طرز تهیه گبولی پلو خوشمزه و مخصوص به روش سنتی بندر عباس

طرز تهیه گبولی پلو

طرز تهیه گبولی پلو لنگه ای جنوب کشور قشم گبولی چیست رستوران گبولی بندرعباس قبولی

گبولی پلو نوعی دمی یا کته محسوب می شود که با آب گوشت پخته می شود. این برنج از انواع برنج های قاطی است که با گوشت خرد شده و نخود و سیب زمینی و کشمش مخلوط می شود و سرو می گردد. وجود نخود درون برنج، خواص آن را افزایش می دهد. از آن جا که برنج با آب گوشت پخته می شود، تمام مزه و خاصیت گوشت را به خود می گیرد. می توان مخلفات را با برنج مخلوط یا به طور جدا روی آن ریخت که بسته به سلیقه هر کس می تواند متفاوت سرو شود، برای مشاهده این آموزش آشپزی در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
برنج۴ پیمانه
گوشت گوسفندی۲۵۰ گرم
پیاز۲ عدد
سیب زمینی۲ عدد
نخود۱ پیمانه
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذاخوری
کشمش½ پیمانه
چوب دارچین۱ تکه
پودر لیمو عمانی½ قاشق چایخوری
ادویه پلویی۱ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه و روغنبه مقدار کافی

دستور پخت گبولی پلو

مرحله اول

برای تهیه گبولی پلو خوشمزه و مجلسی ابتدا پیاز را شسته و پوست می کنیم. سپس یک قابلمه برداشته و با کمی روغن روی حرارت قرار می دهیم. سپس پیاز ها را که خلالی خرد کرده ایم درون روغن تفت می دهیم تا سبک و طلایی شود.

مرحله دوم

سپس گوشت را به آن اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا رنگ گوشت عوض شود. سپس فلفل سیاه و زردچوبه را اضافه کرده تفت می دهیم تا عطر و بوی آن خارج شود. سپس چوب دارچین را هم اضافه کرده و با کمی آب می گذاریم تا بپزد.

مرحله سوم

در اواخر پخت، نمک اضافه می کنیم. وقتی گوشت کامل پخت، آب گوشت را صاف می کنیم. گوشت هم کنار می گذاریم. داخل آب گوشت، هل و فلفل سیاه و ادویه پلویی و لیمو عمانی اضافه می کنیم و می گذاریم تا به جوش آید. برنج را از قبل شسته و با نمک خیس می کنیم.

مرحله چهارم

وقتی آب گوشت به جوش آمد، آب برنج را دور می ریزیم و برنج را به آب گوشت اضافه می کنیم. آب را به قدری اضافه می کنیم که یک بند انگشت روی برنج را آب بپوشاند. وقتی آب برنج کشیده شد، کمی کره به برنج اضافه می کنیم. سیب زمینی ها را شسته و پوست می کنیم.

مرحله پنجم

در این مرحله سیب زمینی ها را به صورت نگینی خرد می کنیم. در ادامه یک تابه بر می داریم و با کمی روغن روی حرارت قرار می دهیم تا روغن داغ شود. سپس سیب زمینی ها را درون آن سرخ می کنیم. سیب زمینی های سرخ شده را از تابه بیرون می آوریم.

مرحله ششم

در این مرحله یک پیاز دیگر برداشته و به صورت خلالی متوسط خرد می کنیم. سپس درون تابه سرخ می کنیم و از تابه خارج می کنیم. گوشت را ریز ریز کرده و در همان تابه، سرخ می کنیم. نخود را از قبل خیس کرده ایم با کمی آب می پزیم.

مرحله هفتم

سپس با کمی پودر لیمو عمانی و نمک و کمی رب گوجه فرنگی تفت می دهیم. سپس کشمش ها را شسته و درون آن تفت می دهیم و کنار می گذاریم. گوشت و نخود و کشمش و سیب زمینی و پیاز داغ را روی برنج می ریزیم. در صورت تمایل می توان پودر هل و میخک را روی برنج ریخت.

مطالب پیشنهادی

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در شنبه 16 اسفند 1399

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.