طرز تهیه شیرینی سرغربیلی خوشمزه به روش گرگانی

طرز تهیه شیرینی سرغربیلی

دستور شیرینی سرغربیلی سرغربیلی سوغات گرگان طرز تهیه شیرینی عسلی گرگان شیرینی محلی گرگان

شیرینی سرغربیلی یکی از شیرینی های قدیمی و سنتی ایرانی است که اصالتا متعلق به شهر گرگان می باشد، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه شیرینی سرغربیلی در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.

مواد لازم شیرینی سرغربیلی
آرد۳ لیوان
روغن جامد۱ لیوان
خمیر مایه فوری۱ قاشق غذاخوری
پودر قندبه مقدار کافی
پودر هلبه مقدار کافی
آب ولرمبه مقدار کافی
روغن مایعبه مقدار کافی

طرز تهیه شیرینی سرغربیلی

مرحله اول

برای تهیه شیرینی سرغربیلی خوشمزه ابتدای کار آرد را درون الک می ریزیم، سپس ۳ مرتبه الک می کنیم. در ادامه آرد را به همراه خمیر مایه فوری درون یک کاسه مناسب می ریزیم، سپس مخلوط می کنیم.

مرحله دوم

حالا روغن جامد را روی حرارت غیر مستقیم بخار کتری بنماری می کنیم تا کاملا ذوب شود. در ادامه روغن را به مخلوط آرد و خمیر مایه اضافه می کنیم، سپس مخلوط می کنیم. در ادامه آب را کنترل شده به مخلوط خمیر اضافه می کنیم.

مرحله سوم

در این مرحله خمیر را ورز می دهیم و زمانی که خمیری نرم و لطیف که به دست نمی چسبد درون کاسه جمع شد اضافه کردن آب را متوقف می کنیم. در ادامه روی سطح کار را آرد پاشی می کنیم، سپس خمیر را روی سطح کار قرار می دهیم.

مرحله چهارم

حالا خمیر را به مدت ۵ دقیقه ورز می دهیم تا کاملا نرم و لطیف شود. در ادامه خمیر را مجددا درون کاسه قرار می دهیم و روی آن را با سلفون می پوشانیم، سپس اجازه می دهیم به مدت ۱ ساعت در دمای محیط استراحت کند.

مرحله پنجم

در این مرحله پس از گذشت این زمان مقداری از خمیر به اندازه گردو بر می داریم و به شکل دوک فرم می دهیم. در ادامه شیرینی ها را به همین شکل یا به شکل دلخواه فرم می دهیم تا خمیر شیرینی تمام شود.

مرحله ششم

حالا روی سطح کار را با کاغذ روغنی می پوشانیم و شیرینی ها را با فاصله از هم روی کاغذ روغنی قرار می دهیم، سپس روی آن ها را با کیسه فریزر می پوشانیم و اجازه می دهیم شیرینی ها به مدت ۱۵ دقیقه استراحت کنند تا حجم بگیرد.

مرحله هفتم

در این مرحله پس از گذشت این زمان یک ظرف گود و مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم، سپس به اندازه ای که شیرینی ها درون آن شناور بمانند روغن می ریزیم. در ادامه اجازه می دهیم روغن کاملا گرم شود.

مرحله هشتم

حالا شیرینی ها را درون تابه قرار می دهیم و اجازه می دهیم کاملا سرخ شود، سپس آن ها را روی دستمال حوله ای مخصوص آشپزخانه قرار می دهیم تا روغن اضافی شیرینی ها کشیده شده و کاملا خنک شوند.

مرحله نهم

در نهایت پودر قند را به همراه پودر هل درون الک می ریزیم و درون یک ظرف مناسب الک می کنیم. در ادامه شیرینی ها را درون مخلوط پودر قند می غلطانیم تا کاملا آغشته شوند، سپس به همراه چای زعفرانی سرو می کنیم. نوش جان.

چه امتیازی میدی؟
بروز رسانی توسط در شنبه 30 بهمن 1400

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.