طرز تهیه یاکنی پلو غذای پلویی خوشمزه و مخصوص هندی

طرز تهیه یاکنی پلو

طرز تهیه یاکنی پلو غذای هندی با برنج و گوشت

یاکنی پلو یکی از انواع غذاهای خوشمزه و پرطرفدار کشور هند است که با دستورهای متنوعی تهیه می شود. این غذای خوشمزه تقریبا مانند چلو گوشت ما ایرانی ها می باشد که مقدار گوشتی که در غذا استفاده می شود به نسبت برنج خیلی زیاد است. البته این غذا هم در کشور هند یک غذای معمولی محسوب نمی شود و از مجلسی ترین غذاهای این کشور است. به همین دلیل یا کنی پلو را معمولا برای اعیاد و جشن های مهم درست می کنند. در کشور هند رستوران های سنتی این کشور این غذای خوشمزه را به روش سنتی در دیگ های سفالی یا مسی درست می کنند که باعث خوشمزه تر شدن آن می شود، برای مشاهده این آموزش آشپزی هندی در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای 4 نفر
برنج2 تا 3 پیمانه
گوشت با استخوان1 کیلوگرم
پیاز3 عدد متوسط
تخم گشنیز2 قاشق چایخوری
برگ بو3 عدد
رازیانه1.5 قاشق چایخوری
زنجبیلیک تکه کوچک
چوب دارچین3 تکه
میخک16 عدد
هل سبز10 عدد
روغن حیوانی4 قاشق غذاخوری
زیره سیاه1.5 قاشق چایخوری
پوره سیر1 قاشق غذاخوری
فلفل سیاه کامل10 عدد
ماست1 پیمانه
فلفل سبز5 عدد
ادویه گرام ماسلا1 قاشق چایخوری
زعفران دم کرده و نمکبه مقدار دلخواه

دستور پخت یاکنی پلو

مرحله اول

برای تهیه یاکنی پلو هندی ابتدا 1 عدد پیاز را پوست می گیریم و می شوییم و به چهار قسمت تقسیم می کنیم.داخل قابلمه ای کمی روغن می ریزیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم و صبر می کنیم تا روغن گرم شود.

مرحله دوم

سپس پیازها را داخل قابلمه قرار می دهیم و همین طور گوشت را به آن اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم تا رنگ آن کاملا تغییر کند و ادویه ها که شامل گشنیز، برگ بو، نصف زنجبیل، فلفل سیاه ، چوب دارچین، میخک و هل را به آن اضافه می کنیم.

مرحله سوم

سپس مجددا تفت می دهیم و روی مواد آب می ریزیم، در ادامه درب قابلمه را می گذاریم تا به مرور زمان گوشت مغز پخت و نرم شود. حالا داخل تابه ای روغن حیوانی می ریزیم و روی حرارت کم می گذاریم تا گرم شود.

مرحله چهارم

بعد زیره سیاه، 2 عدد برگ بو ، 2 عددچوب دارچین، 5 عدد هل، 7 عددفلفل سیاه و 6 عددمیخک به آن می افزاییم و تفت می دهیم تا عطر ادویه ها آزاد شود و در فضا بپیچد. باقی مانده پیازها را پوست می گیریم و می شوییم.

مرحله پنجم

سپس روی تخته آشپزخانه نگینی خرد می کنیم و داخل تابه می ریزیم و مداوم تفت می دهیم تا سبک و نرم شوند و بعد اجازه می دهیم تا طلایی شوند. تا سرخ شدن پیاز سیرها را پوست می گیریم و می شوییم و رنده ریز می کنیم.

مرحله ششم

باقیمانده زنجبیل را نیز رنده ریز می کنیم و بعد از سرخ شدن پیازها، سیر و زنجبیل را به آن اضافه می کنیم. همچنین فلفل سبزها را نیز می شوییم و همان طور درسته به مواد اضافه می کنیم و با هم ترکیب می کنیم تا یکدست شوند.

مرحله هفتم

عطر سیر که پیچید گوشت پخته شده را از آبش جدا می کنیم و داخل صافی قرار می دهیم تا آب اضافی آن خارج شود، سپس داخل تابه می گذاریم و با مواد تفت می دهیم. آب باقیمانده گوشت را صافمی کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله هشتم

در این مرحله ماست را خوب با همزن دستی می زنیم تا صاف و یکدست شود، بعد به همراه ادویه گرام ماسالا به مواد داخل تابه اضافه می کنیم و با هم ترکیب می کنیم تا کاملا یکدست شوند، سپس تابه را از روی حرارت کنای می گذاریم.

مرحله نهم

در این مرحله داخل یک قابلمه مناسب را تا نیمه آب می ریزیم و 1 قاشق چایخوری نمک به آن اضافه می کنیم، سپس روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب سریعتر به جوش بیاید. در ادامه برنج را به آب جوش اضافه می کنیم.

مرحله دهم

پس از گذشت 7 دقیقه برنج را آبکشی می کنیم، سپس آب گوشت را داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم و مقداری نمک و زعفران به آن اضافه می کنیم، سپس برنج آبکش شده را به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله یازدهم

در صورتی که آب گوشت کم بود کمی آب به آن اضافه می کنیم و اجازه می دهیم تا آب برنج بجوشد و تبخیر شود، سپس برنج را دم می اندازیم. در پایان برنج و گوشت را با هم ترکیب کرده و سرو می کنیم.

مرحله دوازدهم

البته می توانیم مخلوط گوشت را نیز قبل از دم گذاشتن برنج به قابلمه اضافه کنیم و یاکنی پلو را به صورت لا پلویی درست کنیم. برای تزیین یاکنی پلو می توانیم از انار، برنج زعفرانی و گوشت ریش ریش شده استفاده کنیم.

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در دوشنبه 22 دی 1399
مطالب مرتبط
طرز تهیه آش ترش خوشمزه و مجلسی به روش سنتی مازندرانی

طرز تهیه آش ترش خوشمزه و مجلسی به روش سنتی مازندرانی

طرز تهیه آش ترش آش ترش یکی از انواع آش های بسیار محبوب و خوشمزه کشورمان می باشد که اصالت آن متعلق به استان مازندران می باشد، برای مشاهده این آموز آشپزی …

طرز تهیه پیتزا گوجه فرنگی خوشمزه و ساده به روش ترکیه ای

طرز تهیه پیتزا گوجه فرنگی خوشمزه و ساده به روش ترکیه ای

طرز تهیه پیتزا گوجه فرنگی پیتزا گوجه فرنگی یکی از انواع غذاهای ساده و خوشمزه بین المللی است که با دستورهای متنوعی درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به …

طرز تهیه خورش قورمه سبزی گیلانی خوشمزه با گوجه و بادمجان

طرز تهیه خورش قورمه سبزی گیلانی خوشمزه با گوجه و بادمجان

طرز تهیه خورش قورمه سبزی گیلانی خورش قورمه سبزی گیلانی یکی از انواع خورش های خوشمزه ایرانی است که اصالت آن متعلق به گیلان می باشد، برای مشاهده این آموزش آشپزی در …

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.