طرز تهیه حلوای ترح خوشمزه و مخصوص به روش سنتی تبریزی

طرز تهیه حلوای ترح

طرز تهیه حلوای ترح , ترح با شیره انگور به روش تبریزی

حلوا یکی از دسر های قدیمی و سنتی ایرانی است. این دسر بیشتر برای افطار ماه رمضان استفاده می شود. یکی از انواع این دسر، حلواترح است که با اوماج و روغن‌حیوانی طبخ می شود و با نان به عنوان عصرانه یا افطاری میل می شود. اوماج با آرد گلوله شده خشک می گویند. داخل این حلوا از گردو و زردچوبه استفاده شده است که مانند کاچی، مقوی است.

مواد لازم حلواترح
آرد۱ پیمانه
گلاببه مقدار کافی
زردچوبه۱ قاشق چایخوری
گردوی آسیاب شده۲ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده۲ قاشق غذاخوری
روغن‌حیوانی½ پیمانه
شیره‌انگور½ پیمانه

دستور پخت حلوای ترح

مرحله اول

برای تهیه حلوای ترح خوشمزه و لذیذ ابتدای کار، چند ساعت قبل از پخت حلوا، آرد را با گلاب مخلوط می کنیم. انقدر باید به آرد گلاب بزنیم که خمیر به صورت گلوله ای در آید، این حلوای خوشمزه هم مانند حلوای اوماج با آرد گلوله شده تهیه می شود.

مرحله دوم

سپس درون آبکش ریخته و با حرکت دست، خمیر ها را به صورت ریز از صافی خارج می کنیم. خمیرها را درون یک سینی پهن می کنیم تا چند ساعت، خشک شود. یک تابه بر می داریم. روغن حیوانی خانگی یا همان روغن زرد را درون آن می ریزیم.

مرحله سوم

وقتی روغن داغ شد، اوماج ها یا همان آرد گلوله شده را در روغن تفت می دهیم. اگر اوماج ها کاملا خشک باشد، روغن کمتری جذب می کند و سریع تر طلایی می شود. اوماج ها را با قاشق چوبی مخلوط می کنیم.

مرحله چهارم

وقتی آرد از خامی در آمد و خوب تفت داده شد و طلایی شد، زردچوبه را به آن اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا زردچوبه هم تفت بخورد. می توان به دلخواه کمی ادویه کاچی هم اضافه کرد. سپس شیره انگور سنتی را با کمی آب جوش به آن اضافه می کنیم.

مرحله پنجم

سپس مخلوط می کنیم تا مانند حلوا سفت شود. در این مرحله می توان گردو آسیاب شده و زعفران را هم بریزیم تا خوشمزه تر شود. در ماهی تابه را می بندیم و می گذاریم با شعله کم روغن بیندازد. این حلوا را می توان با نان سنگک سرو نمود.

مطالب پیشنهادی

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در جمعه 15 اسفند 1399

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.