طرز تهیه نان آچما خوشمزه و مخصوص به روش ترکیه ای

طرز تهیه نان آچما

طرز تهیه نان آچما, طرز تهیه نان آچما با ارده, طرز تهیه نان ترکیه ای

نان آچما یک نان ترکی است که زادگاه آن ترکیه است. این نان فوق العاده لطیف و لذیذ است و ظاهر قشنگی دارد. این نان با کره باز می شود و دوباره رول می شود. به همین دلیل نانی که بدست می آید، چند لایه، پنبه ای و سبک است. در برخی دستورات هنگام رول کردن خمیر، از پنیر یا مخلفات دیگر مثل مربا، خرما، مغز گردو و غیره استفاده می شود که می تواند به عنوان یک نان کامل استفاده کرد. این نان برای صبحانه یا عصرانه مفید است و می توانیم برای عصرانه ها و دورهمی های خودمونی از آن استفاده کنیم، برای مشاهده این آموزش شیرینی پزی خوشمزه در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم نان آچما
آرد سفید4 تا 5 لیوان
آب ولرم1 لیوان
شیر ولرم1 لیوان
روغن مایع½ لیوان
تخم مرغ1 عدد
شکر2 قاشق غذاخوری
نمک1 تا 2 قاشق مرباخوری
خمیر مایه فوری1.5 قاشق غذاخوری
شیره انگور یا خرما1 قاشق غذاخوری
کره100 گرم

دستور پخت نان آچما

مرحله اول

برای تهیه نان آچمای خوشمزه به روش ترکیه ای ابتدا آب ولرم، شکر و خمیر مایه را داخل یک کاسه با هم مخلوط می کنیم و درب کاسه را می بندیم. حدود 10 تا 15 دقیقه کنار می گذاریم تا خمیر مایه به عمل آید و کف کند.

مرحله دوم

در این مرحله داخل کاسه دیگری سفیده تخم مرغ را با شیر ولرم و نمک مخلوط می کنیم. در ادامه روغن را به آن اضافه کرده و هم می زنیم. پس از آن، خمیر مایع عمل آمده را اضافه کرده و کمی هم می زنیم تا یکدست شوند.

مرحله سوم

حالا آرد را لیوان لیوان به مخلوط اضافه می کنیم. مقدار دقیق ارد مشخص نیست و برای هر نوع اردی متفاوت است. به همین دلیل کم کم آرد اضافه می شود تا خمیر نرمی که به دست نمی چسبد به دست آید.

مرحله چهارم

در این مرحله اگر آرد زیاد اضافه شود، باز کردن خمیر سخت می شود و نان سفت می شود. بنابراین انقدر آرد اضافه می کنیم که به دست نچسبد. خمیر به دست آمده را حدود 10 دقیقه ورز می دهیم یا حدود 100 بار به زمین می کوبیم.

مرحله پنجم

پس از آن روی خمیر را پوشانده و حدود یک ساعت استراحت می دهیم تا خمیر به عمل آید. بعد از یک ساعت، حجم خمیر تقریبا دو برابر می شود. پف خمیر را با دست می گیریم و خمیر را به 12 قسمت مساوی تقسیم می کنیم.

مرحله ششم

هر قسمت را کمی باز کرده یک قاشق غذاخوری کره را روی خمیر قرار داده و روی چانه ها را می پوشانیم و حدود 20 دقیقه دوباره استراحت می دهیم. چانه ها را با دست بازکرده و نازک پهن می کنیم تا کره تمام روی خمیر را بپوشاند.

مرحله هفتم

سپس خمیر را با وردنه به صورت کاملا یکدست با قطر یکسان باز می کنیم، سپس آنرا رول می کنیم. مجددا روی خمیرها را می پوشانیم رول های خمیر را به صورت گرد می پیچانیم و در سینی فر قرار می دهیم.

مرحله هشتم

در این مرحله در یک کاسه مناسب زرده تخم مرغ را به همراه یک قاشق شیر و یک قاشق شیره انگور یا خرما را با هم مخلوط کرده تا کاملا یکدست شوند، سپس با فرچه روی خمیرها، رومال می کنیم. مجددا 20 دقیقه استراحت می دهیم.

مرحله نهم

در این مرحله سینی فر را داخل فری که از ده تا پانزده دقیقه قبل با دمای 200 درجه سانتی گراد پیشگرم شده باشد قرار می دهیم تا نان ها به طور کامل بپزند. زمان پخت این نان خوشمزه به صورت تقریبی 15 تا 20 دقیقه است.

مرحله دهم

در این مرحله توجه داشته باشید که تا زمانی که روی نان ها طلایی شود پخت را ادامه می دهیم. بعد از پخت کامل، سینی را از فر خارج کرده و حدود 5 دقیقه با یک پارچه می پوشانیم تا نان ها از داغی بیفتد.

چه امتیازی میدی؟
بروز رسانی توسط در جمعه 17 بهمن 1399

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.