طرز تهیه خورش قارچ و سبزیجات خوشمزه و مخصوص شمالی

طرز تهیه خورش قارچ و سبزیجات

طرز تهیه خورش قارچ و سبزیجات , خورشت قارچ و سبزیجات

خورش قارچ و سبزیجات یکی از انواع خورش های خوشمزه و پر طرفدار ایرانی است که به نوعی، جدید و مدرن محسوب می شود. این خورش را می توان به عنوان یک خورش مجلسی به جای خورش های تکراری در مجالس و مهمانی ها سرو نمود. هم چنین، با توجه به خواص بی نظیر قارچ، می تواند به عنوان یک خورش مقوی در کنار برنج مورد استفاده قرار گیرد. در این خورش، نعناع و جعفری مورد استفاده قرار می گیرد که علاوه بر بوی مطلوبی که ایچاد می کند و بوی بد مرغ را از بین می برد، دارای خواص بی نظیری است. همچنین استفاده از رب نارنج و زغفران دم کرده، عطر و مزه خوبی به خورش می دهد، برای مشاهده این آموزش آشپزی خوشمزه رد ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای 3 نفر
قارچ300 گرم
ران یا سینه مرغ3 تکه
نعناع و جعفری300 گرم
پیاز1 عدد متوسط
رب نارنج1 قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده1 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
آب1 لیوان
روغن و ادویه دلخواهبه مقدار کافی

دستور پخت خورش قارچ و سبزیجات

مرحله اول

برای تهیه خورشت قارچ و سبزیجات خوشمزه ابتدا نعناع و جعفری تازه را شسته و به صورت ریز ساطوری خرد می کنیم. سپس با کمی روغن درون یک ماهیتابه مناسب به مدت 20 تا 30 دقیقه تفت می دهیم.

مرحله دوم

در این مرحله پس از این که سبزی ها کامل تفت داده شد و نیم پز شد، زیر شعله را خاموش کرده و ماهیتابه را کنار می گذاریم. در ادامه قارچ ها را خوب شسته یا پوست کنده و به صورت ورقه ای، خرد می کنیم.

مرحله سوم

سپس کمی روغن درون ماهیتابه جدا گانه ریخته و صبر می کنیم روغن به خوبی داغ شود. وقتی روغن به میزان لازم داغ شد، قارچ ها را اضافه کرده و به صورت مداوم تفت می دهیم تا کاملا آب نیندازند و سرخ شوند.

مرحله چهارم

برای این که قارچ ها آب نیاندازد، روغن باید خوب داغ باشد و از هم زدن زیاد قارچ ها هنگام سرخ شدن خود داری نمایید. لازم به ذکر است که اگر قارچ ها ریز باشد نیازی به خرد کردن ندارد و می توان درسته سرخ کرد.

مرحله پنجم

در این مرحله، یک پیاز متوسط را پوست کنده و به صورت خلالی یا نگینی ریز می کنیم، سپس درون یک قابلمه که روی شعله گاز گرم شده است، با مقدار کمی روغن سرخ می کنیم تا پیاز ها به خوبی سبک و شیشه ای شوند.

مرحله ششم

بعد از این که پیاز ها سبک و طلایی شد، تکه های مرغ را به آن اضافه می کنیم و تفت می دهیم. تکه های مرغ که کمی طلایی شد، زعفران دم کرده را به مخلوط مرغ و پیاز اضافه کرده و هم می زنیم تا زعفران به تمام تکه های مرغ برسد.

مرحله هفتم

پس از آن، نمک و فلفل به میزان دلخواه اضافه می کنیم و سرخ کردن مرغ را ادامه می دهیم تا مغز پخت شود. نعناع و جعفری تفت داده شده در مرحله اول، را به مرغ اضافه می کنیم و مخلوط می نماییم.

مرحله هشتم

سپس یک لیوان آب جوش به قابلمه اضافه کرده و درب قابلمه را می بندیم و می گذاریم با شعله کم خورش پخته شود. بعد از پخت کامل مرغ ها و غلیظ شدن آب خورش، قارچ های سرخ شده را اضافه می کنیم.

مرحله نهم

مقدار یک قاشق غذاخوری رب نارنج یا اگر رب نارنج در دسترس نبود، 2 تا 3 قاشق غذاخوری آبلیمو به خورش اضافه کرده و با شعله کم می گذاریم تا خورش جا بیفتد و روغن بیاندازد. این خورش همراه با برنج (زرشک و زعفران) سرو می شود.

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در جمعه 17 بهمن 1399

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.