید سفید باشد و مقدار آن با آب زرشک برابر باشد. در ادامه به مقدار آب زرشک، سرکه سفید روی زرشک می ریزیم. در ادامه درب شیشه را محکم می بندیم تا از ورود هوا جلوگیری کنیم.

مرحله نهم

بسته به سلیقه اگر می خواستیم ترشی زرشک ترش تر باشد، فقط از سرکه استفاده می کنیم و آب زرشک را اضافه نمی کنیم. در ادامه شیشه را به صورت برعکس به مدت ۲۴ ساعت درون محیط آشپزخانه قرار می دهیم.

مرحله دهم

در نهایت پس از گذشت این زمان ترشی زرشک را درون یخچال قرار می دهیم، سپس اجازه می دهیم به مدت ۳ روز درون یخچال بماند تا جا بیفتد و آماده مصرف شود. این ترشی خوشمزه را فقط باید درون یخچال نگهداری کنیم. نوش جان.

چه امتیازی میدی؟
بروز رسانی توسط در دوشنبه 15 آذر 1400

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.