طرز تهیه چای چورگی شیرینی نان چای خوشمزه به روش زنجانی

طرز تهیه چای چورگی

طرز تهیه چای چورگی زنجان شیرینی خلخال

چای چورکی یا نان چای یکی از انواع شیرینی های بسیار خوشمزه و سنتی ایرانی است که با دستورهای متنوعی تهیه می شود. این شیرینی خوشمزه که از شیرینی های قدیمی و سنتی شهر زنجان است، نام این شیرینی به زبان ترکی چای چورکی است که معنی فارسی آن نای چای می شود. این شیرینی خوشمزه معمولا به همراه نوشیدنی های داغ مثل چای سرو می شود و به عنوان یک شیرینی ساده و خوشمزه به راحتی می توانیم آنرا در منزل تهیه کنیم. یکی دیگر از حُسن های این شیرینی این است که می توانیم آنرا به مدت طولانی نگهداری کنیم، برای مشاهده این آموزش آشپزی در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.

مواد لازم چای چورگی
آرد قنادیحدود 4 لیوان
تخم مرغ2 عدد
شیر½ لیوان
روغن مایع½ لیوان
شکر1 لیوان پُر
بکینگ پودر1 قاشق مرباخوری
وانیل¼ قاشق چایخوری
خمیر مایه1 قاشق چایخوری
پودر هل½ قاشق چایخوری
مواد لاز م رومال
زعفران دم کرده1 قاشق مرباخوری
زرده تخم مرغ1 عدد
روغن مایع1 قاشق چایخوری

دستور پخت شیرینی چای چورگی

مرحله اول

برای تهیه چای چورگی به روش سنتی زنجان ابتدا تخم مرغ ها را داخل کاسه ای بزرگ می شکنیم و با همزن برقی خوب می زنیم تا کاملا زرده ها با سفیده ها مخلوط شود و بعد شکر را اضافه می کنیم.

مرحله دوم

سپس بلافاصله شیر را نیز می افزاییم و مجددا با دور تند همزن مواد را مخلوط می کنیم تا شکر کاملا حل شود.سپس بیکینگ پودر را به همراه وانیل،پودر هل و خمیر مایه به آرد اضافه می کنیم و از الک رد می کنیم.

مرحله سوم

سپس کم کم به مواد می افزاییم و با قاشق مواد را خوب زیر و رو می کنیم تا کاملا مخلوط شود.به هیچ عنوان یکدفعه آرد را اضافه نمی کنیم چون شاید آرد کمتری برای منسجم شدن خمیر نیاز باشد و زیاد اضافه کردن آن باعث سفت شدن خمیر می شود.

مرحله چهارم

بعد دستمان را با کمی روغن مایع چرب می کنیم و خمیر را جمع می کنیم. توجه داشته باشید که نیاز به ورز دادن زیاد نیست چون به روغن می افتد همین که مواد مخلوط شوند و خمیر نسبتا یکدست و لطیف باشد کافی است.

مرحله پنجم

خمیر ممکن است به دست بچسبد نگران نباشید بعد از  استراحت کردن خمیر دیگر به دست نمی چسبد. سپس کاسه را چرب می کنیم و خمیر را داخل آن قرار می دهیم و روی کاسه را با سلفون می پوشانیم.

مرحله ششم

حالا در جای گرمی قرار می دهیم تا به مدت 1 ساعت خمیر استراحت کند و منسجم شود.خمیر بعد از زمان استراحت حجم دار نمی شود و فقط منسجم می شود.روی صفحه کار کمی آرد می پاشیم و خمیر را روی آن قرار می دهیم.

مرحله هفتم

سپس به قسمت های کوچک تقسیم می کنیم و با دست به صورت بیضی فرم می دهیم و با وردنه روی خمیر می کشیم تا به ضخامت نیم سانت و طول 10 سانتیمتر بشود و داخل سینی آن ها را قرار می دهیم.

مرحله هشتم

در این مرحله همه قسمت های خمیر را به همین صورت فرم می دهیم و فرچه را داخل روغن مایع می زنیم و روی خمیرها را با فرچه رومال می کنیم. بعد تخم مرغ را می شکنیم و زرده آن را از سفیده جدا می کنیم.

مرحله نهم

سپس زعفران دم کرده را به زرده اضافه می کنیم و با قاشق خوب مخلوط می کنیم و با فرچه داخل آن می زنیم و روی خمیرها می کشیم..فر را روشن می کنیم و روی 200 درجه سانتیگراد قرار می دهیم تا 15 دقیقه گرم شود.

مرحله دهم

سپس با چنگال روی خمیرها خط هایی به صورت یکنواخت ایجاد می کنیم تا زمان پخت زیباتر شوند و در آخر کمی کنجد نیز روی خمیرها می پاشیم. بعد از اینکه فر به خوبی گرم شد، سینی را داخل فر قرار می دهیم.

مرحله یازدهم

در این مرحله ظرفی را نیز آب می کنیم و داخل فر قرار می دهیم تا درون فر رطوبت ایجاد شود. 12 دقیقه بعد نان چای ها به طور کامل پخته اندف سپس گریل را روشن می کنیم تا 2 دقیقه طلایی شوند و فر را خاموش می کنیم

مرحله دوازدهم

سپس 10 دقیقه بعد از داخل فر سینی نان ها را خارج می کنیم تا از حرارت کامل بیفتند و با چای این نان چای چورگی را نوش جان کنید و برای نگهداری، داخل نایلون یا پارچه ای نان ها را قرار می دهیم تا خشک نشوند.

چه امتیازی میدی؟
بروز رسانی توسط در چهارشنبه 1 بهمن 1399

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.