طرز تهیه شیرینی برنجی قزوین خوشمزه به روش سنتی بازاری

طرز تهیه شیرینی برنجی قزوین

طرز تهیه شیرینی برنجی قزوینی خانم صرافها خانم گلاور 

شیرینی برنجی یا به عبارتی نان برنجی یکی از شیرینی های سنتی ترد و خوشمزه ایرانی است که به عنوان سوغات کرمانشاه و قزوین معروف است. دستور پیش رو، طرز تهیه شیرینی برنجی قزوینی است. برای پخت این شیرینی، کیفیت آرد برنج تاثیر زیادی دارد. اگر آرد برنج الک نشده و دارای خرده های درشت باشد، نتیجه مطلوبی به دست نمی آید و شیرینی ترد نمی شود. این شیرینی به دلیل سادگی و خوش طعم بودن آن و عطر برنج در آن، و همچنین قیمت مناسب آن، طرفدار زیادی دارد و معمولا به عنوان یکی از شیرینی های عید نوروز از طرف مردم اقبال می شود.

مواد لازم شیرینی برنجی قزوین
آرد برنج250 گرم
پودر قند70 گرم
روغن جامد125 گرم
پودر هل½ قاشق چایخوری
گلاب2 قاشق چایخوری
تخم مرغ1 عدد
زعفران دم کردهبه مقدار دلخواه
تخم خرفهبه مقدار کافی

دستور پخت شیرینی برنجی قزوینی

مرحله اول

برای تهیه شیرینی برنجی خوشمزه به روش قزوینی ابتدا روغن جامد را داخل یک کاسه می ریزیم و روی بخار کتری گذاشته تا آب شود اما دمای آن بالا نرود. به محض اینکه روغن کامل آب شد، آنرا از روی بخار بر می داریم.

مرحله دوم

پودر قند را الک کرده و به روغن آب شده اضافه می کنیم و هم می زنیم. بهتر است برای تهیه این شیرینی از همزن استفاده نشود و با دست یا همزن دستی کمی مخلوط شود. سپس پودر هل نیز به آن اضافه می کنیم و هم می زنیم.

مرحله سوم

در این مرحله، زرده و سفیده تخم مرغ را از هم جدا کرده، زرده را به طور کامل اضافه می کنیم. اما تنها یک سوم سفیده را به مواد اضافه می کنیم. بعد از اینکه زرده و سفیده نیز با مواد مخلوط شد، آرد برنج را اضافه می کنیم.

مرحله چهارم

سپس با دست هم می زنیم تا خمیر گلوله گلوله ای و غیر منسجم بدست آید. در ادامه گلاب را قاشق قاشق اضافه می کنیم و با دست خمیر را ورز می دهیم. نکته قابل ذکر این که اگر گلاب بیش از حد اضافه شود باعث سفت شدن شیرینی می شود.

مرحله پنجم

بنابراین دو قاشق را با احتیاط و کم کم اضافه کنید. برای آرد برنج مرغوب دو قاشق گلاب نیاز است. با دست ورز می دهیم تا خمیر منسجمی بدست آید. خمیر را نصف کرده و به نصف آن زعفران دم کرده غلیظ به مقدار کم اضافه می کنیم تا رنگ بگیرد.

مرحله ششم

داخل یک کیسه فریزری قرار داده و هوای آن را به طور کامل خارج کرده و خمیر را حدود 12 ساعت خارج از یخچال و در محیط استراحت می دهیم فر را حدود 10 تا 15 دقیقه از قبل با دمای 150 درجه سانتی گراد گرم می کنیم.

مرحله هفتم

در این فاصله کاغذ روغنی را کف سینی فر پهن کرده و کمی چرب می کنیم. سپس مقداری خمیر سفید برداشته (تقریبا به اندازه نصف گردو) و اندازه نخود از خمیر رنگ زرد برداشته و روی خمیر سفید قرار می دهیم.

مرحله هشتم

سپس با مهر یا قالب روی شیرینی را نقش می دهیم و روی سینی فر می چینیم. این کار را با عوض کردن رنگ خمیر ها تکرار می کنیم تا شیرینی ها دو رنگ شوند. در ادامه کمی تخم خرفه هم روی آن می پاشیم.

مرحله نهم

در این مرحله شیرینی ها را داخل فر گذاشته و حدود 20 تا 25 دقیقه با دمای 150 درجه سانتی گراد می گذاریم تا کامل پخته شود. توجه داشته باشید که اگر شیرینی ها را بزرگ برداریم وسط آن خمیر می ماند و پخته نمی شود.

مرحله دهم

بعد از این که شیرینی ها پخته شد سینی فر را خارج کرده و صبر می کنیم تا خنک شود بعد از کاغذ روغنی جدا می کنیم. توصیه می شود قبل از خنک شدن از سینی جدا نشود وگرنه شیرینی ها می شکند یا خرد می شود.

چه امتیازی میدی؟
بروز رسانی توسط در چهارشنبه 22 بهمن 1399

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.