طرز تهیه سوهان گردویی خوشمزه و مجلسی به روش بازاری

طرز تهیه سوهان گردویی

طرز تهیه سوهان عسلی با گردو طرز تهیه سوهان عسلی گردویی طرز تهیه گردوی عسلی طرز تهیه شیرینی عسلی گردویی

سوهان گردویی یکی از انواع شیرینی های خوشمزه و سنتی ایرانی است که با دستورهای بسیار متنوعی تهیه می شود. این شیرینی خوشمزه را می توانیم در کنار سوهان هایی مثل سوهان عسلی، سوهان کنجدی و .. در شهرهای زیارتی به عنوان سوغاتی تهیه کنیم. این شیرینی خوشمزه می توان یک جایگزین سالم تر به جای قند و شکر باشد و نوشیدنی های داغ مثل چای و قهوه را به همراه سوهان گردویی سرو کنیم. سوهان گردویی را می توانیم علاوه بر اینکه برای پذیرایی در دورهمی های خانوادگی نیز استفاده کنیم، می توانیم به عنوان یک شیرینی مجلسی نیز در مجالس خود به جای قند در کنار چای استفاده کنیم، برای مشاهده این آموزش شیرینی پزی در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم سوهان گردویی
گلوکز یا عسل75 گرم
شکر150 گرم
زعفران دم کرده2 قاشق غذاخوری
خامه صبحانه100 گرم
آب لیمو ترش1 قاشق چایخوری
کره25 گرم
مغز گردوی ریز خرد شده200 گرم

دستور تهیه سوهان گردویی

مرحله اول

برای تهیه سوهان گردویی خوشمزه ابتدا گردو ها را داخل آسیاب می ریزیم و دستگاه را روشن می کنیم تا پودر شوند. بعد تابه ای نچسب را روی حرارت کم گاز قرار می دهیم و شکر را به همراه عسل یا گلوکز، خامه و کره داخل آن می ریزیم .

مرحله دوم

در این مرحله حرارت را ملایم می کنیم و مداوم تفت می دهیم تا مواد گرم شوند و کره ذوب شود. حدودا 3 دقیقه مواد را تفت می دهیم تا داغ شود ولی به جوش نیاید.بعد زعفران دم کرده را اضافه می کنیم و مواد را هم می زنیم.

مرحله سوم

حالا بلافاصله گردوهای پودر شده را اضافه می کنیم و مجددا مواد را هم می زنیم تا کاملا مخلوط شود و مایه یکدستی داشته باشیم. در تمام مراحل نباید جوش بزند و ما باید مداوم پای گاز باشیم در این 5 دقیقه تا مواد فقط مخلوط شوند.

مرحله چهارم

سپس آبلیمو را می افزاییم و با مواد مخلوط می کنیم و تابه را از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم تا مایه سرد شود.سینی فر را بیرون می آوریم و فر را روشن می کنیم و روی 180 درجه سانتیگراد قرار می دهیم تا به مدت 10 دقیقه گرم شود.

مرحله پنجم

در این مرحله مایه سوهان گردویی را داخل قیف می ریزیم و از مایه با فاصله سه سانتیمتر از بالا و اطراف کف سینی می ریزیم. در صورتی که قیف در دسترس ندارید می توانید با قاشق نیز از مایه بر دارید و به کمک یک قاشق دیگر کف سینی بریزید.

مرحله ششم

حالا سینی را داخل فر قرار می دهیم و به مدت 10 دقیقه با درجه حرارت ذکر شده در خط بالا اجازه می دهیم تا سوهان ها بپزند. پس از پخت سوهان ها کاملا کف سینی پهن می شوند.صبر می کنیم تا سرد شوند و راحت از سینی جدا شوند.

مرحله هفتم

در صورت تمایل مقداری شکلات تخته ای را به روش بن ماری ذوب می کنیم، سپس داخل قیف می ریزیم و به صورت خط کشی های رفت و برگشت روی سوهان ها را تزئین می کنیم و در ظرف مورد نظر آن ها را می چینیم..نوش جان

چه امتیازی میدی؟
بروز رسانی توسط در سه شنبه 7 بهمن 1399

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.