طرز تهیه کوفته هلو خوشمزه و مخصوص به روش اصل شیرازی

طرز تهیه کوفته هلو

طرز تهیه کوفته هلو بروجردی شیرازی کاشانه مهر اصل با رب انار چیست تبریزی

کوفته هلو یکی از انواع غذاهای سنتی و خوشمزه ایرانی است که اصالت آن متعلق به شهر شیراز می باشد. دلیل اینکه اسم این کوفته را کوفته هلو گذاشته اند، شباهت ظاهری این کوفته خوشمزه با میوه هلو می باشد، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه کوفته هلو در ادامه با سایت اموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت چرخ کرده۴۰۰ گرم
هویج۳۰۰ گرم
آرد نخودچی۴ قاشق غذاخوری
پیاز۲ عدد متوسط
زعفران دم کرده۲ قاشق غذاخوری
نعنا خشک۱ قاشق غذاخوری
آب لیمو ترش۲ قاشق غذاخوری
شکر قاشق چایخوری
آلو بخارا، کشمش و گردوبه مقدار کافی برای وسط کوفته
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه و روغنبه مقدار کافی

طرز تهیه کوفته هلو

مرحله اول

برای تهیه کوفته هلوی خوشمزه به روش شیرازی ابتدا یک عدد پیاز و ۲۰۰ گرم از هویج را با رنده ریز رنده می کنیم و درون یک کاسه مناسب می ریزیم. در ادامه پیاز و هویج رنده شده را با دست فشار می دهیم و آب اضافی شان را می گیریم.

مرحله دوم

در این مرحله گوشت چرخ کرده را به کاسه اضافه می کنیم و کمی ترکیب می کنیم تا با هم یکدست شوند، سپس آرد نخودچی ار به همراه مقداری نمک، فلفل سیاه و زرچوبه اضافه می کنیم و مواد را ۱۰ دقیقه با دست ورز می دهیم.

مرحله سوم

توجه داشته باشید که مواد را باید در حدی ورز بدهیم که مانند مایه کباب کوبیده، حالتی چسبناک و کاملا منسجم داشته باشند. پس از اینکه مایه کوفته آماده شد، به اندازه یک هلو از مواد بر می داریم و درون دست آنرا باز می کنیم.

مرحله چهارم

حالا در وسط مایه کوفته مقداری کشمش، گردو و آلو بخارای بدون هسته قرار می دهیم و آنرا با دست به صورت کوفته شکل می دهیم. در آخر با دست کوفته را به خوبی فشار می دهیم تا هوای داخلش به طور کامل خارج شود و هنگام پخت باز نشود.

مرحله پنجم

به همین ترتیب تمام کوفته ها را آماده می کنیم. در ادامه یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و ۴ قاشق غذاخوری روغن مایع به تابه اضافه می کنیم. پس از اینکه روغن به خوبی داغ شد، کوفته ها را درون تابه می چینیم.

مرحله ششم

در این مرحله تمام قسمت های کوفته ها را به صورت یکدست سرخ می کنیم، سپس آنها را کنار می گذاریم و به سراغ آماده کردن سس کوفته می رویم. برای این منظور پیاز و هویج باقیمانده را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم.

مرحله هفتم

حالا یک قابلمه مناسب انتخاب می کنیم و روی حرارت قرار می دهیم. در ادامه کمی روغن به قابلمه اضافه می کنیم، سپس پیاز را به قابلمه اضافه کرده و به خوبی تفت می دهیم تا طلایی شود، سپس نعنا خشک را اضافه می کنیم.

مرحله هشتم

نعناع خشک را نباید بیشتر از ۱ دقیقه تفت دهیم. در ادامه هویج خرد شده را به قابلمه اضافه می کنیم و با هم ترکیب می کنیم. در صورت تمایل می توانیم مقداری کشمش، گردو آلو بخارا هم به سس اضافه کنیم تا خوشمزه تر شود.

مرحله نهم

پس از اینکه مواد به خوبی با هم ترکیب شدند، ۴ لیوان آب جوش به قابلمه اضافه می کنیم و اجزاه می دهیم مواد به خوبی بپزند و سس غلیظ شود. حدود یک ساعت بعد که سس آماده شد، کوفته ها را به آرامی درون سس می چینیم.

مرحله دهم

در این مرحله شکر و آبلیمو را اضافه می کنیم و طعم سس را می چشیم. در صورت نیاز مقداری ادویه و چاشنی به سلیقه خود اضافه می کنیم. در پایان پس از اینکه سس به خورد کوفته ها رفت، کوفته ها آماده سرو هستند.

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در سه شنبه 16 شهریور 1400

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.