طرز تهیه خورش طلا کوله خوشمزه و مجلسی به روش اصیل گیلانی

طرز تهیه خورش طلا کوله

طرز تهیه خورش طلا کوله, طرز تهیه ی خورش طلا کوله

خورش طلا کوله یکی از انواع خورش های خوشمزه و معروف گیلانی است که با روش های متنوعی پخته می شود، برای مشاهده این آموزش آشپزی در ادامه با چی شی همراه باشید.

برای تهیه خورش طلا کوله رشتی، اول گوشت یا مرغ رو خرد کن و کنار بذار. بعد پیاز رو نگینی خرد کن و با کمی روغن تفت بده تا شفاف شه. گوشت یا مرغ رو اضافه کن و کمی تفت بده. ادویه‌جات و سپس آب اضافه کن تا جوش بیاد. بعد حرارت رو کم کن و اجازه بده گوشت بپزه. سبزیجات رو خرد کن و جداگانه تفت بده، بعد به خورش اضافه کن. گردو رو آسیاب کن و به همراه آرد برنج رقیق شده به قابلمه اضافه کن. در نهایت آبغوره و نمک بزن و بعد از چند دقیقه خورش رو با کته سرو کن.

مواد لازم برای 6 نفرمقدار مواد
گوشت یا مرغ۱ کیلوگرم
جعفری۱۵۰ گرم
گشنیز۱۵۰ گرم
پیاز۱ عدد متوسط
گردو۳۰۰ گرم
نعنا۱۵۰ گرم
آبغوره۴ قاشق غذاخوری
آرد برنج۱ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه و روغنبه مقدار کافی

دستور پخت خورش طلا کوله

مرحله ۱: آماده‌سازی گوشت و خرد کردن پیاز

برای تهیه خورش طلا کوله رشتی ابتدا گوشت یا مرغ را به قطعات کوچکتر (۲ برابر گوشت خورشتی) خرد می کنیم و پس از شستشو کنار می گذاریم تا آب اضافی شان خارج شود، سپس پیاز را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم.

مرحله ۲: تفت دادن پیاز و اضافه کردن گوشت

در ادامه پیاز خرد شده را به همراه کمی روغن در یک قابلمه مناسب تفت می دهیم تا پیاز سبک و شیشه ای شود، سپس گوشت یا مرغ را به قابلمه اضافه می کنیم و چند دقیقه تفت می دهیم تا رنگ گوشت یا مرغ تغییر کند.

مرحله ۳: اضافه کردن ادویه‌جات و آب

در این مرحله مقداری زردچوبه و فلفل سیاه به گوشت اضافه می کنیم و یک دقیقه دیگر مواد را تفت می دهیم تا ادویه ها با گوشت ترکیب شوند. در ادامه ۳ لیوان آب به قابلم اضافه می کنیم و حرارت زیر قابلمه را زیاد می کنیم تا آب سریعتر به جوش بیاید.

مرحله ۴: پخت گوشت و خرد کردن سبزیجات

پس از اینکه آب به جوش آمد، حرارت زیر قابلمه را ملایم می کنیم و درب قابلمه را می گذاریم تا گوشت یا مرغ به آرامی بپزد. در همین حین سبزیجات را به صورت ساطوری ریز خرد می کنیم و به همراه کمی روغن به صورت جداگانه تفت می دهیم.

مرحله ۵: تفت دادن سبزیجات و اضافه کردن به خورش

هر چقدر سبزیجات را بیشتر تفت دهیم، رنگ خورش تیره تر می شود ولی در عوض مواد مغذی موجود در سبزیجات از بین می رود. پس از اینکه سبزیجات را کمی سرخ کردیم، آنها را به قابلمه حاوی گوشت یا مرغ اضافه می کنیم.

مرحله ۶: آسیاب کردن گردو و آماده سازی لعاب آرد برنج

در این مرحله مغز گردو را آسیاب می کنیم و سپس به قابلمه اضافه می کنیم. در ادامه آرد برنج را برای لعاب دادن به خورش به همراه کمی آب رقیق می کنیم سپس به قابلمه اضافه می کنیم و اجازه می دهیم خورش به روغن بیفتد.

مرحله ۷: اضافه کردن آبغوره و نمک و سرو خورش

پس از اینکه خورش به روغن افتاد و آب اضافی موجود در خورش تبخیر شد، آبغوره را به همراه کمی نمک به خورش اضافه می کنیم و پس از ۵ تا ۱۰ دقیقه خورش را از روی حرارت کنار می گذاریم، در پایان خورش را به همراه کته سرو می کنیم.

جلوگیری از تلخ شدن طعم خورش

وقتی داری این خورش رو می‌پزی، یه نکته خیلی مهم اینه که باید به اندازه نعنا توی خورشت دقت کنی. نعنا یه طعم خاصی به خورش می‌ده، ولی اگه زیادی بریزی ممکنه غذا تلخ بشه. برای همین، بهتره با دقت اندازه‌گیری کنی و به میزان مناسب، نعنا اضافه کنی. اینطوری هم از فواید نعنا استفاده می‌کنی و هم می‌تونی یه طعم عالی و متعادل به خورشت بدی.

انواع خورش خوشمزه ایرانی

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.