طرز تهیه کیک یزدی بدون فر با فر دست ساز روی اجاق گاز

طرز تهیه کیک یزدی بدون فر

طرز تهیه کیک یزدی بدون فر , کیک یزدی بدون فر , دستور پخت کیک یزدی بدون فر

کیک یزدی یکی از انواع کیک های خوشمزه و سنتی ایرانی است که با دستورهای بسیار متنوعی تهیه می شود. این کیک خوشمزه به طور معمول با فر پخته می شود و به همین دلیل ممکن است خیلی از کدبانوها که در منزل فر ندارند نتواند این کیک خوشمزه را درست کنند. در این دستور به شما آموزش می دهیم چگونه کیک یزدی را بدون فر و با استفاده از قابلمه روی گاز درست کنید. کیفیت این کیک با کیک یزدی که درون فر پخته می شود، هیچ تفاوتی ندارد و اگر فر دست سازی که با قابلمه روی گاز درست می کنیم به طور کامل گرم شود و درب آنرا به خوبی کیپ کنیم، کیک ها مانند فر به خوبی پف می کنند، برای مشاهده این آموزش شیرینی پزی در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم کیک یزدی بدون فر
آرد سفید قنادی۳۰۰ گرم (۲ لیوان سر پُر)
تخم مرغ۳ عدد
شکر۲۰۰ گرم (۱ لیوان)
روغن مایع۱۷۵ میلی لیتر (۱ لیوان سر خالی)
ماست۱۵۰ گرم (¾ لیوان)
گلاب۲ قاشق غذاخوری
عسل۱ قاشق غذاخوری
بکینگ پودر۱٫۵ قاشق چایخوری
نمک۱ پنس
پودر هل۱ قاشق چایخوری
وانیلنوک قاشق چایخوری

دستور پخت کیک یزدی بدون فر

مرحله اول

برای تهیه کیک یزدی خوشمزه بدون فر ابتدا آرد سفید را به همراه بکینگ پودر و نمک داخل یک کاسه مناسب با هم ترکیب می کنیم تا کاملا مخلوط و یکدست شوند، سپس دو تا سه مرتبه الک می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله دوم

در این مرحله تخم مرغ را به همراه شکر، وانیل و پودر هل با هم داخل یک کاسه مناسب می ریزیم و با دور تند همزن به خوبی مخلوط می کنیم تا مایعی کرم رنگ و کشدار با حجمی دو برابر مایه اولیه به دست بیاوریم.

مرحله سوم

حالا به ترتیب روغن مایع، ماست، گلاب و عسل را یک به یک به کاسه حاوی مخلوط تخم مرغ و شکر اضافه می کنیم و در حد ۳۰ ثانیه تا یک دقیقه با دور متوسط همزن مخلوط می کنیم تا با دیگر مواد یکدست شوند.

مرحله چهارم

در این مرحله همزن را کنار می گذاریم و مخلوط آرد را کم کم به کاسه اضافه می کنیمف سپس با لیسک به صورت دورانی مواد را ترکیب می کنیم تا پف تخم مرغ ها نخوابد. در ادامه کپسول ها کیک یزدی را درون یک سینی می چینیم.

مرحله پنجم

نکته مهم در مورد اماده کردن فر دست ساز روی گاز این است که حدود ۱۵ تا ۲۰ مانده به آماده شدن مایه کیک باید فر را درست کنیم. برای این منظور گاز را با حرارت ملایم روشن می کنیم و روی آن شعله پخش کن قرار می دهیم.

مرحله ششم

حالا یک قابلمه بزرگ روی شعله پخش قرار می دهیم، درون قابلمه یک سه پایه قرار می دهیم ( می توانیم به جای سه پایه هر چیزی قرار دهیم، فقط باید یک جسم فلزی باشد که حدود ۱۰ سانتی متر ارتفاع داشته باشد)

مرحله هفتم

سپس درب قابلمه را به همراه دم کنی روی قابلمه قرار می دهیم تا حرارت درون قابلمه باقی بماند. حرارت زیر قابلمه باید کمی بیشتر از حرارت دم کردن برنج باشد، بیشتر بودن حرارت باعث می شود که کیک ها بسوزند.

مرحله هشتم

نکته دیگر که باید به آن توجه داشته باشیم این است که سینی که کپسول های کیک یزدی را درون آن چیدیم باید به اندازه ای باشد که به راحتی درون قابلمه جا شود. حالا دو سوم حجم قالب های کیک یزدی را با مواد پر می کنیم.

مرحله نهم

حالا به سلیقه خود مقداری کنجد یا سیاه دانه روی ماهی کیک یزدی می پاشیم، سپس سینی را درون قابلمه که از قبل گرم شده است قرار می دهیم و درب قابلمه را به همراه دم کنی مجددا قرار می دهیم تا کیک ها بپزند.

مرحله دهم

حدود ۴۰ تا ۴۵ دقیقه زمان برای پخت کامل کیک ها نیاز اسن. در ۳۰ دقیقه اول به هیچ وجه نباید درب قابلمه را باز کنیم چون کیک ها پف نمی کنند. پس از گذشت ۴۰ دقیقه کیک ها را با سیخ چوبی یا خلال دندان چک می کنیم.

مرحله یازدهم

در صورتی که چیزی به خلال دندان نچسبید، کیک اماده است. حالا سینی را به ارامی از قابلمه خارج می کنیم و کنار می گذاریم تا کیک ها به طور کامل خنک شوند. سپس کیک ها را درون ظرف مورد نظرمان می چینیم.

مطالب پیشنهادی

چه امتیازی میدی؟
بروز رسانی توسط در پنج شنبه 7 اسفند 1399

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.