طرز تهیه گشنیز کباب خوشمزه و مخصوص به روش اصلی آذری

طرز تهیه گشنیز کباب

طرز تهیه گشنیز کباب آذری تهرانی خوشمزه xvc jidi  akdc  fhf

گشنیز کباب یکی از انواع غذاهای خوشمزه و بسیار پرطرفدار بین المللی است که با دستورهای بسیار متنوعی تهیه می شود. این غذای خوشمزه نوعی کوفته است که از نظر ظاهری شباهت زیادی به غذاهایی مانند کتلت گوشت دارد. اصالت این غذای خوشمزه متعلق به استان آذربایجان است و به همین دلیل به عنوان یک غذای آذری شناخته می شود. این کوفته خوشمزه از ترکیب گوشت چرخ کرده و سبزیجات تهیه می شود و دارای یک نوع سس مخصوص می باشد. جالب بدانید از موادی مانند لیمو عمانی برای طعم دادن به این کوفته استفاده می شود و به همین دلیل کمی طعم ترشی دارد، برای مشاهده این آموزش آشپزی آذری در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای 4 نفر
گوشت چرخ کرده600 گرم
پیاز2 عدد
لپه200 گرم
تخم مرغ1 عدد
لیمو عمانی1 عدد
فلفل دلمه ای1 عدد
رب گوجه فرنگی1 قاشق غذاخوری
گشنیز150 گرم
آرد سوخاری1 قاشق غذاخوری
آرد سفید1 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه و روغنبه مقدار کافی

دستور پخت گشنیز کباب

مرحله اول

برای تهیه گشنیز کباب آذری خوشمزه ابتدا لپه ها را به همراه 1 پیمانه آب داخل یک کاسه مناسب می ریزیم و از چند ساعت قبل کنار می گذاریم تا نفخ لپه ها به طور کامل گرفته شود. در صورت امکان آب درون کاسه را یکی دو بار تعویض می کنیم.

مرحله دوم

پس از اینکه نفخ لپه را گرفتیم، آنرا آبکشی می کنیم و به همراه 2 پیمانه آب درون یک قابلمه مناسب می ریزیم. حالا قابلمه را روی حرارت قرار می دهیم و اجازه می دهیم لپها به مدت یک تا یک ساعت و 30 دقیقه به طور کامل بپزند.

مرحله سوم

در این مرحله آب باقیمانده لپه ها را کنار می گذاریم و لپه ها را به همراه یکی از پیازها چرخ می کنیم. در صورتی که چرخ گوشت در دسترس نداشته باشیم می توانیم لپه را با گوشتکوب بکوبیم و پیاز را به صورت رنده شده به آن اضافه کنیم.

مرحله چهارم

در این آب اضافی مخلوط لپه و پیاز را می گیریم، سپس آنرا درون یک کاسه مناسب می ریزیم. در ادامه گوشت چرخ کرده را به همراه تخم مرغ و مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه کاسه حاوی مواد اضافه می کنیم.

مرحله پنجم

حالا مواد را به خوبی ورز می دهیم تا با هم یکدست شوند. در ادامه آرد سوخاری را نیز به مایه کوفته اضافه می کنیم و کمی ترکیب می کنیم تا مایه کوفته کاملا یکدست شود. حالا یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم.

مرحله ششم

در این مرحله کمی روغن به تابه اضافه می کنیم، سپس صبر می کنیم تا روغن به خوبی داغ شود. در ادامه به اندازه یک نارنگی از مایه کوفته بر می داریم و با دست آنرا مانند کتلت شکل می دهیم و درون روغن می اندازیم.

مرحله هفتم

هر سمت کوفته ها را 3 تا 5 دقیقه سرخ می کنیم. به همین ترتیب تمام کوفته ها را سرخ می کنیم و کنار می گذاریم. برای تهیه سس کوفته ابتدا در همان تابه ای که کوفته ها را سرخ کردیم کمی روغن اضافه می کنیم.

مرحله هشتم

حالا گشنیزها را به صورت متوسط خرد می کنیم و به خوبی تفت می دهیم تا سرخ شوند. در ادامه گشنیز را از تابه خارج می کنیم و پیاز باقیمانده را به صورت خلالی خرد می کنیم و به تابه اضافه کرده و به خوبی تفت می دهیم.

مرحله نهم

پس از اینکه پیاز سبک شد، مقداری زردچوبه و فلفل سیاه به آن اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم تا با هم یکدست شوند. حالا فلفل دلمه ای را به صورت نگینی خرد می کنیم و به پیاز تفت داده شده اضافه می کنیم.

مرحله دهم

حالا فلفل دلمه ای کمی تفت می دهیم تا سرخ شود، سپس آب باقیمانده از پخت لپه را به تابه اضافه می کنیم. در ادامه آرد سفید را به تابه اضافه می کنیم و به خوبی ترکیب می کنیم تا با آب لپه کاملا یکدست شود.

مرحله یازدهم

در این مرحله رب گوجه فرنگی را درون یک استکان آب جوش حل می کنیم و به تابه اضافه می کنیم. حالا تخمه های لیمو عمانی را خارج می کنیم و آنرا نیز به تابه اضافه می کنیم و صبر می کنیم تا آب درون تابه به جوش بیاید.

مرحله دوازدهم

حالا گشنیز تفت داده شده را به تابه اضافه می کنیم و پس از گذشت 15 دقیقه کوفته ها را درون تابه می چینیم و اجازه می دهیم سس به خورد کوفته ها برود. حالا صبر می کنیم تا سس غلیظ شود، سپس کوفته ها را به همراه برنج یا نان سرو می کنیم.

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در پنج شنبه 18 دی 1399

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.