طرز تهیه باقلوا رولی ترکی خوشمزه و نرم به روش استانبولی

طرز تهیه باقلوا

طرز تهیه باقلوا رولی استانبولی شیرازی ترکی تبریزی یزدی بدون فر اصفهان شوبیت دزفولی

باقلوا یکی از انواع شیرینی ها خوشمزه و معروف در سراسر جهان است که با روش های متنوعی تهیه می شود، برای مشاهده این آموزش شیرینی پزی در ادامه با چی شی همراه باشید.

مواد لازم شربت باقلوا
شکر۲ لیوان
آب۱٫۵ لیوان
آب لیمو ترش۱ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده۱ قاشق غذاخوری غلیظ
هل۴ عدد

دستور تهیه شربت باقلوا

مرحله اول

ابتدا شکر را به همراه آب داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم تا شکر به طور کامل در آب حل شود و شربت به جوش بیاد، سپس حرارت را ملایم و اجازه می دهیم شربت به قوام برسد و اماده شود.

مرحله دوم

پس از اینکه اطراف شربت قل های ریز زد، زعفران دم کرده و هل را اضافه می کنیم و اجزاه می دهیم شربت ۱۵ دقیقه بجوشد، سپس آب لیمو ترش را اضافه می کنیم و شربت را از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم تا خنک شود.

مواد لازم باقلوا
خمیر مخصوص باقلوا۱ بسته
مغز گردو پودر شده۲۰۰ گرم
کره۲۰۰ گرم
روغن مایع۱۰۰ گرم

دستور پخت باقلوا استانبولی

مرحله اول

برای تهیه باقلوا استانبولی ابتد خمیر مخصوص باقلوا را به دو قسمت مساوی تقسیم می کنیم و روی آنرا با پارچه می پوشانیم تا خشک نشود. حالا کره را به روش بن ماری روی بخار آب ذوب می کنیم و با روغن مایع مخلوط کرده و درون یک کاسه به همراه قلمو جلوی دستمان قرار می دهیم.

مرحله دوم

حالا دو روقه به هم چسبیده از خمیر باقلوا را بر می داریم و روی ان با قلمو کره ذوب شده می زنیم و روی انرا مقداری مغز گردوی پودر شده می پاشیم. حالا یک سیخی چوبی به قطر مداد ابتدای خمیر قرار می دهیم و خمیر را دور سیخ چوبی می پیچیم.

مرحله سوم

پس از اینکه خمیر را به طور کامل دور سیخ چوبی پیچیدیم بالا و پایین خمیر لوله شده را به سمت وسط سیخ چوبی جمع می کنیم تا خمیر چروک دار شودف سپس سیخ چوبی را از وسط خمیر بیرون یم کشیم و خمیر را داخل سینی ۲۵ در ۳۵ سانتی متری می چینیم.

مرحله چهارم

به همین ترتیب تمام باقلواها را اماده می کنیم و کنار هم داخل سینی می چینیم. حالا روی تمام باقلواها را با کره برش می کشیم. فر را باید از ۱۵ دقیقه قبل با حرارت ۲۰۰ درجه سانتیگراد روشن کنیم تا به طور کامل گرم شود.

مرحله پنجم

حالا باقلواها را به مدت ۲۰ الی ۲۵ دقیقه درون فر قرار می دهیم تا طلایی شوند، حتما صبر کنید باقلواها طلایی شوند سپس از فر خارج کنید. زمانی که باقلوا اماده شد آنرا از فر خارج یم کینم و کمی صبر می کنیم تا از حرارت بیفتد.

مرحله ششم

در این مرحله شربت را که خنک شده است روی باقلواها می ریزیم و اجزه می دهیم یک تا دو ساعت در دمای محیط بمانند تا شربت کاملا جذب باقلواها شود، سپس روی باقلواها سلفون می کشیم و در محیط آشپزخانه نگهدار می کنیم.

نکات پخت باقلوا

خمیر شدن باقلوا

اگر زمانی که باقلواها داغ هستند شربت را اضافه کنید به احتمال زیاد باقلوای شما خمیر می شود. البته برعکس این موضوع هم صدق می کند، یعنی اگر شربت داغ هم روی باقلواها بریزید احتمال خمیر شدن باقلواها وجود دارد.

باقلوا با خمیر یوفکا

برای درست کردن باقلوا حتما از خمیر مخصوص باقلوا استفاده کنید چون نازک تر از خمیر یوفکا است. با خمیر یوفکا هم می توانید باقلوا درست کنید، ولی خب زیبایی و ظرافتی که باقلوا با خمیر اصلی باقلوا دارد را نخواهد داشت.

چه امتیازی میدی؟
بروز رسانی توسط در شنبه 18 مرداد 1399
  • منبع :
  • img from instagram.com/fereshte.ghorbanii

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.