طرز تهیه آش جو با سیرابی خوشمزه و مخصوص به روش اراکی

طرز تهیه آش جو با سیرابی

طرز تهیه آش جو با سیرابی اراکی خوشمزه با سیراب و شیردان

آش جو یکی از انواع آش های خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است که با دستورها و مواد متنوعی تهیه می شود. در این آموزش، دستور تهیه آش جو را به همراه سیرابی آماده کرده ایم که یکی از پر طرفدارترین آش های فصل پاییز و زمستان است. آش جو به صورت سنتی با سیراب و شیردان تهیه می شود، اما به دلیل اینکه خیلی از افراد سیراب و شیردان را دوست ندارند، این آش در دستورهای جدید بدون سیرابی تهیه می شود. البته اگر آش جو را با سیرابی امتحان نکرده اید، توصیه می کنیم حتما این آش خوشمزه را در منزل درست کنید، چون با این دستور به هیچ وجه بوی زهم سیراب و شیردان را احساس نخواهید کرد، برای مشاهده این آموزش آشپزی سنتی در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای 6 تا 8 نفر
جو پوست کنده2.5 لیوان
نخود1 لیوان
لوبیا چیتی1 لیوان
سیرابی200 تا 400 گرم
عدس½ لیوان
پیاز5 عدد متوسط
نعنا خشک5 قاشق غذاخوری
کشک500 گرم
چوب دارچین1 تکه
پودر سیر و پودر پاپریکابه مقدار کافی
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه و روغنبه مقدار کافی

دستور پخت آش جو با سیرابی

مرحله اول

برای تهیه آش جو خوشمزه با سیرابی ابتدا جو پوست کنده را به همراه نخود و لوبیا چیتی به صورت جداگانه داخل سه کاسه حاوی آب می ریزیم و اجازه می دهیم به مدت یک شب خیس بخورند تا نفخشان برطرف شود.

مرحله دوم

در صورت امکان بهتر است دو مرتبه آب درون کاسه ها را تعویض کنیم. در ادامه جو پوست کنده را آبکشی می کنیم و داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم، سپس 6 تا 8 پیمانه آب گرم به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله سوم

حالا قابلمه را روی حرارت متوسط قرار می دهیم و اجازه می دهیم آب جوش بیاید و جو باز شود. در ادامه نخود و لوبیا را به همراه 6 پیمانه آب داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم تا جداگانه بپزند.

مرحله چهارم

در این مرحله سیرابی را پس از اینکه به خوبی شستیم، با قیچی خرد می کنیم و داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم. در ادامه 4 پیمانه آب به همراه مقداری نمک، فلفل سیاه، پودر سیر، پاپریکا و چوب دارچین را اضافه می کنیم.

مرحله پنجم

قابلمه حاوی سیرابی را هم روی حرارت متوسط قرار می دهیم و اجازه می دهیم سیرابی ها بپزند. در صورتی که روی آب موجود در قابلمه سیرابی کف جمع شد، بهتر است کف ها را با قاشق جمع کنیم و دور بریزیم.

مرحله ششم

پس از اینکه جو به خوبی باز شدو تقریبا نیمپز شد، سیرابی پخته شده را به همراه عدس به قابلمه جو اضافه می کنیم. در ادامه پیازها را به صورت خلالی خرد می کنیم، سپس یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم.

مرحله هفتم

حالا کمی روغن اضافه می کنیم و پیازها را به تابه اضافه می کنیم. پیازها را تا زمانی که کاملا طلایی شوند تفت می دهیم، سپس مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به پیاز ها اضافه می کنیم و چند دقیقه تفت می دهیم تا با هم یکدست شوند.

مرحله هشتم

در این مرحله نعنا خشک را هم به تابه اضافه می کنیم و در حد یکی دو دقیقه تفت می دهیم تا رنگ آن تغییر کند و کمی تیره شود، سپس مخلوط پیاز داغ و نعناع داع را به قابلمه حاوی جو پوست کنده اضافه می کنیم.

مرحله نهم

در این مرحله نخود و لوبیا را پس زا پخت به قابلمه حاوی جو پوست کنده اضافه می کنیم و اجازه می دهیم به مدت 30 دیگر با مواد آش بپزند، سپس کشک را به قابلمه اضافه کرده و کمی هم می زنیم تا با هم ترکیب شوند.

مرحله دهم

در این مرحله آش را می چشیم و در صورت نیاز مقداری نمک و ادویه اضافه می کنیم، سپس اجازه می دهیم آش به مدت 30 دقیقه دیگر ری حرارت ملایم بماند تا جا بیفتد. در پایان آش را با پیاز داغ و نعناع داغ تزیین کرده و سرو می کنیم.

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در شنبه 4 بهمن 1399
مطالب مرتبط
طرز تهیه کباب کفتا اصیل و سنتی لبنانی به روش رستورانی

طرز تهیه کباب کفتا اصیل و سنتی لبنانی به روش رستورانی

طرز تهیه کباب لبنانی کباب لبنانی یکی از انواع کباب های خوشمزه و مخصوص لبنانی است که شباهت زیادی به کباب کوبیده دارد، برای مشاهده این آموزش آشپزی در ادامه با سایت …

طرز تهیه کیش بیف و پیاز خوشمزه و مخصوص به روش فرانسوی

طرز تهیه کیش بیف و پیاز خوشمزه و مخصوص به روش فرانسوی

طرز تهیه کیش بیف و پیاز کیش ها همان تارت های شوری هستند که با کرم غذایی درست می شود. یکی از کیش های معروف فرانسوی کیش لورن است که از سس …

طرز تهیه خوراک کرفس و مرغ خوشمزه و مخصوص رژیمی

طرز تهیه خوراک کرفس و مرغ خوشمزه و مخصوص رژیمی

طرز تهیه خوراک کرفس و مرغ خوراک مرغ، یکی از غذاهای خوشمزه است که هر سلیقه ‌ای با آن کنار می ‌آید.  انواع مختلفی از این خوراک وجود دارد، از جمله خوراک …

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.