طرز تهیه ترش واش خوشمزه و مخصوص به روش سنتی شمالی

طرز تهیه ترش واش

طرز تهیه ترش واش مازندرانی سبزی ترش واش چیست خورش لنگرود عکس خواص jva  ha

ترش واش یکی از انواع خورش های خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است که اصالت ان متعلق به استان گیلان می باشد، برای مشاهده این آموزش آشپزی در ادامه با چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
ران و سینه مرغ۴ تکه
سبزی ترش واش۵۰۰ گرم
سیر۵ حبه
رب انار۱ قاشق غذاخوری
گوجه فرنگی۴ عدد
بادمجان۴ عدد
آبغوره۱ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه و روغنبه مقدار کافی

دستور پخت خورش ترش واش

مرحله اول

برای تهیه خورش ترش واش گیلانی ابتدا سبزی ترش واش را به صورت کاملا ریز مانند سبزی قورمه سبزی خرد می کنیم. در ادامه یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم، سپس سیرها را به صورت ریز خرد می کنیم و به تابه اضافه می کنیم.

مرحله دوم

سیرها را کمی تفت می دهیم تا عطرشان بلند شود، سپس سبزی ترش واش را به تابه اضافه می کنیم و به خوبی تفت می دهیم تا کاملا سرخ شود. اگر بخواهیم رنگ خورش تیره تر شود باید سبزی را بیشتر سرخ کنیم.

مرحله سوم

البته سرخ کردن بیش از حد سبزیجات باعث می شود که خواص شان از بین برود. پس از اینکه سبزی را سرخ کردیم انرا کنار می گذاریم، سپس داخل یک قابلمه مناسب کمی روغن اضافه می کنیم و اجازه می دهیم روغن به طور کامل داغ شود.

مرحله چهارم

در این مرحله روی تکه های مرغ کمی زردچوبهف نمک و فلفل سیاه می پاشیم، سپس داخل روغن داغ به طور کامل سرخ می کنیم. پس از اینکه تمام قسمت های گوشت مرغ را سرخ کردیم، سبزی سرخ شده را به تابه اضافه می کنیم.

مرحله پنجم

حالا رب انار را با کمی آب رقیق می کنیم و به قابلمه اضافه می کنیم. در ادامه ۲ پیمانه آب اضافه می کنیم و اجازه می دهیم خوری به مدت ۱ تا ۲ ساعت با حرارت بسیار بپزد. در ۳۰ دقیقه پایانی پخت خورش طعم انرا می چشیم.

مرحله ششم

در صورت نیاز مقداری نمک و فلفل سیاه به همراه آبغوره اضافه می کنیم و اجازه می دهیم خورش به روغن بیفتد. در همین حین گوجه فرنگی ها را از وسط نصف می کنیم و بادمجان ها را به صو.رت ورقه ای خرد می کنیم.

مرحله هفتم

در این مرحله گوجه فرنگی ها و بادمجان ها را سرخ می کنیم و کنار می گذاریم. پس از اینکه خورش به طور کامل آماده شد آنرا در ظرف مورد نظرمان می شکیم سپس با بادمجان و گوجه فرنگی تزیین کرده و به همراه کته سرو می کنیم.

نکات پخت خورش ترش واش

سبزی مخصوص ترش واش

سبزی این خورش متشکل از ۲۵۰ گرم ترش واش، ۵۰ گرم جعفری، ۵۰ گرم گشنیز، ۵۰ گرم نعنا، ۵۰ گرم چوچاق و ۵۰ گرم خالواش می باشد که نسبت به ذائقه خود می توانیم سبزیجات را کم یا زیاد کنیم. سبزی ترش واش جایگزین ندارد و باید حتما از این سبزی استفاده شود.

کته قالبی زعفرانی

همانطور که مطمئنا می دانید اکثر غذاهای رشتی با کته سرو می شوند و به همین دلیل خوشمزگی غذا دو چندان می شود. در صورتی که تمایل دارید در کنار این خورش خوشمزه کته قالبی به روش رستوران ها تهیه کنید به مطلب زیر مراجعه نمایید.

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در جمعه 28 شهریور 1399

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.