طرز تهیه مانی پلو خوشمزه و مجلسی به روش اصیل دامغانی

طرز تهیه مانی پلو

طرز تهیه مانی پلو عکس مانی پلو به خانه برمیگردیم ساناز سانیا دامغانی xvc jidi lhkd  g 

مانی پلو یکی از انواع غذاهای خوشمزه ایرانی است که با دستورهای متنوعی تهیه می شود، برای مشاهده این آموزش آشپزی در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
برنج۳ پیمانه
لپه۲ پیمانه
گوشت۴۰۰ گرم
پیاز۱ عدد بزرگ
رشته پلویی۱۰۰ گرم
کشمش پلوییدو سوم لیوان
زرشک¼ لیوان
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه و نمکبه مقدار کافی

دستور پخت مانی پلو

مرحله اول

برای تهیه مانی پلو ابتدا لپه را داخل کاسه ای از آب می ریزیم و اجازه می دهیم تا ۶ ساعت خیس بخورد.بعد لپه را آبکش می کنیم و داخل قابلمه ای می ریزیم و آب روی آن می ریزیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا بپزد.پیاز را پوست می گیریم.

مرحله دوم

سپس می شوییم و روی تخته آشپزخانه خلالی خرد می کنیم و گوشت را نیز به صورت مکعب های متوسط خرد می کنیم.قابلمه ای را روی حرارت می گذاریم و روغن داخل ان می ریزیم و پیاز را به آن اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا سبک شود.

مرحله سوم

بعد گوشت را به آن اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا رنگ گوشت کاملا تغییر کند و کمی زردچوبه و فلفل روی مواد می ریزیم و تفت می دهیم و آب جوش روی گوشت می ریزیم و درب قابلمه را می گذاریم تا با حرارت بسیار ملایم بپزد.

مرحله چهارم

سپس برنج را پاک می کنیم و روی آن آب می ریزیم و اجازه می دهیم تا خیس بخورد.قابلمه ای را تا نصفه آب می ریزیم و نمک به آن اضافه می کنیم و درب قابلمه را می گذاریم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا زودتر آب به جوش بیاید.

مرحله پنجم

سپس آب برنج را بیرون می ریزیم و برنج را داخل آب می ریزیم و اجازه می دهیم تا به مدت تقریبا ۸ دقیقه بجوشد و بعد لپه ها و رشته را به آن اضافه می کنیم و ۳ الی ۴ دقیقه که مواد با یکدیگر پختند حرارت را خاموش می کنیم و مواد را آبکش می کنیم.

مرحله ششم

قابلمه را می شوییم و روی حرارت می گذاریم تا خشک شود و ۲ قاشق روغن کف آن می ریزیم و ته دیگ نان یا سیب زمین کف ان قرار یم دهیم و با کفگیر از مخلوط برنج بر می داریم و داخل قابلمه ۱ الی ۲ کفگیر می ریزیم.

مرحله هفتم

سپس از مخلوط پیاز و گوشت پخته شده و کمی زیره روی برنج می ریزیم و لایه بعدی مجددا مخلوط برنج می ریزیم.لایه لایه می ریزیم تا مواد تمام شود و در آخر کمی زعفران دم کرده و کره یا روغن حیوانی یا روغن ساده روی برنج می ریزیم و درب قابلمه را می گذاریم تا بپزد.

مرحله هشتم

سپس  قابلمه کوچکی را روی حرارت می گذاریم و روغن داخل آن می ریزیم و کمی که داغ شد زرشک و کشمش را داخل آن می ریزیم و از روی حرارت قابلمه را بر می داریم و مداوم مواد را هم مخلوط می کنیم(چون قابلمه داغ شده و اگر زرشک ها هم نخورند می سوزند )و کنار می گذاریم.

مرحله نهم

پلو دم که کشید از روی آن که زعفرانی است بر می داریم و با کشمش و زرشک تفت خرده مخلوط می کنیم.مانی پلو آماده شده را کمی در حد چند کفگیر داخل دیس می ریزیم و روی آن از مخلوط برنج زعفرانی و زرشک و کشمش می ریزیم.نوش جان

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در پنج شنبه 29 آبان 1399

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.