طرز تهیه نان کاکولی خوشمزه و سنتی به روش شهرکردی

طرز تهیه نان کاکولی

طرز تهیه کاکولی چهارمحال طرز تهیه نان کاکولی شهرکرد طرز تهیه نان کاکولی در فر طرز تهیه کاکولی با تنور گازی طرز تهیه شیرینی کاکولی بختیاری کاکولی پزون رسمی قدیمی

نان کاکولی یکی از انواع نان های سنتی و خوشمزه شهرکرد است که معمولا در ماه رمضان برای افطار تهیه می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه نان کاکولی در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.

مواد لازم نان کاکولی
آرد نانبه مقدار کافی
شیر۱ پیمانه
مایه خمیر فوری۱ قاشق غذاخوری
شکر½ پیمانه
روغن مایع½ پیمانه
مغز گردو¼ پیمانه
تخم مرغ۱ عدد
کشمش¼ پیمانه
زردچوبه۱ قاشق چایخوری
نمک¼ قاشق چایخوری
زعفران دم کرده۱ قاشق چایخوری
زیره سیاه۱ قاشق چایخوری
رازیانه۱ قاشق چایخوری
سیاه دانه۱ قاشق چایخوری
مواد لازم رومال
تخم مرغ۱ عدد
زعفران دم کردهبه مقدار کافی
کنجد سیاه و سفیدبه مقدار کافی

طرز تهیه نان کاکولی

مرحله اول

برای تهیه نان کاکولی خوشمزه ابتدای کار مغز گردو را به صورت ریز خرد می کنیم. در ادامه یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم، سپس مقداری روغن مایع درون آن می ریزیم و بلافاصله زردچوبه را با آن اضافه می کنیم.

مرحله دوم

حالا زردچوبه را تفت می دهیم تا بوی خامی آن گرفته شود، سپس زعفران دم کرده را به همراه شیر به آن اضافه می کنیم و هم می زنیم و اجازه می دهیم شیر گرم شود. در ادامه تخم مرغ را درون یک ظرف جداگانه می ریزیم.

مرحله سوم

در این مرحله روغن مایع را به همراه خمیر مایه فوری، شکر، کشمش، گردو، رازیانه، زیره و سیاه دانه به تخم مرغ اضافه می کنیم، سپس با همزن دستی هم می زنیم تا مواد ترکیب و یکدست شود. در ادامه مخلوط شیر را به مخلوط تخم مرغ اضافه می کنیم.

مرحله چهارم

حالا مخلوط شیر را هم می زنیم تا مواد یکدست شود. در ادامه آرد و نمک را درون الک می ریزیم، سپس الک می کنیم و کنترل شده به مخلوط شیر اضافه می کنیم، سپس ورز می دهیم و زمانی که خمیری نرم و لطیف درون کاسه جمع شد اضافه کردن آرد را متوقف می کنیم.

مرحله پنجم

در این مرحله روی خمیر را با سلفون یا پارچه تمیز می پوشانیم، سپس اجازه می دهیم در دمای محیط به مدت ۱ ساعت استراحت کند تا حجم آن دو برابر شود. در ادامه پس از گذشت این زمان خمیر را ورز می دهیم تا پف آن گرفته شود.

مرحله ششم

حالا از خمیر چانه های ۱۵۰ گرمی جدا می کنیم و هر چانه را با کمک وردنه به صورت نازک باز می کنیم. در ادامه فر را روی حرارت ۱۷۰ تا ۱۷۵ درجه سانتی گراد روشن می کنیم، سپس اجازه می دهیم به طور کامل گرم شود.

مرحله هفتم

در این مرحله برای مواد رومال ابتدا تخم مرغ درون یک کاسه مناسب می ریزیم، سپس زعفران دم کرده را به آن اضافه می کنیم و با چنگال هم می زنیم تا بافت تخم مرغ از لختگی خارج شود. در ادامه روی خمیر را به نوک انگشت طرح می دهیم.

مرحله هشتم

حالا برس را به مواد رومال آغشته می کنیم، سپس روی خمیر می مالیم و مقداری کنجد سیاه و سفید به صورت پخش روی آن ها می پاشیم. در ادامه روی سینی فر را با کاغذ روغنی می پوشانیم و خمیر ها را درون سینی فر قرار می دهیم.

مرحله نهم

در این مرحله سینی را طبقه وسط فر قرار می دهیم، سپس اجازه می دهیم نان ها به مدت ۳۰ دقیقه درون فر بمانند تا کاملا بپزد. در ادامه پس از گذشت این زمان سینی را از فر خارج می کنیم و نان ها را روی پارچه نخی قرار می دهیم تا خنک شوند.

چه امتیازی میدی؟
بروز رسانی توسط در پنج شنبه 21 بهمن 1400
مطالب مرتبط
طرز تهیه کیک شکلاتی پنیری ساده به روش خانگی

طرز تهیه کیک شکلاتی پنیری ساده به روش خانگی

طرز تهیه کیک شکلاتی پنیری کیک شکلاتی پنیری یکی از انواع کیک های خوشمزه و بین المللی است که با مواد متنوعی درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به …

طرز تهیه سس کارامل سریع و آسان برای انواع دسر و شیرینی

طرز تهیه سس کارامل سریع و آسان برای انواع دسر و شیرینی

طرز تهیه سس کارامل سس کارامل یکی از انواع سس‌های بسیار کاربردی در شیرینی‌پزی است که می‌توانید از آن در تهیه انواع کیک‌ها و شیرینی‌ها استفاده کنید، برای آموزش کامل و مرحله …

طرز تهیه اسکون کدو حلوایی مخصوص با طعم فوق العاده خوشمزه

طرز تهیه اسکون کدو حلوایی مخصوص با طعم فوق العاده خوشمزه

طرز تهیه اسکون کدو حلوایی اسکونز یا اسکون کدو حلوایی یکی از شیرینی های ساده و خوشمزه بین المللی است که در مناسبت های خاص پخته می شود، برای مشاهده آموزش کامل …

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.