طرز تهیه قطاب گردویی خوشمزه و مخصوص به روش خانگی

طرز تهیه قطاب گردویی

طرز تهیه قطاب گردویی در فر با شیر فیلم با ماست خانگی

قطاب از جمله قدیمی ‌ترین و پرخاصیت ‌ترین شیرینی‌ های ایرانی است که در همه ایام سال و به خصوص به عنوان شیرینی پذیرایی عید نوروز هواداران فراوانی دارد. قطاب گردویی و ساده با اضافه کردن چاشنی‌هایی مثل هل و زعفران، از شیرینی های سنتی استان‌ های یزد و کرمان به شمار می رود و در این مناطق در همه ایام سال برای پذیرایی، هواداران پر و پا قرص خودش را دارد. قطاب شیرینی پر طرفدار و خوشمزه و سنتی کشورمان ایران است. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه قطاب گردویی در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم قطاب گردویی
زرده تخم مرغ۲ عدد
روغن جامد یا کرهیک سوم پیمانه یا ۱۰۰ گرم
ماستنصف پیمانه
آردبه میزان لازم
شکر۲ قاشق غذا خوری
دارچینکمی
مواد میانی
پودر قندنصف لیوان
گردو پودر شده (نارگیل و بادام یا پسته)نصف لیوان
دارچین و هل۱ قاشق چای خوری
گلاب یا آب۱ تا ۲ قاشق غذا خوری

طرز تهیه قطاب گردویی

مرحله اول

برای تهیه قطاب خوشمزه گردویی به روش خانگی در ابتدای کار، خمیر قطاب را آماده می کنیم. در ادامه یک کاسه مناسب انتخاب می کنیم، سپس شکر، کره یا روغن، زرده تخم مرغ و پودر دارچین را با هم داخل کاسه خوب مخلوط می ‌کنیم.

مرحله دوم

سپس آرد را کم کم اضافه می‌ کنیم تا حدی که خمیر منسجم شود و به دست نچسبد. آرد را زیاد اضافه نمی ‌کنیم چون خمیر سنگین می ‌شود و قطاب حالت خمیری می ‌گیرد. بعد از آماده شدن خمیر روی آن را می پوشانیم.

مرحله سوم

سپس به مدت یک ساعت استراحت می ‌دهیم و در این بین مواد میانی را آماده می‌کنیم. برای تهیه مواد میانی، پودر قند، گردوی خرد شده و دارچین را درون غذا ساز یا آسیاب، میکس می‌کنیم، چند قطره گلاب یا آب روی آن می‌ ریزیم تا حالت خمیری به خود بگیرد.

مرحله چهارم

باید خمیر خشک و سفت باشد. اگر خمیر میانی، شل باشد یا زیاد مرطوب باشد داخل فر مواد آن بیرون می‌زند. سپس خمیر قطاب که استراحت کرده است را به ضخامت نیم سانتیمتر با وردنه روی سطح کار آرد پاشی شده، باز می ‌کنیم.

مرحله پنجم

سپس با کاتر گرد ( ۵ یا ۶ سانتیمتر ) خمیر را کاتر می ‌زنیم. اگر کاتر در دسترس نبود می‌ توانیم از لبه لیوان هم استفاده کنیم. حالا نوبت پیچیدن قطاب است. خمیر قطاب را بر می ‌داریم و اندازه یک قاشق چای‌خوری از مواد میانی داخل آن می‌گذاریم.

مرحله ششم

سپس به حالت بقچه آن را گرد می‌ کنیم. درون کف دست به شکل دایره شکل می ‌دهیم یا به شکل نیم دایره و هلالی خمیر را می ‌بندیم و لبه های آن را خوب روی هم فشار می ‌دهیم و لبه های خمیر را روی هم می‌ پیچیم تا محکم شود و درون فر از هم باز نشود.

مرحله هفتم

در سینی فر کاغذ روغنی گذاشته و قطاب ها را روی آن، می ‌چینیم. حالا در فر از قبل گرم شده با دمای ۱۷۵ تا ۱۸۰ درجه به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بستگی قرار می ‌دهیم. نباید خیلی تغییر رنگ بدهد، کمی که زیر آن طلایی شد کافی است.

مرحله هشتم

می ‌توانیم در روغن داغ شناور با حرارت ملایم هم سرخ کنیم. از فر که خارج کردیم بعد از دو دقیقه داخل پودر قند می ‌زنیم. اگر دوست داشتیم که سفید تر باشد روی آن پودر قند الک می‌ کنیم و بعد با پودر پسته تزیین می ‌کنیم. قطاب نرم و خوشمزه ما آماده است.

مرحله نهم

در فر دست ساز هم یک قابلمه انتخاب می ‌کنیم که درب آن خوب کیپ باشد تا گرمای داخل آن حفظ شود و یک پایه فلزی کوتاه که سینی یا ظرف شیرینی است را روی آن قرار می ‌دهیم تا با کف ظرف فاصله بدهد، حالا در ظرف را می‌ گذاریم .

مرحله دهم

سپس به مدت یک ربع روی حرارت قرار می ‌دهیم تا داخل آن خوب داغ شود. مانند فر حرارت زیر آن نباید نه آنقدر کم باشد نه زیاد. بدون شعله پخش کن به مدت ۲۵ تا ۳۰ دقیقه قرار می ‌دهیم تا قطاب ‌ها پخته شوند. این شیرینی حداقل تا یک ماه در فریزر تازه می‌ ماند.

مرحله یازدهم

در ظرف در بسته می‌گذاریم تا هوای روی فریزر به داخل آن نفوذ نکند و نیم ساعت قبل از استفاده از فریزر خارج می ‌کنیم. می شود قبل از استفاده دوباره به آن پودر قند بزنیم. در دمای اتاق هم در ظرف دربسته تا یک هفته تازه می ‌ماند.

چه امتیازی میدی؟
بروز رسانی توسط در جمعه 1 مرداد 1400

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.