طرز تهیه دمپخت میگو خوشمزه و مجلسی به روش بوشهری

طرز تهیه دمپخت میگو

طرز تهیه دمپخت میگو خشک بوشهری بدون سبزی جنوبی xvc jidi nl oj ld  

دمپخت میگو یکی از انواع غذاهای خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است که با دستورهای متنوعی تهیه می شود. این غذای خوشمزه اصالتا متعلق به استان های جنوب کشورمان مثل بوشهر می باشد و با روش های متنوعی تهیه می شود. در این آموزش سعی شده است که این غذای خوشمزه را به صورتی درست کنیم که با ذائقه تمام هموطنان عزیزمان سازگار باشد. برای تهیه دمپت میگو و غذاهایی که ترکیبی از میگو و برنج هستند بهتر است از میگوهای سایز کوچک استفاده شود تا ظاهر غذا شکیل تر و مجلسی تر شود. این غذای در جنوب کشورمان به صورت تند درست می شود که  کسانی که به غذاهای تند علاقمند هستند می توانند از مقدار بیشتری فلفل قرمز استفاده کنند، برای مشاهده این آموزش آشپزی در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای 2 نفر
برنج2 پیمانه
میگو150 گرم
رب گوجه فرنگی2 قاشق غذاخوری
گشنیز خرد شده1 قاشق غذاخوری
پیاز1 عدد درشت
سیر2 حبه
زعفران دم کرده2 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
ادویه پلویی و فلفل قرمزبه مقدار کافی
زردچوبه و روغنبه مقدار کافی

دستور پخت دمپخت میگو

مرحله اول

برای تهیه دمپخت میگوی مجلسی ابتدا برنج را نسبت به آن بین 30 دقیقه تا 3 ساعت در آب ولرم و کمی نمک می خیسانیم. در ادامه پیاز را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم و به همراه کمی روغن تفت می دهیم.

مرحله دوم

پس از اینکه پیاز سبک و شیشه ای شد، سیر را رنده می کنیم و به تابه اضافه می کنیم. در ادامه مقداری نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، فلفل قرمز و پاپریکا به مخلوط سیر و پیاز اضافه کرده و چند دقیقه دیگر مواد را تفت می دهیم.

مرحله سوم

در این مرحله میگوها را تمیز می کنیم و رگ سیاه پشت بدن میگوها را خارج می کنیم، سپس به تابه اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم تا میگوها کمی سرخ شوند، سپس رب گوجه فرنگی را به تابه اضافه می کنیم.

مرحله چهارم

پس از اینکه رب گوجه فرنگی به خوبی سرخ شد، گشنیز خرد شده را به همراه نصف استکان آب به تابه اضافه می کنیم و درب تابه را می گذاریم. حالا حرارت زیر تابه را ملایمتر می کنیم و اجازه می دهیم میگوها بپزند.

مرحله پنجم

پس از اینکه آب درون تابه کشیده شد و سس غلیظ شد، تابه را از روی حرارت کنار می گذاریم. در ادامه یک قابلمه مناسب را تا نبمه آب پر می کنیم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب با سرعت بیشتری به جوش بیاید.

مرحله ششم

پس از اینکه آب به نقطه جوش رسید 1 قاشق غذاخوری روغن مایع و 1 قاشق چایخوری نمک به آب جوش اضافه می کنیم. در ادامه برنج خیسانده شده را به قابلمه اضافه می کنیم و 7 تا 10 دقیقه زمان می دهیم برنج نیمپز شود.

مرحله هفتم

به دلیل اینکه این غذا قاطی پلو می باشد، برنج را باید کمی زنده تر آبکشی کنیم. پس از اینکه برنج را آبکشی کردیم، یک قابلمه مناسب برای دمپخت میگو انتخاب می کنیم و کمی روغن داخل آن می ریزیم.

مرحله هشتم

برای ته دیگ از نان لواش یا سیب زمینی اسلایس شده استفاده می کنیم، سپس روی ته دیگ کمی برنج می ریزیم، در ادامه مقداری از سس میگو را روی برنج می ریزیم. به همین ترتیب مواد را به صورت لایه ای داخل قابلمه می ریزیم.

مرحله نهم

حالا مقداری روغن و زعفران دم کرده روی برنج می ریزیم و حرارت را زیاد می کنیم تا درون قابلمه بخار بپیچد، سپس حرارت را کم می کنیم و اجازه می دهیم دمپخت میگو بپزد. حدود 45 دقیقه بعد غذا اماده سرو است.

مرحله دهم

در این مرحله دمپخت میگو را درون قابلمه به خوبی ترکیب می کنیم تا مواد با هم یکدست شوند و برنج کاملا نگی شود، سپس درون ظرف مورد نظرمان می کشیم. برای تزیین این غذا می توانیم از میگوها استفاده کنیم.

مطالب پیشنهادی

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در شنبه 11 بهمن 1399

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.