طرز تهیه ترشی مخلوط خوشمزه و مخصوص به روش بازاری

طرز تهیه ترشی مخلوط

طرز تهیه ترشی مخلوط زرد رنگ , طرز تهیه ترشی مخلوط بدون سرکه , طرز تهیه ترشی مخلوط کارخانه ای , طرز تهیه ترشی مخلوط بازاری , طرز تهیه ترشی مخلوط مرحله به مرحله , طرز تهیه ترشی مخلوط فوری , طرز تهیه ترشی مخلوط قرمز

ترشی مخلوط از ترشی های بسیار خوشمزه و قدیمی ایرانی است که با دستورها و مواد بسیار متنوعی تهیه می شود. موادی که در تهیه این ترشی خوشمزه و محبوب ایرانی استفاده می شود کاملا سلیقه ای می باشد و به دلخواه می توانیم از مواد غذایی مورد پسند خود استفاده کنیم. از آنجایی که معمولا ما ایرانی ها همراه با غذای اصلی از انواع ترشی ها استفاده می کنیم، دستور تهیه  این ترشی خوشمزه را برای شما اماده کرده ایم. برای رنگی کردن این ترشی هم می توانیم از زردچوبه یا آب لبو استفاده کنیم، برای مشاهده این آموزش در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم ترشی مخلوط
گل کلم2 عدد متوسط
کرفس2 شاخه
سیر3 بوته
هویج1.5 کیلوگرم
سیب زمینی ترشی1.5 کیلوگرم
پیاز ترشی500 گرم
خیار ریز (اختیاری)1 کیلوگرم
فلفل رنگی10 عدد
فلفل سبز ریز500 گرم
گوجه گیلاسی1.5 کیلوگرم
نمک1 لیوان
سرکه5 لیوان
آب18 لیوان

دستور تهیه ترشی مخلوط

مرحله اول

می خوام چند نکته مفید رو همین اول کار در طرز تهیه این ترشی بهتون بگم (البته شاید خیلی هاتون هم بلد باشید. برای پوست کندن پیازها اگر از یکی دو ساعت قبل از استفاده آنها را خیس کرده باشید پوستش راحت تر گرفته میشه.

مرحله دوم

برای استفاده از سیر هم برای اینکه بعد از استفاده از ترشی به خاطر بوی سیر دچار مشکل نشید می تونید از سیر های خیس کرده و ترد موجود در بازار استفاده کنید. چون علاوه بر اینکه همان طعم و خاصیت را داره اصلا بو نمی دهند یا اینکه از موسیر به جای سیر استفاده کنید.

مرحله سوم

سرکه مورد استفاده هم اگر خونگی باشه خاصیت بیشتری داره اما باید بجوشونید که آب نداشته باشه. در مرحله بعد گل کلم، کرفس، هویج و فلفل ها و گوجه رو باید بشورین و به اندازه های دلخواه خرد کنین.

مرحله چهارم

گوجه گیلاسی ها رو اگر که همگی ریز هستند بدون خرد کردن داخل ترشی بریزید در این صورت هم سالم تر می مونند و هم ظاهر قشنگ تری به ترشی تون می ده. سیب زمینی ترشی رو یا پوست بگیرین و یا با پوست خرد کنین.

مرحله پنجم

در ارتباط با خرد کردن مواد هم این نکته رو به یاد داشته باشید که مواد هر چقدر بیشتر خرد شده باشند ترشی زودتر می رسه. سپس همه مواد رو داخل یه ظرف بزرگ بریزین و مخلوط کنین و چند بار بشورین.

مرحله ششم

سپس بریزین داخل آبکش یا اینکه روی یک دستمال بزرگ و تمیز بریزید تا کاملا خشک شوند. توجه داشته باشید که تمام مواد ترشی و ظروفی که برای انتقال مواد ترشی استفاده می شوند باید کاملا خشک باشند.

مرحله هفتم

چون اگر که خیس باشند بعد از مدتی می تونه باعث کپک زدگی ترشی بشه. در مرحله بعد مواد خشک شده رو داخل شیشه یا دبه پر کنین نکته دیگه هم اینکه اگر که دوست داشته باشید ترشی رنگ قرمز پیدا کنه باید لبو و یا کلم قرمز بهش اضافه کنید.

مرحله هشتم

اما برای اینکه ترشی رنگ زرد به خودش بگیره باید زعفران یا زردچوبه بهش بزنید. مواد ریخته شده در داخل شیشه یا دبه باید به اندازه کافی مخلوط شده باشند این مخلوط کردن باید خیلی خوب انجام بشه.

مرحله نهم

پیشنهاد می کنیم برای اینکه مواد خوب مخلوط بشن می تونید به نوبت از هر قلم یک سری بریزید و بعد در داخل شیشه و دبه و پس ار ریختن سرکه می تونید مواد رو کاملا هم بزنید تا به اندازه کافی مخلوط بشن.

مرحله دهم

در مرحله بعد آب را بجوشونید و بزارید تا سرد بشه سپس نمک و سرکه رو بزنین و بریزین روی ترشی درشو ببندین دقت کنید که اگر می خواهید ترشی تون بیشتر ترش بشه باید مقدار سرکه رو از اون مقداری که بهتون گفتیم بیشتر بریزید

مرحله یازدهم

و سرکه رو باید انقدر بریزید که کاملا روی سطح مواد رو بگیره و بعد ظرف پر شده رو بزارین جای خنک و بدون نور بعد از ۲۰ روز آمادس. البته در طی این 20 روز باید هر از گاهی به ظرف ترشی سر بزنید به احتمال زیاد سطح سرکه در ظرف پایین آمده اشت.

مرحله دوازدهم

چون سرکه خورد مواد موجود در ظرف می ره و باید دوباره به آن سرکه اضافه کنید وگرنه مواد اگر که از سرکه بیرون بمونند خشک میشن.

نکات تهیه ترشی مخلوط

مقدار مواد اعلام شده بسته به ذائقه و سلیقه شما می تونه تغییر کنه مثلا اگه دوست داشته باشید می تونید بادمجان ترشی هم در حد یک کیلو اضافه کنید.

اگر که به ادویه ترشی هم علاقه دارید باید بهتون بگم که ادویه رو در آخرین مرحله اضافه کنید اما چون ادویه رنگ ترشی رو تیره می کنه به میزان مصرف روزانه ترشی رو از ظرف اصلی جدا کنید و ادویه رو به ترشی جدا شده بزنید اینجوری رنگ ترشی تون هرگز تغییر نمی کنه سبزی هایی که معمولا به عنوان ادویه ترشی می کنند شامل نعنا، جعفری و گشنیز هستند.

در مدت زمانی که از ترشی که درست کردید استفاده می کنید دقت کنید که حتما با قاشق خشک و تمیز به سراغ دبه ترشی برید تا ترشی باقیمانده در دبه کپک نزنه و پیشنهاد می کنیم که ترشی باقیمانده از مصرف روزانه رو هم مجدد به ظرف اصلی برنگردونید.

چه امتیازی میدی؟
بروز رسانی توسط در یکشنبه 19 بهمن 1399

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.