طرز تهیه نان کماج خوشمزه و مخصوص به روش سنتی همدان

طرز تهیه نان کماج

طرز تهیه نان کماج دیلمان کرمانی تابه ای بدون فر تبریز یزدی کرمانشاهی xvc jidi khk  lh 

نان کماج یکی از انواع نان های سنتی و خوشمزه ایرانی است که در برخی شهرها به عنوان سوغاتی تهیه می شود. این نان خوشمزه شباهت زیادی به فطیر دارد و معمولا برای صبحانه یا عصرانه پخته می شود. این نان خوشمزه به صورت کلی به دو روش تهیه می شود، روش اول نان کماج ساده است که به صورت معمولی تهیه می شود و روش دوم نان کماج مغزدار است که در وسط نان از موادی مانند مغز گردو استفاده می شود. از معروف ترین نان های کماج می توان می توان به نان کماج همدان اشاره کرد که با همین آموزشی که در این پست قرار داده ایم می توانید نان کماج را به روش سنتی همدان درست کنید، برای مشاهده این آموزش شیرینی پزی در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.

مواد لازم نان کماج
آرد سفید3 تا 4 پیمانه
شکر1 پیمانه
ماست1 پیمانه
گلاب2 قاشق سوپخوری
کره100 گرم
پودر هل1 قاشق چایخوری
وانیل شکری1 قاشق مرباخوری
بکینگ پودر1 قاشق مرباخوری
شربت بار¼ پیمانه یا عسل 1 قاشق سوپخوری
مواد رومال نان کماج
روغن مایع1 قاشق مرباخوری
زرده تخم مرغ2 عدد
شیر1 قاشق مرباخوری
کنجد½ پیمانه

دستور پخت نان کماج

مرحله اول

برای تهیه نان کماج ابتدا مواد داخل یخچال را بیرون می آوریم و کنار می گذاریم تا با دمای آشپزخانه سازگار شود.کره را داخل کاسه ای قرار می دهیم و شکر را به آن اضافه می کنیم و با دورمتوسط همزن برقی آن ها را خوب مخلوط می کنیم تا به رنگ کرمی شود.

مرحله دوم

بیکینگ پودر را به ماست می افزاییم و بعد به مخلوط کره اضافه می کنیم و در حد مخلوط شدن آن ها را با دورمتوسط هم می زنیم. بعد وانیل شکری، عسل، پودر هل و گلاب را نیز به این ترکیب اضافه می کنیم و خوب می زنیم تا مخلوط شوند

مرحله سوم

در این مرحله آرد را از الک رد می کنیم و کم کم به مواد اضافه می کنیم و با قاشق مواد را مخلوط می کنیم تا جایی که دیگر با قاشق نتوانیم خمیر را مخلوط کنیم. در ادامه دستمان را با کمی روغن مایع چرب می کنیم.

مرحله چهارم

سپس خمیر را مخلوط می کنیم تا دیگر به دستمان نچسبد و خمیر آنوقت است که آماده شده است و دیگر از افزودن آرد جلوگیری می کنیم. سینی فر را بیرون می آوریم و فر را روشن می کنیم و روی 180 درجه سانتیگراد قرار می دهیم تا گرم شود.

مرحله پنجم

کف سینی کاغذ روغنی می اندازیم و به اندازه نارنگی از خمیر بر می داریم و با دست به آن فرم دایره می دهیم و در سینی قرار می دهیم.همه خمیر را به همین صورت درست می کنیم و با رعایت فاصله حدودا 2 سانت در سینی می چینیم.

مرحله ششم

بعد خمیرها را با انگشت سبابه کمی فشار می دهیم تا پهن و نازک شوند. پس از آماده کردن خمیر سریع مواد رومال را آماده می کنیم. زرده تخم مرغ را داخل پیاله ای می ریزیم و با چنگال آن را از لختگی در می آوریم.

مرحله هفتم

سپس روغن مایع را به همراه شیر به آن اضافه می کنیم و خوب مخلوط می کنیم تا با هم کاملا یکدست شوند، سپس با فرچه داخل این مایه رومال می زنیم و روی خمیرهای فرم داده داخل سینی می کشیم.

مرحله هشتم

بعد کنجد روی آن ها می ریزیم و بعد کاتر شش پر را در وسط خمیرها می گذاریم و کمی فشار می دهیم. سینی را در طبقه وسط فر می گذاریم و اجازه می دهیم با همان درجه که گرم شد به مدت 20 الی 25 دقیقه شیرینی ها بپزند و روی آن ها طلایی بشود.

مرحله نهم

کماج ها را پس از پخت از فر بیرون می آوریم و به مدت 10 دقیقه به آن ها دست نمی زنیم تا از حرارت بیفتند و به طور کامل خنک شوند، سپس داخل یک ظرف مناسب قرار می دهیم و روی آنها را می پوشانیم تا نرم بمانند.

چه امتیازی میدی؟
بروز رسانی توسط در یکشنبه 7 دی 1399

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.