طرز تهیه شیرینی شستی خوشمزه به روش اصیل و سنتی زنجان

طرز تهیه شیرینی شستی

شیرینی شستی , طرز تهیه شیرینی شستی , دستور پخت شیرینی شستی

شیرینی شستی یکی از انواع شیرینی های سنتی ایرانی است که با رسپی ها و طعم های متنوعی درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه شیرینی شستی در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.

مواد لازم شیرینی شستی
آرد سفید۱۲۰ گرم
آرد برنج۵۰ گرم
روغن جامد یا روغن حیوانی۱۰۰ گرم
کره۲۵ گرم
پودر قند۹۵ گرم
پودر هل۱ قاشق مرباخوری
زرده تخم مرغ۱ عدد
زعفران دم کردهبه مقدار کافی

طرز تهیه شیرینی شستی

مرحله اول

برای تهیه شیرینی شستی خوشمزه به روش سنتی ابتدا از ۳۰ دقیقه قبل کره و روغن جامد یا حیوانی را از یخچال خارج می کنیم و در محیط آشپزخانه قرار می دهیم،  سپس اجازه می دهیم با دمای محیط هماهنگ شوند.

مرحله دوم

در این مرحله آرد سفید را به همراه آرد برنج و پودر قند درون ۳ ظرف جداگانه می ریزیم، سپس هر کدام را درون الک می ریزیم و ۳ مرتبه الک می کنیم. در ادامه درون یک کاسه مناسب کره و روغن را می ریزیم.

مرحله سوم

حالا پودر قند الک شده را به مخلوط کره اضافه می کنیم، سپس با دور تند همزن برقی به مدت ۴ تا ۵ دقیقه مخلوط می کنیم تا مواد سفید و سبک شود. در ادامه آرد سفید الک شده را به مخلوط پودر قند اضافه می کنیم.

مرحله چهارم

در این مرحله مواد را مخلوط می کنیم، سپس آرد برنج را به همراه پودر هل به آن اضافه می کنیم و با نوک انگشت خمیر را ورز می دهیم. توجه داشته باشید خمیر را به علت داشتن روغن جامد یا حیوانی زیاد ورز ندهید.

مرحله پنجم

توجه داشته باشید ورز دادن زیاد خمیر باعث می شود خمیر به روغن بیوفتد. در ادامه خمیر را درون یک نایلون فریزر قرار می دهیم، سپس درون یخچال قرار می دهیم و اجازه می دهیم به مدت ۱ ساعت استراحت کند.

مرحله ششم

حالا فر را روی حرارت ۱۷۰ درجه سانتی گراد قرار می دهیم، سپس اجازه می دهیم فر کاملا گرم شود. در ادامه روی سینی فر را با کاغذ روغنی می پوشانیم، سپس خمیر را پس از گذشت ۱ ساعت از یخچال خارج می کنیم.

مرحله هفتم

در این مرحله مقداری از خمیر بر می داریم و در دست به شکل دلخواه فرم می دهیم، سپس وسط شیرینی را با انگشت کمی فشار می دهیم تا حفره ایجاد شود. در ادامه درون یک کاسه مناسب زرده تخم مرغ را می ریزیم.

مرحله هشتم

حالا زعفران دم کرده غلیظ را به زرده تخم مرغ اضافه می کنیم، سپس با چنگال مخلوط می کنیم تا بافت تخم مرغ باز شود. در ادامه چند قطره از مخلوط زرده تخم مرغ و زعفران درون حفره شیرینی ها می ریزیم.

مرحله نهم

در این مرحله شیرینی ها را روی سینی فر قرار می دهیم، سپس سینی را درون فر می گذاریم و اجازه می دهیم به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه درون فر بماند تا شیرینی ها بپزند. هر ۵ دقیقه یک بار شیرینی را چک می کنیم تا زیر شیرینی نسوزد.

مرحله دهم

در نهایت زمانی که شیرینی ها کاملا پخت، سینی را از فر خارج می کنیم و اجازه می دهیم شیرینی ها کاملا خنک شوند. در آخر شیرینی ها را درون ظرف مورد نظرمان می چینیم و به همراه چای سرو می کنیم. نوش جان.

چه امتیازی میدی؟
بروز رسانی توسط در شنبه 4 دی 1400

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.