طرز تهیه شیرین خورش خوشمزه به روش گیلانی با گوشت مرغ

طرز تهیه شیرین خورش

شیرین خورش , طرز تهیه شیرین خورش , دستور پخت شیرین خورش

شیرین خورشت یا شیرین قاتق یکی از غذا های سنتی ایرانی است که بیشتر در گیلان تهیه می ‌شود که طرز تهیه آسانی دارد. قاتق به زبانی شمالی به معنی خورشت می ‌باشد. خورش شیرین قاتق هم با مرغ و هم گوشت تهیه می‌ شود و بسته به ذائقه می‌ توان این غذا را شیرین یا ملس تهیه کرد. در شیرین قاتق از کشمش و برگ زردآلو استفاده می‌ شود و همراه با برنج زعفرانی میل شود. نکته مهمی که این غذا را از آلو مسما متمایز می ‌کند وجود کشمش است. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه شیرین خورش در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.

مواد لازم شیرین خورش
پیاز سرخ کرده عسلی۱ کیلو گرم
آلو سیاه۳۰۰ گرم
قیصی نرم۶۰۰ گرم
کشمشنیم کیلو
نمک و فلفلبه مقدار لازم
مرغ۳ تا ۴ تکه

طرز تهیه شیرین خورش

مرحله اول

برای تهیه شیرین خورش خوشمزه و مخصوص در ابتدای کار، آلو، قیصی و کشمش را چند ساعتی خیس می ‌کنیم تاخوب تمیز شوند. مرغ را با پیاز و نمک می‌ گذاریم تا کاملاً بپزد. یک کیلو پیاز را شسته و پوست می کنیم.

مرحله دوم

سپس به صورت خلالی خرد می کنیم. یک تابه را با مقداری روغن روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا داغ شود. سپس پیاز ها را اضافه کرده و تفت می دهیم. وقتی که پیاز ها کامل سرخ شد از تابه خارج می کنیم.

مرحله سوم

در این مرحله وقتی که مرغ به طور کامل پخته شد، مرغ را از قابلمه برداشته و پیاز سرخ شده را در آب مرغ اضافه می کنیم. آب خیلی زیاد نباشد در حدی که پیاز در آن راحت بچرخد. صبر می‌کنیم که پیاز کاملاً بپزد.

مرحله چهارم

در این مرحله باید به خوبی حواسمان به خورشت باشد که تا ته نگیرد و نسوزد. در ادامه آلو را در آن می ‌ریزیم و می‌ گذاریم با پیاز بپزد. بعد از یک ساعت از اضافه کردن آلو، می توانیم قیصی را به قابلمه خورش اضافه کنیم.

مرحله پنجم

در ادامه کشمش را به قابلمه اضافه می ‌کنیم. توجه داشته باشید که پخت این خورشت حدودا ۴ تا ۵ ساعت زمان نیاز دارد تا کاملا جا بیفتد و به همین دلیل باید برای پخت ان صبور باشیم. این نکته قابل ذکر است که این خورشت اصلا آب ندارد.

مرحله ششم

مرغ پخته شده خورشت را می‌توان سرخ کرد و آخر کار آماده شدن غذا، به داخل قابلمه انتقال بدهیم تا کمی با خورش جوش بخورد و مزه خورشت را به خودش بگیرد. سپس در ظرف مناسب می کشیم و سرو می کنیم.

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در پنج شنبه 11 شهریور 1400

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.