طرز تهیه عدس پلو با تن ماهی خوشمزه و ساده به روش شیرازی

طرز تهیه عدس پلو با تن ماهی

طرز تهیه عدس پلو با تن ماهی خوشمزه و ساده

عدس پلو از غذاهای بسیار سنتی و خوشمزه ایرانی است که با دستورها و مواد متنوعی تهیه می شود. عدس پلو را می توانیم نسبت به ذائقه خود به صورت کاملا ساده، با گوشت چرخ کرده، با گوشت مرغ و حتی تن ماهی درست کنیم. آموزشی که امروز برای شما عزیزان اماده کرده ایم عدس پلو با تن ماهی است که این ترکیب طعمی بی نظیر و جذاب را ایجاد می کند. این غذای خوشمزه نسبت به عدس پلو با گوشت چرخ کرده یا مرغ ساده تر می باشد و می توانیم آنرا به عنوان یک غذای ساده و خوشمزه برای شام یا ناهار به فهرست غذاهای خود اضافه کنیم، برای مشاهده این آموزش آشپزی ایرانی در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای 2 نفر
برنج2 پیمانه
عدس1 پیمانه
پیاز1 عدد بزرگ
تن ماهی1 عدد
پودر لیمو و پودر سیربه مقدار کافی
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه و روغنبه مقدار کافی

دستور پخت عدس پلو با تن ماهی

مرحله اول

برای تهیه عدس پلوی ساده و خوشمزه با تن ماهی ابتدا عدس را پس از پاک کردن، از 3 تا 4 ساعت قبل در یک کاسه آب قرار می دهیم و اجازه می دهیم به خوبی خیس بخورد تا نفخش به طور کامل گرفته شود.

مرحله دوم

در این مرحله برنج را نسبت به نوع آن بین 30 دقیقه تا 3 ساعت با کمی نمک و آب ولرم می خیسانیم. در ادامه عدس را می شوییم و آبکشی می کنیم، سپس به همراه 2 لیوان آب داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم.

مرحله سوم

حالا قابلمه را روی حرارات متوسط قرار می دهیم و اجازه می دهیم عدس به طور کامل بپزد. در ادامه تن ماهی را درون یک قابلمه آب جوش قرار می دهیم و اجازه می دهیم به مدت 20 دقیقه بجوشد.

مرحله چهارم

در این مرحله پیاز را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم، سپس به همراه کمی روغن داخل یک تابه مناسب تفت می دهیم تا پیاز شیشه ای و سبک شود. در ادامه مقداری فلفل سیاه و زردچوبه به پیاز اضافه می کنیم.

مرحله پنجم

حالا چند دقیقه دیگر پیاز را تفت می دهیم تا با ادویه ها یکدست شود. در ادامه روغن موجود در کنسور تن ماهی را می گیریم، سپس تن ماهی را به همراه پودر لیمو و پودر سیر به تابه اضافه می کنیم.

مرحله ششم

حالا مواد را به خوبی تفت می دهیم تا با هم یکدست شوند، سپس تابه را از روی حرارت کنار می گذاریم. در ادامه عدس را پس از اینکه به طور کامل پخت از آب درون قابلمه جدا می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله هفتم

در این مرحله یک قابلمه مناسب را تا نیمه آب پر می کنیم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب سریعتر به نقطه جوش برسد. در ادامه 1 قاشق غذاخوری روغن و 1 قاشق چایخوری نمک به آب اضافه می کنیم.

مرحله هشتم

پس از اینکه آّ به نقطه جوش رسید، برنج خیسانده شده را اضافه می کنیم و به مدت 7 تا 10 دقیقه زمان می دهیم تا پخت اولیه برنج انجام شود. در یک دقیقه پایانی پخت برنج عدس را نیز به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله نهم

پس از اینکه دانه های برنج نرم شدند و مغزشان گیر داشت مخلوط برنج و عدس را آبکشی می کنیم و کنار می گذاریم. در ادامه قابلمه ای که برای پخت عدس پلو در نظر گرفته ایم را با 2 قاشق روغن چرب می کنیم.

مرحله دهم

برای ته دیگ از نان لواش یا سیب زمینی استفاده می کنیم، سپس با مخلوط برنج و عدس روی ته دیگر را می پوشانیم. در ادامه مقداری از مخلوط تن ماهی روی برنج می ریزیم و مجددا مقداری از مخلوط برنج و عدس اضافه می کنیم.

مرحله یازدهم

به همین ترتیب مواد را به صورت لایه ای درون قابلمه می ریزیم، سپس درب قابلمه را می گذاریم و  آنرا روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا درون قابلمه بخار بپیچد، سپس حرارت را ملایم تر می کنیم تا عدس پل دم بکشد.

مرحله دوازدهم

حدود 45 دقیقه تا یک ساعت زمان برای پخت غذا زمان نیاز است. پس از اینکه عدس پلو آماده شد، آنرا درون قابلمه به خوبی ترکیب می کنیم، سپس درون دیس می کشیم و به همراه برنج زفرانی تزیین می کنیم.

مطالب پیشنهادی

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در جمعه 10 بهمن 1399
مطالب مرتبط
طرز تهیه دلمه بادمجان مجلسی و خوشمزه به روش تبریزی

طرز تهیه دلمه بادمجان مجلسی و خوشمزه به روش تبریزی

طرز تهیه دلمه بادمجان دلمه بادمجان یکی از انواع غذاهای سنتی و قدیمی ایرانی است که اصالت آن متعلق به استان های آذربایجان می باشد، برای مشاهده آموزش آشپزی کامل و مرحله …

طرز تهیه ماست سفت و چکیده فوق العاده خوشمزه در منزل

طرز تهیه ماست سفت و چکیده فوق العاده خوشمزه در منزل

طرز تهیه ماست است یکی از مواد غذایی بسیار محبوب میان ایرانیان است که معمولا در کنار غذاهای سنتی سرو می شود، برای مشاهده این آموزش در ادامه با چی شی همراه …

طرز تهیه پاستا پنه بیف آلفردو خوشمزه به روش ایتالیایی

طرز تهیه پاستا پنه بیف آلفردو خوشمزه به روش ایتالیایی

طرز تهیه پاستا پنه بیف آلفردو  پاستا پنه بیف آلفردو یکی از انواع غذاهای خوشمزه و پرطرفدار ایتالیایی است که به عنوان یک غذای بین المللی شناخته شده است، برای مشاهده آموزش …

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.