طرز تهیه شامی بابلی خوشمزه و مخصوص به روش مازندرانی

طرز تهیه شامی بابلی

طرز تهیه شامی بابلی با نخود مجلسی با لپه XVC JIDI ahld fhfgd

شامی بابلی یکی از انواع غذاهای خوشمزه و پر طرفدار ایرانی است که با دستورها و مواد متنوعی تهیه می شود. این غذای خوشمزه همانطور که از نامش مشخص است اصالتا متعلق به شهر بابل می باشد، البته این غذای خوشمزه به دلیل طعم خوبی که دارد تقریبا در تمام شهرهای ایران شناخته شده می باشد. این شامی خوشمزه هم مانند دیگر غذاهای شمالی دارای موادی مانند گردو، سبزیجات محلی، لپه و گوشت چرخ کرده می باشد. البته همانطور که در بالاتر ذکر شد، این شامی خوشمزه با دستورهای متنوعی تهیه می شود؛ در برخی شهرها با لپه پخته می شود و در برخی شهرها با ترکیب نخود و لپه درست می شود، برای مشاهده این آموزش آشپزی در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای 4 نفر
گوشت چرخ کرده400 گرم
مغز گردو2 قاشق غذاخوری
سیر2 حبه
پیاز1 عدد درشت
جعفری و گشنیز1 دسته کوچک
لپه400 گرم
نخود½ پیمانه
تخم مرغ1 عدد
سیب زمینی1 عدد کوچک
دارچین½ قاشق چایخوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه و روغنبه مقدار کافی

دستور پخت شامی بابلی

مرحله اول

برای تهیه شامی بابلی خوشمزه ابتدا نخود و لپه را به مدت یک شب درون یک کاسه آب قرار می دهیم تا نفخ شان گرفته شود. برای اینکه نفخ حبوبات به طور کامل گرفته شود، بهتر است دو تا سه مرتبه آب درون کاسه را تعویض کنیم.

مرحله دوم

پس از اینکه نفخ لپه و نخود را گرفتیم، آنها را به همراه 2 تا 3 پیمانه آب درون یک قابلمه مناسب می ریزیم و روی حرارت متوسط قرار می دهیم تا حبوبات به خوبی بپزند و کاملا نرم شوند، بهتر است بگذاریم آب درون قابلمه کشیده شود.

مرحله سوم

در این مرحله سیب زمینی را نیز به همراه 1 پیمانه آب داخل یک قابلمه یا کاسه کوچک می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم تا آبپز شود. پس پخت نخود و لپه ، آنها را داخل میکسر می ریزیم و میکس می کنیم تا کاملا یکدست شوند.

مرحله چهارم

سپس درون یک کاسه جادار می ریزیم. در ادامه سر و پیاز را رنده می کنیم و پس از گرفتن آبشان به کاسه اضافه می کنیم. پس از اینکه سیب زمینی پخت پوستش را می گیریم و آنرا له می کنیم، سپس به کاسه می افزاییم.

مرحله پنجم

در این مرحله مغز گردو را می سابیم، سپس به همراه گوشت چرخ کرده به کاسه اضافه می کنیم. در ادامه جعفری و گشنیز را به صورت ساطوری خرد می کنیم و به همراه دارچین و مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به کاسه اضافه می کنیم.

مرحله ششم

در صورتی که سبزیجات محلی شمالی در دسترس داشته باشیم می توانیم به جای جعفری و گشنیز از سبزیجات محلی شمالی استفاده کنیم. در ادامه تخم مرغ را نیز اضافه کرده و مواد را به خوبی ترکیب می کنیم.

مرحله هفتم

پس از مخلوط کردن مواد باید مایه شامی کاملا چسبناک و منسجم باشد، اگر مایه شامی فست بود و حالت چسبناک نداشت یک تخم مرغ دیگر اضافه می کنیم و با مواد به خوبی ترکیب می کنیم تا مایه شامی چسبناک شود.

مرحله هشتم

اگر پس از اضافه کردن تخم مرغ دوم مایه شامی کمی شل شد می توانیم کمی آرد سوخاری ریز اضافه کنیم تا تعادل برقرار شود. حابا روی کاسه را با سلفون می پوشانیم و به مدت 30 دقیقه تا یک ساعت در یخچال رار می دهیم.

مرحله نهم

پس از گذشت این زمان مایه شامی را از یخچال خارج می کنیم، سپس یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و کمی روغن مایه به تابه اضافه می کنیم. حالا یک دو دقیقه صبر می کنیم تا روغن به خوبی داغ شود.

مرحله دهم

حالا به اندازه یک نارنگی کوچک از مایه شامی بر می داریم و آنرا با دست به صورت گرد شکل می دهیم. در ادامه آنرا کمی تخت می کنیم و در صورت تمایل با انگشت یا پشت قاشق وسط شامی یک سوراخ ایجاد می کنیم.

مرحله یازدهم

حالا شامی را به آرامی در روغن داغ قرار می دهیم تا سرخ شود. پس از گذشت 2 تا 3 دقیقه شامی ها را بررسی می کنیم و در صورتی که سرخ شده بودند، آنها را به آرامی بر می گردانیم تا سمت دیگرشان نیز سرخ شود.

مرحله دوازدهم

به همین ترتیب تمام شامی ها را سرخ می کنیم و روی دستمال حوله ای قرار می دهیم تا روغن اضافی شان به طور کامل گرفته شود. در پایان شامی ها را در ظرف مورد نظرمان می چینیم و به همراه نان تازه سرو می کنیم.

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در دوشنبه 15 دی 1399

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.