طرز تهیه نان شیر زعفرانی خوشمزه و مخصوص به روش شمالی

طرز تهیه نان شیر زعفرانی

طرز تهیه نان شیر زعفرانی ژاپنی دزفولی فرانسوی خوشمزه xvc jidi khk adv cutvhkd

نان شیر زعفرانی یکی از انواع نان های خوشمزه ایرانی است که معمولا برای عصرانه یا صبحانه تهیه می شود، برای مشاهده این آموزش شیرینی پزی در ادامه با چی شی همراه باشید.

مواد لازم نان شیر زعفرانی
آرد سفید۴۲۰ گرم
شکر۶۰ گرم
تخم مرغ۱ عدد
پودر شیر خشک۱۰ گرم
نمک۷ گرم
زعفران دم کرده۱ قاشق غذاخوری غلیظ
پودر مایه خمیر۸ گرم
کره۴۰ گرم
شیر۱۲۰ گرم
مواد لازم استارتر
آرد۳۵ گرم
آب۱۵۰ گرم

دستور پخت نان شیر زعفرانی

مرحله اول

برای تهیه نان شیر زعفرانی خوشمزه ابتدا برای تهیه استارتر نان ۱۵۰ گرم آب و ۳۵ آرد را با هم ترکیب می کنیم و داخل یک کاسه فلزی روی حرارت ملایم قرار می دهیم و آنرا هر چند لحظه یک بار هم می زنیم تا غلظتی شبیه فرنی پیدا کند.

مرحله دوم

پس از اینکه استارتر آماده شد، آنرا کنار می گذاریم تا با دمای محیط یکسان شود. در ادامه آرد سفید را به همراه شکر، خمیر ماهی فوری ، نمک و شیر خشک با هم ترکیب می کنیم و داخل یک کاسه مناسب می ریزیم.

مرحله سوم

در این مرحله تخم مرغ را به همراه استارتر که کاملا خنک شده است به کاسه اضافه می کنیم و کمی ترکیب می کنیم، سپس شیر و زعفران دم کرده را اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم تا خمیری یکدست به دست بیاید.

مرحله چهارم

پس از اینکه خمیر جمع شد، کره هم دمای محیط را به خمیر اضافه می کنیم و چند دقیقه خمیر را ورز می دهیم تا کاملا نرم و لطیف شود. در ادامه یک کاسه بزرگ را با روغن کمی چرب می کنیم و خمیر را درون کاسه قرار می دهیم.

مرحله پنجم

در این مرحله کاسه حاوی خمیر را به مدت ۴۵ دقیقه تا یک ساعت در یک جای گرم قرار می دهیم تا خمیر حجمش زیاد شود. پس از اینکه خمیر آماده شد آنرا روی سطح کار کمی ورز می دهیم تا هوای اضافی اش گرفته شود.

مرحله ششم

در این مرحله فر را با دمای ۲۰۰ درجه سانتیگراد روشن می کنیم تا کاملا گرم شود، سپس یک قالب مناسب را با روغن جدا کننده کیک یا کاغذ روغنی پوشش می دهیم و خمیر را داخل قالب قرار می دهیم، سپس روی خمیر را با پارچه می پوشانیم.

مرحله هفتم

حالا اجازه می دهیم خمیر به مدت ۱۵ تا ۲۵ دقیقه دیگر استراحت کند و مجددا حجمش زیاد شود. پس از استراحت دوم خمیر، روی انرا با زرده تخم مرغ رومال می کنیم و به سلیقه خود مقداری کنجد یا تخمه آفتابگردان روی نان می ریزیم.

مرحله هشتم

در این مرحله قالب حاوی خمیر را به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه داخل طبقه وسط فر قرار می دهیم تا نان آماده شود. پس از اینکه نان اماده شد چند دقیقه گریل را روشن می کنیم تا روی نان رنگ بگیردف سپس از فر خارج می کنیم و اجازه می دهیم خنک شود.

نکات پخت نان شیر زعفرانی

روغن جدا کننده کیک

روغن جداکننده کیک یکی از موادی است که برای پخت انواع شیرینی و کیک نیاز است. این روغن که به سادگی می توانید آنرا در منزل تهیه کنید باعث می شود که نان، شیرینی یا کیک پس از پخت به راحتی از قالب جدا شود، برای مشاهده آموزش این روغن با مطلب زیر همراه باشید.

چه امتیازی میدی؟
بروز رسانی توسط در دوشنبه 10 شهریور 1399
  • منبع :
  • img from instagram.com/_cute.kitchen
مطالب مرتبط
طرز تهیه پاند کیک توت فرنگی خوشمزه و مخصوص برای عصرانه

طرز تهیه پاند کیک توت فرنگی خوشمزه و مخصوص برای عصرانه

طرز تهیه پاند کیک توت فرنگی پاند کیک توت فرنگی یک کیک پفکی و خوشمزه است که بین آن از توت فرنگی استفاده شده است. میوه توت فرنگی در پخت کیک استفاده …

طرز تهیه شیرینی هل و زعفران خوشمزه با عطر عالی

طرز تهیه شیرینی هل و زعفران خوشمزه با عطر عالی

طرز تهیه شیرینی هل و زعفران شیرینی هل و زعفران یکی از انواع شیرینی های ساده و خوشمزه ایرانی است که معمولا برای پذیرایی استفاده می شود، برای مشاهده آموزش کامل و …

طرز تهیه نان لیمویی خوشمزه و مخصوص مناسب برای عصرانه

طرز تهیه نان لیمویی خوشمزه و مخصوص مناسب برای عصرانه

طرز تهیه نان لیمویی نان های حجیم و فانتزی یکی از انواع نان های پرطرفدار به حساب می آید. گاهی نان ها را با فیلینگ و مغزهای متنوع طبخ می کنند. نان …

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.