طرز تهیه کلوچه لاری خوشمزه و ساده به روش محلی

طرز تهیه کلوچه لاری

طرز تهیه کلوچه لاری , دستور پخت کلوچه لاری

کلوچه شور یا همان کلوچه لاری یکی از انواع کلوچه‌های قدیمی و سنتی ایران است که اصالت آن به لارستان برمی‌گردد و با روش‌ها و طعم‌های مختلفی درست می‌شود. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه کلوچه لاری در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای کلوچه
آرد۴ لیوان
روغن جامد۱ لیوان
آرد برنج۳ قاشق غذاخوری
شکر۱ قاشق غذاخوری
نمک۱ قاشق مرباخوری
شیرخشک۴ قاشق غذاخوری
رازیانه۱ قاشق غذاخوری
هلبه مقدار کافی
زنجبیلبه مقدار کافی
مایع خمیر۱ قاشق غذاخوری
بکینگ پودر۱ قاشق مرباخوری
آببه مقدار لازم
مواد لازم برای رومال
زرده تخم مرغ۱ عدد
کنجدبه مقدار لازم
زعفرانبه مقدار دلخواه
شیربه مقدار دلخواه
مهیاوه، رب گوجه فرنگی یا رنگ مجاز خوراکیبه مقدار لازم

طرز تهیه کلوچه لاری

مرحله اول

برای تهیه کلوچه لاری خوشمزه ابتدا آرد را ۲ بار الک کنید تا بافت آن سبک و یکدست شود، بعد بکینگ پودر، شکر، نمک، خمیر‌مایه فوری، شیر خشک و آرد برنج را اضافه کنید و خوب با هم ترکیب کنید.

نکته: اگر از خمیر مایه فوری استفاده می‌کنید مطمئن شوید که سالم است و درست عمل می‌کند.

مرحله دوم

در این مرحله یک بار دیگر همه مواد را با هم الک کنید تا آرد گلوله نشود و بافت مواد در نهایت صاف و یکدست شود و همه مواد با هم کاملا ترکیب شوند.

نکته: اگر شیر خشک در دسترس نبود از یک لیوان شیر استفاده کنید و به مواد خشک اضافه کنید و هم بزنید.

مرحله سوم

حالا روغن جامد را به ترکیب مواد اضافه کنید و خوب با هم مخلوط کنید تا بافت آن شبیه بیسکوئیت پودر شده شود، به جای روغن جامد از روغن مایع هم می‌توانید استفاده کنید.

مرحله چهارم

بعد از آن مقدار کافی از آب تقریبا ولرم را کم‌کم و کنترل شده به آرد اضافه کنید و هم بزنید تا خمیر شکل بگیرد، زمانی که خمیر هنوز چسبندگی دارد اضافه کردن آب را متوقف کنید.

مرحله پنجم

حالا روی خمیر و سطح کار کمی آرد بپاشید و خمیر را روی سطح قرار دهید و چند دقیقه با دست ورز دهید تا بافت خمیر صاف و یکدست شود و دیگر به دست نچسبد.

مرحله ششم

این خمیر نیاز به استراحت ندارد اما برای کیفیت بیشتر کلوچه، یک کاسه را چرب کنید و خمیر را داخل آن قرار دهید، روی آن سلفون بکشید و بگذارید یک ساعت در محیط استراحت کند.

مرحله هفتم

حالا خمیر را از ظرف خارج کنید و پف اضافی آن را با فشار انگشت روی آن بگیرید و روی سطح صاف که کمی آرد پاشیده اید، با وردنه پهن کنید و سپس قالب بزنید.

مرحله هشتم

حالا سینی فر را با روغن مایع یا کره چرب کنید، و یا کاغذ روغنی کف سینی بگذارید و خمیرهای قالب زده شده را به آرامی و با فاصله داخل سینی بچینید.

مرحله نهم

برای رومال، کمی زعفران را همراه با آب جوش روی حرارت ملایم قرار دهید تا دم بکشد، سپس زرده تخم‌مرغ را خوب بزنید و زعفران دم کرده و به دلخواه کمی شیر را به آن اضافه کنید.

مرحله دهم

بعد مهیاوه که نوعی سس تند است را ترکیب کنید، اگر می‌خواهید که روی کلوچه‌ها پر رنگ تر شود از رب گوجه فرنگی یا رنگ‌های مجاز خوراکی استفاده کنید.

مرحله یازدهم

حالا خمیر‌ها را با مخلوط مایع، رومال کنید و به دلخواه مقداری کنجد یا سیاه دانه را روی آن‌ها بپاشید سپس روی سینی را با پارچه بپوشانید و ۳۰ دقیقه دیگر زمان دهید تا استراحت کند.

مرحله دوازدهم

بعد از استراحت دوم خمیرها، سینی را در فر که از یک ربع قبل با دمای ۱۶۰ درجه گرم شده ‌است به مدت ۳۰ دقیقه قرار دهید تا پخته و اطراف آن‌ها طلایی رنگ شود.

مرحله سیزدهم

بعد از آن فر را خاموش کنید و گریل را روشن کنید تا روی کلوچه‌ها هم طلایی شود سپس از فر خارج کنید و چند دقیقه زمان دهید تا کمی خنک شوند. در آخر کلوچه لاری را در ظرف مناسب قرار دهید و کمی عسل روی آن بریزید و همراه با چای سرو کنید.

چه امتیازی میدی؟
بروز رسانی توسط در سه شنبه 25 بهمن 1401

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.