طرز تهیه سیرابی خوشمزه و مخصوص به روش کله و پاچه ای

طرز تهیه سیرابی

طرز تهیه سیرابی ترکیه خوشمزه نی نی سایت سیراب و شیردون بیتوته xvc jidi sdvhfd

سیرابی یکی از غذاهای بسیار سنتی و قدیمی ایرانی است که با دستورهای بسیار متنوعی در شهرهای مختلف کشور تهیه می شود. این غذای خوشمزه در گذشته محبوبیت بسیار زیادی در میان ایرانیان داشته است و به همین دلیل در کله پاچه ای ها در کنار کله و پاچه، خوراک سیرابی یا سیراب و شیردون هم سرو می شده است. البته امروزه در برخی از کله پاچه فروشی های می توان این خوراک خوشمزه و بسیار مفید را یافت. نکته ای که در مورد خوراک سیراب و شیردون وجود دارد این است که کسانی که مشکلات گوارشی دارند، بهتر است در مصرف این غذا زیاده روی نکنند، چون می تواند باعث تشدید بیماری های گوارشی شود، برای مشاهده این آموزش آشپزی در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۵ نفر
سیرابی گوسفند۱ عدد
جگر سفید گوسفند۱ عدد
پیاز۱ عدد متوسط
زنجبیل۱ قاشق چایخوری
نمک۲ قاشق چایخوری
زردچوبه۱ قاشق غذاخوری
فلفل سیاه۲ قاشق چایخوری
روغن حیوانی۱ قاشق غذاخوری
مواد گرفتن بوی زهم سیرابی
پیاز۱ عدد
سیر۵ حبه
کرفس۲ ساقه
فلفل دلمه½ فلفل
هویج۱ عدد

دستور پخت سیرابی

مرحله اول

برای تهیه سیرابی خوشمزه و مخصوص ابتدا سیرابی را با دقت تمیز می کنیم، سپس از وسط نصف می کنیم و روی تخته آشپزخانه قرار می دهیم و به صورت مستطیل با ارتفاع ۵ سانتیمتر و عرض ۳ سانتیمتر آن ها را برش می دهیم.

مرحله دوم

در این مرحله جگر سفید را نیز می شوییم و روی تخته آشپزخانه کمی کوچک تر از سایز سیرابی آن را خرد می کنیم. در ادامه داخل قابلمه ای آب می ریزیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا به جوش بیاید.

مرحله سوم

پیاز و سیرها را نیز پوست می گیریم و می شوییم. هویج را پوست می گیریم و  می شوییم و از وسط نصف می کنیم.ساقه های کرفس را همراه با فلفل دلمه ای می شوییم و هسته های آن را بیرون می آوریم و کنار می گذاریم.

مرحله چهارم

سپس درب قابلمه را بر می داریم و سیرابی و جگرهای خرد شده را داخل آب جوش می ریزیم و تا به مدت ۱ دقیقه جوش بخورند و کف روی آن ها ظاهر شود،آنوقت کل آب موجود در قابلمه را داخل آبکش می ریزیم.

مرحله پنجم

سپس آب جوش تازه داخل قابلمه می ریزم و جگر و سیرابی را مجددا داخل آب جوش می ریزیم.ابن کار باعث زهم گیری بوی سیرابی می شود.بعد سبزیجات خرد شده که عبارتند از پیاز، سیر، هویج، ساقه کرفس و فلفل دلمه ای را اضافه می کنیم.

مرحله ششم

حالا صبر می کنیم تا به مدت ۵ ساعت سیرابی و جگر سفید خوب بپزد. پس از گذشت زمان اشاره شده در پاراگراف بالا پیاز را پوست می گیریم و می شوییم و روی تخته آشپزخانه نگینی خرد می کنیم.

مرحله هفتم

تابه ای را روی حرارت قرار می دهیم و روغن حیوانی داخل آن می ریزیم و پیازها را اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا نرم شوند و زردچوبه و فلفل سیاه روی آن می پاشیم و صبر می کنیم تا سرخ و طلایی شود.

مرحله هشتم

حالا زنجبیل را نیز به همراه نمک به آن اضافه می کنیم تا سیرابی که طبع سرد دارد به تعادل برسد و تابه را از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم.سبزیجات را از داخل سیرابی خارج می کنیم و مخلوط پیاز و ادویه ها را به ان اضافه می کنیم

مرحله نهم

سپس اجازه می دهیم تا ۳۰ دقیقه دیگر نیز بپزند.این مرحله برای این است که بوی سیرابی تا حد امکان گرفته شود و همین طور سیراب شیردان را مزه دار و خوش رنگ تر کنیم.سیراب شیردان را داخل ظرفی می کشیم و با کمی آبلیمو یا سرکه سیب نوش جان کنید.

مطالب پیشنهادی

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در شنبه 16 اسفند 1399

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.